Проучване на Автомобилен клуб на Германия (Automobilclub von Deutschland), който се причислява към най-големите в страната, сочи, че настоящите цени на горивата в България са едни от най-високите в Европа, спрямо стандарта на живот. Страната ни се нарежда на трето място в тази негативна класация, след Нидерландия и Норвегия, където цените са съответно 2,34 и 2,30 евро за литър бензин и дизел. Най-евтино, засега, е горивото в Унгария – 1,28 евро за литър. Бизнесът в България също се ангажира пред правителството цените на горивата да останат едни от най-ниските в Европа ( А95 – 2.95 лв., Дизел – 3.11лв.), но дали са поносими за гражданите е съвсем друг въпрос.
Проучването на немските експерти показва колко време е необходимо да работят гражданите на дадени европейски страни, за да си позволят да закупят литър от най-разпространения бензин. Времето за средния германец е около 12 минути, т.е. малко под средното ниво сред 30-те проучени страни, което е около 18 минути. На този фон, на гражданите на страни като България, Румъния и Латвия, са им необходими между 32 и 43 минути, което ги поставя в дъното на класацията.
Наред с развоя на войната в Украйна, темата е в центъра на общественото внимание. Макар да не са единствен виновник, военните действия и несигурността на близо 1000 километра от България оказват сериозно влияние върху флуктуацията на цените на редица стоки, сред които са и горивата.
Повишението на цените се отразява пагубно както върху превозвачите, така и върху собствениците на малки и средни бензиностанции, които не са част от големите вериги.
“Ние, автобусните превозвачи, имаме сключени договори по Закона за обществените поръчки и трябва да изпълняваме стриктно клаузите по тях“ – поясни в интервю за БНР-Пловдив Васил Пиронков, председател на УС на Камарата на автобусните превозвачи.
“Правилно поискахме да бъде намален част от акциза – 50 процента от него да бъде даден като компенсация. В същото време, трябва да отпадне добавката за биодизела, което да позволи цената да падне с около 10 стотинки на литър“ – заяви Пиронков и допълни, че имат предложения касаещи превозвачите на метан, които ще бъдат ощетени, защото метанът няма акциз, а цената му е скочила два пъти. “Знаем, че по-голямата част от градските автобуси са на метан. Трябва да се предвиди и каква компенсация може да се отпусне за този вид транспорт“ – настоява Пиронков.
В допълнение – превозвачите не подкрепят мнението на министъра на регионалното развитие, че второкласната пътна мрежа трябва да влезе в обхвата на тол системата, както и да се повиши цената за използване на включените в нея пътни отсечки.
Основният проблем на малките и средните търговци на горива е свързан с малките разлики, които се получават между цените на едро и дребно. Това ги принуждава да работят с минимална печалба или почти на загуба.
„Някои от търговците не издържат при тези цени. Ако така продължи, някои от тях ще фалират. Големите вериги заради по-високите си обороти успяват да устоят, но истината е, че толкова ниски маржове между цена на едро и на дребно не е имало от много отдавна“ – обясни в интервю за Нова телевизия изпълнителният директор на Българска петролна и газова асоциация Андрей Делчев.
„Тръгнат ли цените на международните пазари надолу, цената у нас също ще спадне, защото неминуемо някой търговец ще внесе по-евтиното гориво и ще започне да го продава“ – посочи още Делчев.
Според него най-лошият сценарий по отношение цените на горивата е те да продължават да растат, особено ако бъде забранен вносът на суров петрол от Русия, с който работи и рафинерията у нас, или настъпят затруднения с вноса му от съседни държави. „Засега обаче няма подобни индикации“ – увери той.
Съставил: Йоан Колев
Снимки: БГНЕС
В средата на януари т.г. осем български културно-просветни сдружения от Босилеград, Цариброд, Звонци, Враня, Пирот и Ниш изпратиха открито писмо до президента на Сърбия Александър Вучич, омбудсмана Зоран Пашалич, Делегацията на Съвета на Европа,..
"Лудогорец" продължава да поставя всевъзможни рекорди в българския футбол. Отборът от Разград, който завоюва 13 поредни титли на страната и е устремен към 14-а, осъществи най-скъпия трансфер, правен някога в България. Отборът продаде своята звезда..
В брой 37 на предаването слушайте: Програми за студентски обмен свързват Великотърновския университет с българските неделните училища зад граница – разговор на Гергана Манчева с доц. д-р Анна Иванова, заместник-ректор на Великотърновския..
В средата на януари т.г. осем български културно-просветни сдружения от Босилеград, Цариброд, Звонци, Враня, Пирот и Ниш изпратиха открито писмо до..
Деана Хааг е родена в Кливланд, щата Охайо. Израства с мечти за приключения и нови хоризонти. Завършва специалност "Изящни изкуства" в колежа..
На 6 февруари се дава официален старт на работата на тунелопробивната машина "Витоша" за разширяване на Линия 3 на столичното метро към квартал..