Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Една разходка в миналото на столичните трамваи и тролейбуси

4
Снимка: РИМ София

Градският транспорт в столицата обикновено е в основата на новини, които са с негативна конотация. Допреди десетилетие причината беше амортизираният и замърсяващ околната среда подвижен състав и нередовността на пътниците, днес пък причината са недостигът на средства за заплати на водачите и поддръжка, високите цени на горивата и електроенергията и спадът на пътниците, провокиран от пандемията от Covid-19. Настоящата тема обаче няма да фокусира вниманието върху проблемите с тази обществена услуга, а ще се опита да разкрие любопитни детайли от историята му. За помощ в тази нелека задача, потърсихме един от нейните изследователи Дариан Георгиев. Първите сведения за транспорт, наричан от софиянци трамвай, се появяват в края на 19 век. Тогава превозното средство представлявало т.нар конски омнибус, чийто маршрут свързвал днешният площад "Света Неделя" с гарата, Горна баня и Княжево. Дариан обаче започва своята история от момента, в който трамваят вече се движи по релси.
"През 1901 година са открити шест линии. Първият трамвай се е движел около центъра. Единият маршрут е бил от Централна гара до катедралата "Свети Крал". Другият е преминавал по улица "Търговска“, а третият е вървял по маршрута на днешните трамваи 20 и 22 – от улица "Странджа“ до малко преди гара "Подуене" – споделя в интервю за Радио България познавачът.

Пускане на първата трамвайна линия Граф Игнатиев - Гарата, 1901 г.

По онова време столицата ни не разполага със съответната административна структура, която да има капацитета да управлява този вид транспорт, а и електрическата мрежа на града. Затова през 1898 година общината сключва договор с френско дружество, което да поддържа осветлението и мрежата и с белгийско, което да достави мотрисите.

"В самото начало в София не е било обособено дружество за трамвайния транспорт" – продължава историята си нашият водач из историята на градския транспорт в столицата. – „Градът се е обслужвал от белгийско такова. Първите мотриси са били белгийски с електроника на ББС. Мотрисите, които пристигат малко преди Първата световна война са от марката "Цепелин" се движат по маршрута до квартал "Княжево". След отделянето ни от белгийското дружество, следват договори с фирми като "Сименс", „Ман“, "Бреда" и други западни марки. Първият български трамвай пък излиза от завода през 1924 година под формата на ремарке, построено от екипа на инженер Теодосий Кардалев. Ремаркето е базирано на дотогава съществувалите мотриси "ББС", които постепенно излизат от експлоатация. Ремаркето се прикача към останалите движещи се по онова време мотриси от други марки.

Първите трамвайни мотриси, произведени изцяло в България се появяват през 50-те години, когато по маршрута на трамвай №5 поема специално произведената за нея мотриса "Република". Разрастването на трамвайната мрежа и появата на нови 10 линии през 50-те, налага производството и на други модели подвижен състав. Така се появяват мотрисите "Космонавт", "Комсомолец", "България 1300" и "София".

Вероятно ще се запитате откога участник в движението по столичните улици стават и тролейбусите? Дариан знае отговора и ни го споделя с усмивка:

През 1941 година тръгва първата тролейбусна линия, свързваща Княжево с тогава все още село Горна Баня. По време, а и след Втората световна война, този вид транспорт спира, а през 50-те години бива подновено изграждането на тролейбусните линии. Характерното за тролейбусните линии е това, че увеличаващият се пътникопоток, особено в южните квартали на София, налага покупката на много нови возила. В началото на 60-те години, тогавашната Столична дирекция "Тролейбусен транспорт", сключва договор с "Шкода" за доставката на няколкостотин бройки от модела "9 ТР". Тези тролейбуси стават най-разпространените не само в София, но и в цяла България по онова време.



Освен познавач на историята на градския транспорт, Дариан Георгиев е и страстен колекционер на негови умалени макети от пластмаса, част от които изработва сам.



Жителите и гостите на столицата могат да разгледат някои от тях в специална изложба, която ще остане под купола на Ларгото /между сградите на Министерския съвет, Президентството и ЦУМ/ до 23 юни. Освен макетите на столичния електротранспорт, посетителите могат да разгледат и красивото им съчетание с градската среда, претворено в картините на художничката Ирина Иванова.

Снимки: РИМ София, личен архив, Национален Фонд "Култура"

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

Свети Йоан Рилски

Почитаме Св. Йоан Рилски

Православните християни почитат успението на Св. Йоан Рилски, смятан за небесен покровител на българския народ. Светецът се ражда в село Скрино в Осоговската планина през втората половина на IX век, когато християнството пуска корени сред..

публикувано на 18.08.24 в 09:59

Църквата “Св. Иван Рилски” в Старо село почита небесния застъпник на българите

Църквата “Св. Иван Рилски” в троянското Старо село днес отбелязва храмовия си празник. По този случай ще бъде отслужена празнична света литургия за успението на светеца, дал името на храма, както и празнична вечерня. “ Необикновена е историята на..

публикувано на 18.08.24 в 07:00

Успение Богородично прославя необятната обич на Божията Майка

Наричат Света Богородица Майка на истинския Живот, която с молитвите си избавя от смърт човешките души. Тя е най-обичаната и най-прославяна след Бога, към която се обръщат всички. Църквата ѝ отдава почит на 15 август, в деня на нейното успение, когато..

публикувано на 15.08.24 в 04:05