Познат е на поколения българи с комиксите си в списания “Дъга” и “Чуден свят”. Рисува плакати за филми и карикатури, илюстрира стотици заглавия за деца и възрастни във всички жанрове, създава книги-игри и компютърни игри, има десетки изложби и отличия от цял свят. Той е авторът на страховитите корици на книгите на Стивън Кинг и Дийн Кунц на български език. Малцина обаче знаят, че именно Петър Станимиров е човекът, благодарение на когото българският читател се запознава с тези двама автори.
“Това се случи отдавна, доста отдавна – разказва Петър Станимиров. – И то благодарение на това, че преди изобщо да ми хрумне да се занимавам с издателска дейност, ми попадна книгата “Мъртвата зона”, която ми направи голямо впечатление. Когато през 90-те години създадохме собствено издателство и търсихме с какво да бъдем по-различни от останалите, се сетих за Стивън Кинг. Тогава нямаше Интернет, аз изобщо не знаех колко е популярен и дори се чудех дали да го издаваме и дали изобщо ще има интерес в България.”
В тези години на българския читател са познати само три произведения на краля на ужасите. Петър Станимиров подготвя за печат “Сейлъм'с Лот” в превод на Любомир Николов, рисува и корицата, но въпреки че не е най-страшната, която е създавал, тя не се харесва на търговците и те купуват книгата вяло. Продажбите не вървят. Читателите обаче се оказват доста по-информирани и търсенето е толкова голямо, че когато пристига камионът с втората книга на издателството – “Кери”, тя е разграбена от търговците още преди да влезе в склада.
“Това бяха първите приключения – спомня си Петър Станимиров. – След това нещата потръгнаха. В никакъв случай не мога да кажа, че ние сме го наложили като автор в България, защото не бяхме първите, обаче от време на време ме блазни тази мисъл. Може би всичко това се дължи на приказката за точното място и точното време.”
Издателството прави още един удачен ход. На задната корица на всяка книга поставя малки снимки на кориците на следващите три заглавия, за да информира читателите и да събуди интереса към колекциониране. Идеята се оказва печеливша, и за 3 години големият български художник илюстрира 21 книги на Стивън Кинг.
“По онова време не ми беше любопитно как се възприемат кориците – признава Петър Станимиров. – Чак години по-късно научих какво е било психологическото въздействие на рисунките ми. Бях доста изненадан, че доста хора са обръщали нощем корицата на “То” надолу, за да не ги плаши. Разбрах и колко много хора обичат Стивън Кинг и са започнали да го харесват от нашите книги.”
Голямото признание за Петър Станимиров, като илюстратор на Стивън Кинг, идва най-неочаквано през 2010 г., когато разбира, че ще бъде включен в специалното суперлуксозно издание “Да опознаеш мрака: Художници, вдъхновени от Стивън Кинг” заедно с десетки други признати майстори-илюстратори. Изданието е от 450 страници и тежи цели 7 кг. Българинът е сред 17-те художници, на които биографът на писателя – Джордж Бийм посвещава отделна обширна студия.
Рисунките на художника се превръщат в разпознаваеми и ключови символи на цяла една епоха, а през 1998 г. той започва да реставрира старите корици.
“Навремето буквите се монтираха направо върху рисунката и по този начин я унищожаваха, затова реших да разлепя буквите и да преработя кориците, така че да могат да се показват като самостоятелни оригинални рисунки. А когато започнах да работя на компютър, ги направих и в дигитален формат” – посочва художникът.
В резултат на това начинание на 21 септември 2011 г. на бял свят се появява лимитираният двуезичен (на български и английски език) колекционерски албум “Вдъхновен от Стивън Кинг”. Отпечатан е в тираж от 500 бройки, всяка от които има собствен номер и е разписана лично от Петър Станимиров. Самият той притежава екземпляр под № 110.
История като на кино – казваме си често, когато ни разкажат невероятен сюжет или дочуем такъв от съседна маса в някое кафене. Но именно киното сякаш помага на днешния дигитално зависим човек, за когото вълшебните светове от хартиените книги са..
След успеха на фестивала "Ние сме децата на реката" през септември, гражданска фондация отново си партнира с пловдивския район "Централен". Този път поводът е специална изложба, която показва детски рисунки, вдъхновени от природата. Пловдивчани и..
В Централното фоайе на Ректората на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ беше открита фотоизложбата „По следите на Михайло Парашчук“, посветена на творчеството на украинския скулптор и неговия принос към българската архитектура...
История като на кино – казваме си често, когато ни разкажат невероятен сюжет или дочуем такъв от съседна маса в някое кафене. Но именно киното сякаш..
След успеха на фестивала "Ние сме децата на реката" през септември, гражданска фондация отново си партнира с пловдивския район "Централен". Този път..