Резервациите за зимните ни курорти вървят много добре, а браншът е обнадежден. България се готви да посрещне близо 1,2 млн. чужденци до края на месец март 2023г., прогнозират от Института за анализи и оценки в туризма /ИАОЦ/. След няколкогодишен отлив, гостите от Великобритания, която е водещ пазар за зимния ни туризъм, се завръщат. Наблюдава се и ръст при записванията от Централна Европа и Балканите, научаваме от Константин Занков от ИАОЦ. Според него през идните месеци, отрасълът ще се доближи до нивата на успешната предпандемична 2019 г., въпреки икономическата криза, инфлацията и бушуващия в съседство военен конфликт.
Още е рано за конкретни прогнози, но събуждането на туризма след пандемичната пауза е факт, валиден не само за България. Хората по света искат да пътуват и постоянно растящите цени не могат да ги спрат. Във всички случаи, ски ваканцията в България ще е по-скъпа тази зима:
"Най-общо казано, между 11 и 18% се очаква да бъде повишаването на цените спрямо предишната година в някои наши хотели. Защото хотелиерската и туристическата услуга са хибрид от различни услуги и когато, примерно нарасне разходът за храната, горивата и заплатите на персонала, е нормално да скочи и цената на туристическия пакет – казва Занков. – Така че при някои хотелиери, сезонът ще бъде труден, защото разходите им ще надвишат цената на крайния продукт. И при туроператорите скочиха цените. Дълго време хората не пътуваха заради рестрикциите покрай Covid-19, затова пакетите бяха изключително атрактивни. Но сега вече поскъпват самолетните билети, рент-а-кар услугите, нощувките в хотелите в чужбина… Същото се случва и у нас. За съжаление този много изгоден туризъм, който имахме по време на пандемията отмина.“
Затова пътуващите по света са настроени да харчат повече, но и срещу по-високо качество и повече атракции. В България, когато стане дума за зимен туризъм, хората си представят ски и сноуборд в Банско, Боровец и Пампорово, но това не изчерпва палитрата от преживявания, които можем да предложи, убеден е Занков. "Имаме зимен туризъм в градска среда, имаме балнео, спа и уелнес хотели, които са с много добра заетост в момента. Предлагаме културно-познавателен туризъм в по- малките градове, както и алтернативни форми на отдих" – казва експертът по туризъм и пояснява:
"Трендът е да се разнообразяват пакетите, да се правят атракции за самите пътешественици, за да могат те да дегустират местни храни и напитки, например дамите да се наслаждават на спа ваканция, докато мъжете им карат ски, да има различни работилнички за деца в самите хотели, които създават изживяване за цялото семейство, а също и много културно-познавателни маршрути към стандартните програми. Идеята е пътешественикът да опита от всичко и да е жаден за още, така че да се върне отново у нас, за да пробва и други форми на отдих“, каза в заключение Константин Занков.
Снимки: БГНЕС, архив
Тази година ски сезонът в България стартира по-рано от обичайното благодарение на подранилия сняг. В Банско пистите отвориха още по Никулден (в първите дни на декември), а официалният старт на сезона беше даден седмица по-късно. Останалите ски зони..
Докато България преживява поредната политическа криза, усещането за безпътица се задълбочава, а разделението и недоволството в обществото надделяват, има един сектор, който успя да разчупи този мрачен контекст – туризмът. През 2024 година страната..
Винената култура в България преживява подем. Все повече места и събития привличат любители на виното и засилват интереса към винения туризъм. През 2024 г. значително е нараснало търсенето на винени дегустации, като резервациите за почивните дни..
Министърът на туризма на Черна гора Симонида Кордич съобщи, че до края на месеца ще бъдат създадени работни групи, които ще работят по откриването на..