10
Първите проучвания на античния град Залдапа датират от 1906-1910 г. и са извършени от бащата на българската археология Карел Шкорпил. Тогава се установява, че основите му са положени от самия Константин Велики в началото на IV век край днешното добруджанско село Абрит. Крепостта е била построена върху скално плато над предполагаемо мочурище, вероятно оттам идва и името ѝ, което в превод означава "жълта вода" или "златна вода".

Залдапа е известен и като родното място на прословутия византийски пълководец Виталиан, оглавил два бунта срещу централното управление и самообявил се за император в първите години на VI век. По това време укрепеният град е бил водещ християнски център в тази част на империята, за което свидетелстват и следите на шест раннохристиянски църкви от края на IV до VI век, научаваме от проф. Георги Атанасов. Той е ръководител на международен екип, обединяващ усилията на специалисти от България, Франция, Канада, Албания и Италия, който проучва обекта. "Преди 2 години достигнахме "върха на сладоледа" в Залдапа – открихме необикновена църква във формата на четирилистник", казва професорът. Била покрита цялата с големи стъклени прозорци, благодарение на което светлината свободно прониквала вътре и осветявала красивите стенописи. За това свидетелстват хилядите открити фрагменти от прозорците. Стъкленият храм бил увенчан с купол и е имал много арки, които му придавали особена ефирност. И още:
"С великолепна почти напълно запазена мраморна украса, един забележителен амвон, от който епископът е проповядвал, десетки капители…. – изрежда проф. Георги Атанасов. – Но най-вълнуващо беше откриването на подовата мозайка. Подът на цялата църква е бил покрит с мозаечни пана, които са добре съхранени.

В България има само две подобни четирилистни църкви – в Перущица и в Стара Загора. В целия християнски свят – в Азия, Сверена Африка и Европа, са открити не повече от 30 подобни храмове от тази епоха. Построяването на тази църква изисква много ресурси и добре подготвени архитекти и конструктори. До момента, с активното участие на международния екип, сме разкрили 70% от нейния план."
Под епископската резиденция археолозите попадат на по-ранна църква от края на IV век с най-голямата крипта за свети мощи по българските земи. Тя е с три помещения и е покрита със стенописи.

"Залдапа е без аналог с нейните 5 големи крипти, което показва, че тук има епископ и че градът има такава висока легитимност и такива щедри спонсори, че се превръща във фундамент на християнската култура и цивилизация в този край на Римската империя" – казва проф. Атанасов.

Оказва се, че в Залдапа почти всяка църква има големи крипти за свети мощи. Но това, което озадачава археолозите е, че в мощехранителниците са полагани не отделни частички от тялото, а цели мъченически … корпуси, т.е. тела! Ето и обяснението:
"В Добруджа, според църковните календари и житиетата, са просияли около 140-150 раннохристиянски светци по времето на големите гонения в империята в началото на IV век. Няма друга провинция на Балканския полуостров и в Централна Европа, където да имаме толкова много светци мъченици на едно място. И понеже римският закон давал право дори на престъпниците да бъдат погребвани, тези посечени, изгорени, умъртвени ранни християни са имали право на гроб. А когато християнството става наложена религия, след Константин Велики, християните са можели да вземат мощите от некрополите и да ги поставят в храмовете, за да осветят с тях олтарите на църквите. Това е без аналог в практиката на Балканския полуостров и не само" – заключава проф. Георги Атанасов.
Снимки: архив на проф. Георги Атанасов

На 28 октомври Църквата възпоменава светата мъченица Параскева, светите мъченици Терентий, Неонила и чедата им, преподобни Стефан Саваит, свети Димитрий, митрополит Ростовски и канонизираната наскоро преподобна Теофана (царица Теодора..
Той не приема за себе си определението "апостол" или "мисионер", макар че за мнозина е точно такъв – пратеник Божий в света, да благовести Неговото Слово. Става свещеник в родната си Видинска епархия . В Западно- и Средноевропейската епархия на БПЦ..
Н а 27 октомври почитаме св. мчк Нестор и преп. Димитрий Басарбовски. Свети мъченик Нестор загива мъченически в 306 г. заедно със свети Димитрий Солунски. Тогава император Максимиан имал свой любим гладиатор Лий, който за забавление на..
Той не приема за себе си определението "апостол" или "мисионер", макар че за мнозина е точно такъв – пратеник Божий в света, да благовести Неговото..
Н а 27 октомври почитаме св. мчк Нестор и преп. Димитрий Басарбовски. Свети мъченик Нестор загива мъченически в 306 г. заедно със свети..
На 28 октомври Църквата възпоменава светата мъченица Параскева, светите мъченици Терентий, Неонила и чедата им, преподобни Стефан Саваит, свети..