Около 460 хиляди туристи от Полша се очаква да посетят страната през това лято. Прогнозата е, че броят им ще достигне нивата от 2019 година, а със записванията в последния момент дори ще го надмине. През миналата година тези туристи са били над 380 хиляди, като през летищата Варна и Бургас са отчетени над 501 хиляди пътници от Полша.
Полските туристи посещават организирано България за своите летни почивки от над 70 години. За последното десетилетие най-голям брой полски граждани са посетили страната ни през 2018 г. - малко над 420 хиляди, сочат данните на Министерството на туризма.
Напоследък България беше представена на този пазар с поредица от срещи, при които представители на българския туризъм разговаряха с партньори във Вроцлав, Катовице, Краков и Варшава. Инициативата бе на Алианс Българско Черноморие, с подкрепата на Министерството на туризма. Според българските експерти полският пазар крие голям потенциал за нас.
„От три години развиваме нашата съвместна дейност, като изключително важна в това отношение е дейността на българското посолство в Полша – коментира пред БНР Анджей Гут-Мостови, държавен секретар в министерството на спорта и туризма на Република Полша. – Израз на това успешно сътрудничество е подписаният преди две години Меморандум за съвместно развитие на туристическите отношения между България и Полша. Това доведе до ръст на броя туристите, които посещават двете страни, а също така и до увеличаване на директните самолетни линии между България и Полша."
Анджей Гут-Мостови проявява интерес към туристическия продукт на България и вече е посетил някои популярни за туристите места у нас.
"Едно от тях беше Пловдив, където имах чудесен екскурзовод. Той ми разказа за античната история на града. Посетих Копривщица и един съвременен курорт, какъвто е Банско. Също така успяхме да видим и Рилския манастир като религиозен център. С оглед на богатата история, култура, кулинарни традиции, смятам, че България се разполага много добре на туристическата карта, има огромен потенциал сред европейските дестинации, но това трябва да се развива, за да печели все по-добри позиции и да привлича посетители от европейските страни."
Как може успешно да се насърчава туристообменът между двете страни?
"Българското участие на различни панаири, както и в полските медии в последно време е изключително активно, което допринася за популяризацията на България. От наша страна, разбира се, бихме искали засилване на полското медийно присъствие в България с цел реклама на полския туризъм за българските постели. За мен най-важно е сътрудничеството в туристическия сектор, обмяната на посещения от двете страни да продължава", отбелязва още Анджей Гут-Мостови.
Разговорите на държавно и на експертно ниво продължават. България проучва опита на Полша по отношение на създаването на Гаранционен фонд в туризма и системата на ваучерите.
Представители на българския и полския туристически бизнес проведоха през миналата година няколко двустранни срещи, във формат Road show, който позволи да бъдат посетени четири полски града, от които пристигат най-голям брой полски туристи.
Извън морския туризъм, който по-младите поляци познават от разказите на по-възрастните и това е полезен маркетингов ресурс, от който България може и трябва да се възползва, полските туристи се интересуват и от т.нар. специализиран туризъм – културен, спа, винено-кулинарен.
Какъв е профилът на полските туристи, които избират България за ваканцията си?
"Млади семейства – от 25 до 45 години с две и повече деца, които търсят почивка в хотели категория 4-5 звезди, с ол инклузив, най-често на първа линия, в големите комплекси. Все по-популярни стават българските планини – обяснява аташето по туризъм на България в Полша Николай Костов. – Полша има много малко планини спрямо населението. Самите поляци определят техните планини като "задръстени" и проявяват голям интерес към нашите планини, към веломаршрути, към катерене."
Що се отнася до представата на поляците за страната ни днес, Костов отбелязва:
"България е приемана като дружелюбна и безопасна страна, в която можеш да се разбереш дори на полски. Тъй като имаме относителна близост – от една езикова група сме, по-възрастното поколение разпознава кирилицата. Чувстват се свободни в България. Третото, може би най-важното: това е най-близката дестинация за полет със самолет за организиран туризъм от Полша", подчертава Костов.
По думите му страната ни печели на полския пазар с предлагането на един от най-добрите продукти като съотношение цена – качество, но въпреки това, работата да стане по-разпознаваема дестинация на полския пазар не спира:
„През есента предстои тур с участието на 180 представители на туроператори, агенции и журналисти, които ще направят двудневно посещение в България. Предвиден е и един изцяло журналистически тур, както и размяна на журналисти между София и Вроцлав с цел популяризиране на авиолинията между двата града. България ще участва и на туристическо изложение през ноември, което ще се проведе за втори път в покрайнините на Варшава.“
Скрити от погледа на масовия турист, дунавските села са магнит за ценителите на природата в търсене на уединение и автентични преживявания. Тези пътешественици избират малки крайбрежни села като Сребърна, Гиген, Ветрен, Ново село и други, където..
Слънчев бряг е изпреварил турския курорт Мармарис като най-достъпната дестинация за семейни почивки. Проучване на The Independent сравнява цените на 10 основни артикула, включително ястия, напитки и слънцезащитни продукти и установява, че черноморският ни..
България е осеяна с над 5 хиляди пещери, коя от коя по-тайнствени и недостъпни, всяка със своята история, завладяваща красота и загадки. Част от тези истински подземни съкровищници са благоустроени и посрещат туристи. Ето някои от..