Филмите Touch (автори: 3.ж клас от 81 СУ “Виктор Юго” в София) и Торнадо (автори: група ученици от ОбУ “Неофит Рилски”, с. Дерманци) представиха България на годишния фестивал на програмата „Киното, сто години младост“ в германския град Висбаден.
Историите, които българчетата разказаха с похватите на късометражното кино бяха показани редом с филми на ученици от Южна Африка, Германия, Аржентина, Испания, Финландия, Япония, Португалия, Мексико, Нидерландия и др. Гост и патрон на събитието бе световноизвестният режисьор Вим Вендерс, който отдели време да изгледа и коментира филмите с участниците на възраст до 18 години.
„Вълнението, както винаги, беше голямо и за децата, и за възрастните – споделяне на филмите на голям екран (в изящната зала на почти стогодишното кино „Калигари“), нови приятелства от цял свят, отново благодарение на движещата сила на киното, срещи с нови култури и споделяне на идеи за кинообразованието днес“ – разказват от Сдружение „Арте Урбана Колектив“, които стоят зад успешната инициатива „Кино в училище“.
Чрез нея за поредна учебна година киното беше важно средство за обучение и повод за общуване в редица училища в България. „Организирахме и подкрепихме 20 училищни киноклуба в цялата страна, проведохме близо 100 прожекции, дискусии, киноателиета, събития, обучения и срещи. Освен това, ученици от две училища - ОбУ “Неофит Рилски” в село Дерманци и 81 СУ “Виктор Юго” в София, взеха участие в международната програма “Киното, сто години младост”. Темата, над която работиха в продължение на една учебна година със своите учители и ментор, беше “Центриране/децентриране в киното” – отчитат от Arte Urbana collectif.
Филмът "TOUCH", изработен в кино ателието на 81-во училище с ментор режисьора Мария Дачева, е получил висока оценка лично от Ален Бергала - уважаван в международен мащаб кинокритик, кинопедагог, режисьор, , учредител на програмата "Киното - сто години младост" и автор на ежегодните кино-въпроси, по които киноателиетата работят.
„Най-малките кинотворци на фестивала не само бяха проявили креативност и бяха изпълнили отлично задачата за център/децентър в киното, но и показаха презентационни умения по време на дискусията, посветена на нашия филм, взеха участие с въпроси и коментари и за филмите на останалите киноателиета. Срещата във Висбаден на третокласниците с деца и младежи от различни култури и етноси беше урок по мултикултурно и мултиетническо общуване“ – научаваме от класния ръководител Силвия Марушкина, която от няколко години активно внедрява кинообучението в педагогическата си практика с убеждението, че то подпомага работата по всички предмети и създава успешни личности.
Българската премиера на двата късометражни филма предстои на 20 юни във Френския институт в София. А ето и кратките описания на историите, които ни разказват децата:
Торнадо (автори: група ученици от ОбУ “Неофит Рилски”, с. Дерманци)
„Заключена врата… Какво има зад нея? Ще разберем ли някога? Звук от брадва разсича тишината извън селото. Можем ли да надбягаме стихията на едно Торнадо? Любопитството ще победи страха, дори повече от смелостта. Tова е филмов пъзел, всеки сам трябва да намери отговора…“
Touch (автори: 3.ж клас от 81 СУ “Виктор Юго”, гр. София)
„Приятелството понякога може да избяга. През пътеки и огради. Може ли едно докосване да раздели двама приятели? Облаците, клоните на дърветата, градът, вълнението са навсякъде около тях.“
Снимки: Мария Дачева / АртеУрбанаКолектив и Силвия Марушкина
Почти месец след провелите се на 27 октомври предсрочни парламентарни избори, 51-ото Народно събрание все още не може да започне работа, защото народните представители не могат да изберат пръв сред равни. Политическата безпътица в България се допълва..
В посолството на България в Стокхолм бяха представени публикуваните в Швеция мемоари на шведската журналистка Ребека Хибинет, живяла в България през 70-те години на ХХ век, съобщиха от дипломатическата ни мисия. В общо трите части на..
Будител – човек, който със своите действия, идеи или творчество пробужда духа на народа, съхранява и разпространява националното самосъзнание, култура и образование. В Българската история това понятие се свързва най-често с периода на Възраждането..