Инфраструктурните проекти между България и Румъния не вървят бързо заради сложната регулаторна рамка, но все пак се движат напред. Това заяви за Радио България Дору Драгомир - ръководител на Двустранната търговска камара Румъния-България, в кулоарите на конференцията “Обединена Европа - един път към икономическа сигурност и устойчива интеграция”, която се проведе преди дни в Русе.
Според Дору Драгомир евентуално влизане на България в еврозоната ще се отрази добре макроикономически на българо-румънските икономически отношения, защото ще балансира търговията между двете страни:
Форумът в Русе събра на едно място политици, дипломати, бизнесмени и журналисти, развиващите дейност в българо-румънското пространство и бе удобна възможност за разговори по актуалните въпроси на двустранните отношения в контекста на очакваното ново гласуване за или против присъединяването на България и Румъния към шенгенското пространство.
“В края на тази година, при липса на приемане в Шенген, т.е. ако отново бъдем отхвърлени, това означава, че трябва да работим все по-усилено, за да се опитаме да решим всички тези проблеми, които се поставят от Австрия или Нидерландия, за да можем да се присъединим към Шенген. За съжаление пропускането на този момент най-вероятно ще доведе до забавяне с поне една до три години – обясни пред Радио България Раду Динеску, генерален секретар на Румънския национален съюз на автомобилните превозвачи. Той обяви за пореден път позитивното си отношение към идеята за премахване на граничния контрол между България и Румъния - т.нар. българо-румънски мини-Шенген. И сподели, че е използвал идването си в Русе, за да разговаря с кмета на града Пенчо Милков и с министъра на икономиката и индустрията Богдан Богданов относно открития сравнително скоро паркинг за ТИР-ове край Русе и да поиска равнопоставено третирани на всички шофьори и камиони.
Пред Радио България Любомир Станиславов от Automotive Cluster Bulgaria изрази желание за по-значително сътрудничество между автомобилните индустрии на двете страни:
“Според мен истината е, че кооперацията между автомобилната индустрия на България и автомобилната индустрия на Румъния не е достатъчна. Може да се направи много повече от това, което се прави в момента. Основната причина е, че както в България, така и в Румъния, над 90% от инвеститорите са международни компании. Те произвеждат своите компоненти или крайни продукти за своите компании майки някъде в Западна Европа. И всъщност, основното сътрудничество се извършва между локални местни компании с българска собственост, които работят за румънски контрагенти или обратното. Но със сигурност много повече е възможно.”
Румънската автомобилна индустрия е изключително развита - с над 600 компании, които осигуряват 230 000 работни места и 30% от румънския износ. Българската автоиндустрия също се развива добре в последните години, но присъствието на автомобилни производители като Renault и Ford в Румъния засега се отразява твърде слабо на бизнеса в България.
На форума преобладаваше мнението, че българо-румънските отношения имат голям потенциал. Въпреки това се виждаше и че двете държави и техните бизнес елити все още мислят най-вече национално-центрично. Подобни срещи вероятно са начин двете държави да мислят за тях в тандем.
Вижте още:
Снимки: БТА, БГНЕС, Министерство на Икономиката и Индустрията, личен архив
През нощта , над по-голямата част от страната ще е предимно ясно и почти тихо. Преди полунощ над Югозападна България все още ще има купесто-дъждовна облачност и на места ще превалява дъжд. Минималните температури ще са между 5° и 10°, в София..
ХХ-ата Международна конференция на Българската асоциация на хирурзите, гастроентеролозите и онколозите (БАХГО) събра в София видни специалисти в областта на хирургичната онкология и гастроентерология. Във форума взе участие и френският хирург..
Ученици от Бургас обединиха интереса си към технологиите и опазването на природата, създавайки дигитална игра, в която симпатичен морски робот събира пластмасови и хартиени отпадъци от виртуалното море , преодолявайки вълни от замърсяване и..
Ден на Европа или Ден на победата? 8-ми или 9-ти май? Не че постоянно не се сблъскваме с обществено разделящи ни теми, а настоящата дата 9 май –..
Международният конкурс за комуникация на науката FameLab има за цел да открие, обучи и даде платформа на най-изявените нови учени в света. Конкурсът е..
"Поздравления за новия папа Лъв XIV! Нека работи с мъдрост и всеотдайност за по-мирен свят и диалог между всички", написа премиерът Росен Желязков в "Х"..