Според проведено наскоро проучване на Сдружението за младежка култура и съвременни изкуства "Радар" – в сектора на креативните индустрии у нас работят около 27 хил. предприятия. Това означава, че около 7-8 % от всички български предприемачи работят в сектора на креативните индустрии, а това ги прави един от водещите икономически сектори в страната ни. В списъка на креативните индустрии са включени рекламни агенции, преводаческа дейност, агенции за архитектура, дизайн, фотография, издателска дейност, както и дейността на музеите. Към тази сфера се принадлежат също програмистите и създателите на софтуерни продукти, макар дори самите те да не знаят, че трудът им попада в тази категория. Заетите в този сектор хора са над 60 хиляди в България и обикновено тук става въпрос за добре платени и високо образовани специалисти.
На предприемачеството в областта на креативните индустрии беше посветена специална среща, в която участваха представители на различни браншове, а мястото на провеждането ѝ съвсем не беше случайно. Модерната и същевременно много уютно подредена зала се оказа споделено пространство, създадено в подкрепа на социално уязвимите групи. Названието ѝ е "Щрак", и съвместява в едно кафене, пространство за събития и магазин за продукция, създадена от български социални организации. Тук човек може бързо да добие представа как талантът на десетки хора от сферата на креативните индустрии е "впрегнат" да работи в полза на социално уязвими групи.
"Щрак" е сборен пункт, с фокус не върху проблеми, а върху подкрепата – например за младежи, израснали в институции, за хората, които се борят със зависимости, за самотните майки и хора с психични затруднения, които често остават встрани от общественото внимание. В този "социален хъб" както го наричат самите организатори, работата тече целогодишно. А как е бил създаден "Щрак" научаваме от Александър Киров, който професионално се занимава с дигитални комуникации и дизайн в Центъра:
"Всичко тръгва от общността, която успяхме да създадем през последните близо 5 години. Започнахме с една идея, която нарекохме "Дар пазар" и представлява платформа с продукти на български социални предприятия. От миналата година през декември, този пазар функционира като коледен базар, но по-важното е, че започна да се формира общност и от други граждански организации, които развиват бизнес с кауза и произвеждат красиви, стойностни продукти.
С това те подкрепят своите мисии, а нашата идея постепенно еволюира до такава степен, че си казахме, че трябва да има и физическо пространство, където да срещаме широката аудитория, хората от София и гостите на града, с тези красиви ръчно изработени продукти.
По този начин ние образоваме публиката и показваме как подкрепата може да бъде под най-различна форма. Дори само с това, което хората обичайно правят в своето ежедневие, като това, да дойдеш тук и да изпиеш едно кафе – това означава подкрепа за една от нашите каузи. Ако си закупиш закуска от нашия щанд – така подкрепяш една от каузите на нашите кулинарни предприемачи. С една малка покупка тук, човек става част от историята на нашите социални предприятия. Нашата голяма цел е да подскажем на повече хора, че могат да помогнат и по този начин."
Прекрачвайки прага на споделеното пространство "Щрак" в центъра на София, човек не предполага, че дори и мебелите, оборудването и декорацията са направени собственоръчно от хора, които се борят с наркотични зависимости. Сред тях обаче има доста способни и талантливи личности и това, че в момента се намират в затруднено положение, съвсем не означава, че не ги чака добро и щастливо бъдеще. В крайна смета всеки може да изпадне в ситуация да търси помощ, затова е важно да има кой да подаде ръка.
"Абсолютно всеки един предмет, който се продава тук подкрепя мисията на различни граждански организации, които развиват социално-предприемаческа дейност, като каузите са много и са разнообразни. Едните подкрепят младежи с психически затруднения, други – младежите, израснали в институции, без семейство, които с навършването на 18 години са изправени пред проблема как да си намерят работа. На тях се опитва да помага Социалната чайна във Варна, а в кафенето на "Щрак" се предлагат изработени от тях продукти.
Всъщност тук се опитваме, чрез красивото изделие да разказваме на хората за тези младежи и за това как те се справят в живота. Затова, когато човек си купи нещо, той всъщност "си взима" част от историята на една наша кауза“.
Снимки: shtrak.org
В брой 28 на предаването слушайте: За да опазим идентичността си, е необходимо да се върнем към човешките ценности – интервю с адвокат Нуредин Нурединай, представител на българското национално малцинство в Албания; Италианецът..
Кандидати за председател на Върховния административен съд (ВАС) отново няма, предаде БТА. Пленумът на Висшия съдебен съвет проведе заседание при повторен опит да бъде избран ръководител на институцията. Процедурата се провали при първия опит, защото за..
От 30 март 2025 г. нов директен полет ще свързва София и Пиза, Италия. В съобщение на столичното летище се уточнява, че полетите ще се осъществяват от нискотарифната авиокомпания Ryanair. Те ще се изпълняват три пъти седмично – всеки вторник, четвъртък и..
Китайската народна република въвежда безвизов режим за пътуващите с цел бизнес, туризъм, посещение на роднини или приятели, официални визити или транзит,..
Лидерът на "ДПС – Ново начало" Делян Пеевски даде заявка за премиерския пост. "Когато ние сме първа партия, аз ще направя правителство", заяви той в..
Real Estate Business Forum "Стандарти на бъдещето в средата ни на живот" ще събере днес експерти в София. Акцент в дискусиите ще е пазарът на..