В последните дни на изминалата 2023 година един от най-добрите графити артисти в България Nasimo и неговият екип от Fine Graff Art обявиха на ФБ страницата си решението да дарят всички новопостъпили приходи от репродукциите и своя безвъзмезден труд на "различни учебни и други учреждения, които служат пряко на децата ни – на бъдещето ни". Станислав Трифонов, както истинското име на художника, обещава да "дари" таланта си под формата на стенописи, картини и беседи, за да могат децата да израснат в една по-благоприятна среда, заобиколени с изкуство с послание и стимули за развитие на творческия си потенциал. И ако за по-възрастното поколение българи графитите са все още само онези грозни надписи и лозунги по стените от началото на промените у нас, то трябва честно да признаем, че през последните трийсет години уличната премяна на София стана по-цветна, красива и впечатляваща – достойна за световната сцена на улично изкуство.
Доказва го и младият екип на Sofia Graffiti Tour, създаден от Цветан Бизев и съмишленици. През 2016 г. те започват да организират пешеходни обиколки, които показват графити и стрийт арт из улиците на българската столица. Туровете продължават да се провеждат и до днес, при това целогодишно, напълно безплатно и на английски език, за да може всеки чужденец да "види" истинския облик на града ни. През годините идеята на младежите се разраства до създаването на културна организация, която подкрепя и организира различни фестивали, изложби, събития, мастър класове и филмови прожекции в подкрепа на родната графити сцена. А от седмица на пазара е и тяхната най-голяма реализирана мечта до момента – първата издадена двуезична (на български и английски език) антология на уличното изкуство в София за последните три десетилетия.
"Книгата се нарича "Sofia Urban Art" и проследява развитието на графитите в София от началото на 90-те години на миналия век до сега. Това е един опит за систематизиране на всички събития в това поле – най-значимите артисти, най-важните локации, как тези рисунки прерастват в субкултурата на мястото през първите години на новия век и стигнем до бума след това, с появата на фестивалите и мащабните стенописи, които виждаме днес. Ние самите сме фенове на това изкуство от близо двайсет години и за нас винаги е било мечта стрийт артът и графитите в София да имат своя книга. Вярвам, че това ще издигне сцената на по-високо ниво и ще я отвори за света. Идеята е книгата да бъде представяна и извън България“ – казва за Радио България Цветан Бизев.
Именно поради тази причина международен партньор за разпространението на "Sofia Urban Art" е и най-големият музей за графити и стрийт арт в Европа "Straat" в Амстердам, Нидерландия. Изданието стъпва на дългогодишно изследване, събиране на архивни кадри, множество разговори с артисти и организатори, както и 600 внимателно подбрани изображения, разположени на 256 страници. Цветан казва, че е било много важно да покажат творби и артисти, които за този вид култура у нас са исторически важни, като Eric 273 от началото на XXI век, екипът на "140 Ideas", отговорни за едни от най-красивите училищни стени в града, причудливите същества на Bozko и, разбира се, Nasimo и групата на Destructive Creation, които преди повече от десет години се опитаха да "пременят" Паметника на съветската армия в крак с времето на киновселената "Марвел".
"България стои доста солидно откъм стил и артисти – казва ни Бизев. – Имаме доста представители, които са световноизвестни и в това отношение страната ни се развива успоредно с графитите и стрийт арта по света. От гледна точка на предоставяне на инфраструктура за рисуване трябва да отбележим, че през 2023 година за първи път в София се обособи стена, на която то е административно разрешено. В Пловдив и други градове подобни локации има от по-отдавна и се надявам все повече такива места да се появяват. Аз лично смятам, че всеки един квартал трябва да има своята улична галерия."
Не е задължително стрийт артът да има социален и политически контекст, смята Цветан Бизев. Но е убеден, че този вид изкуство все повече навлиза в облика на един град и го променя до степен, в която да бъде част от туристическата му привлекателност.
"Един такъв пример ни беше Лисабон, където самата община подкрепя уличното визуално изкуство и организира различни прояви. Те не поставят административни ограничения за това как да се рисуват фасадите, а дават пълна артистична свобода."
Столицата ни, в своя облик днес, много прилича на Берлин, смята основателят на "София Графити Тур":
"Заради динамичността. Там също динамиката е изключително голяма от гледна точка на това, че се появяват постоянно нови графити по стените, както е и в София."
Всеки от големите градове на България има своя добре развита графити сцена, казва ни Цветан Бизев, – и си струва да се научим да я виждаме, защото тя е част от съвременната градска култура. А пожеланието му за 2024 година е да има повече графити фестивали у нас, които са в основата на обединяването и израстването на цялата общност от улични артисти и техните градски произведения.
*Книгата "Sofia Urban Art" излиза с подкрепата на Столична община и Национален фонд "Култура"
Снимки: sofiagraffititour.com, FB / Sofia Graffiti Tour
В Централното фоайе на Ректората на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ беше открита фотоизложбата „По следите на Михайло Парашчук“, посветена на творчеството на украинския скулптор и неговия принос към българската архитектура...
За двадесет и трета година екипът на „Банско филм фест“ ще пренесе публиката до едни от най-екстремните точки на света посредством 75 филма от 39 държави. "Всички те са премиерни, за част от тях прожекциите в Банско ще са световни премиери", каза за..
Милена Селими, преводачката на албански език на романа "Времеубежище" на Георги Господинов, която е и представителят на българите в Комитета на националните малцинства в Албания, получи наградата за най-добър превод през 2024 г. от провеждащия се в..