Новата етноджаз формация JazzBoree прави силно впечатление още със своя дебютен сингъл "Дос, дос, Доне ле".
Познаваме Савина Пламенова като фолклорна певица, която обича и джаза. Участвала в различни популярни народни ансамбли, в последно време тя разширява търсенията си със своите самостоятелни песни, в които комбинира фолклор и джаз.
Савина отдавна иска да създаде формация от съмишленици, които биха се припознали в тази концепция. Убедена е, че за реализацията на големите мечти трябва да се уцели точното време, затова изчаква да натрупа творчески багаж и рутина, за да подходи най-правилно към тази толкова специфична музика. Първо се обръща към "човека с пианото" – така открива Борис Петков в социалните мрежи. Прави ѝ впечатление на млад, талантлив и амбициозен музикант. Следват Андрей Велков на барабани и Ралица Тонева на саксофон. Веднага се сработват, процесът на музициране протича леко, приятно и естествено. Впоследствие стават толкова близки, че се събират не само да творят, но и да споделят неща от живота, времето им заедно е личен и специален момент.
Оказва се, че Борис Петков още преди това е искал да се занимава с български фолклор. Макар да е живял в България през по-голямата част от живота си (от 4 години учи в Германия), едва когато е напуснал родината и започва да изпитва носталгия осъзнава, че не е запознат с българското. Решава да чуе българския фолклор извън клишираната представа за него. След като Савина се свързва с Борис, той разчита тази среща като знак от съдбата, и казва: "Това е!". Класически музикант по образование, той намира много свобода в джаза, а в музикалните науки пристрастията му са към хармонията. Именно Борис прави аранжиментите на всички песни, които JazzBoree записват, като останалите трима се стремят да дообогатяват идеите му. Негов е и изборът на "Дос, дос, Доне ле" за първи сингъл.
"Започнахме с три песни в началото - "Дос, дос, Доне ле", "Стано, Станке" и "Пладненке девойко". "Дос, дос" на мен много ми хареса, това е може би най-любимата ми от първата триада. Много ми хареса текстът – това е авторски текст на Сави, много красив, много искрен, филтриран през нея, през българския фолклор, през много опит и красота. Там аранжиментът се получи много просто, защото стана от само себе си. Има музикални идеи, които носят всичко в себе си, няма нужда да бъдат допълнително подправяни или да се намесваш и преработваш. Ядрото носи цялата информация в себе си. Така аранжиментът се получи изключително плавно."
Савина от своя страна подхожда внимателно към авторството на текста, за който се е уповавала на нашите традиции, сборници, архиви и музикални плочи в БАН:
"Имаме богато наследство, оставено от големи композитори, към които ние трябва да имаме много сериозно отношение и уважение. Така че текстът е авторски може би дотам, доколкото е вдъхновен от всички сборници, които съм прочела. Да, различен е текстът. Да, няма го никъде, в нито един сборник. Но той е вдъхновен от нещата, които съм прочела в тези сборници. Така че – да, може да се нарече авторски, но базиран върху всичко, което е оставено като наследство за нас."
Колкото до музиката на JazzBoree, Андрей Велков я определя така:
"Ние нямаме конкретен стил, към който се стремим – по-скоро плуваме в семейството на джаза, а там има страшно много стилове. Нямаме това ограничение откъм стилистика, но определено накланяме везната към джаза и съответно търсим тази връзка между фолклора и джаза."
Музикантите от JazzBoree открояват важната роля на Алекс Нушев, на чиито тонрежисьорски умения се уповават и дължат звука в "Дос, дос, Доне ле".
Веднага след като пускат песента в социалните мрежи и публичното пространство, получават покани за участия, така че в момента усърдно трупат авторски материал, за да откликнат на желанието музиката им да бъде чута на живо. Докато този момент настъпи, посланието на четиримата от JazzBoree към нас е следното: "Джазът в съчетание с етно мотиви ни събра, а акцентът ни е българският фолклор. В музиката си пресъздаваме някои от най-отличителните белези в българския фолклор, като преплитаме авторски мелодии с джаз звучене. Това е нашата първа песен, която създадохме с много труд и посветеност. Приятно слушане!"
В най-вълшебното време от годината се обръщаме към приказни герои и сюжети с първия български коледен мюзикъл "Батко Коледа". Интересът към него е толкова голям, че поради бързо разпродаване на билетите за първата дата се налага насрочване на още..
Вълшебството на Коледа ще донесе Вокална група "Радиодеца" на своето Коледно матине на 14 декември, събота, от 11 ч. в Първо студио на БНР. Под диригентството на Илина Тодорова ще прозвучат любими коледни детски песни. Водеща ще бъде..
Животът на Вирджиния Събева- GINI е музика. Като малка пее в хор, следват музикално училище, участие в музикалния формат "X Factor" и работа в чужбина. След завръщането си от Норвегия се занимава с деца като музикален педагог. Именно работата с..
Деси Добрева не за първи път се обръща към една от вечните български песни. След като преди години в "Двама" певицата представи своя версия на "Вървят..