Макар и дошли с призванието да въздигнат нашия свят, избраните не само следвали предначертания им път, но и рискували да не разкрият докрай себе си заради святия за тях дълг към Отечеството. Сред тези възрожденски българи бил Христо Цокев, останал завинаги в историята на изкуството като един от първите доосвобожденски художници с академичен ценз, който извървява прехода от църковната към светската живопис и поставя основите на художественото образование.
През 1847 г. в семейството на Христо Иванов Банков – буден човек от стар род и майстор на еминии (чехли), в една от габровските махали се ражда вторият син Христо. И тъй като се предполага, че многобройната фамилия е дала не един зограф и свещеник, едва 12-годишен бъдещият художник заминава за Атон. Като послушник в Хилендарския манастир, в който големи просветители като Паисий Хилендарски, Иларион Макариополски и Неофит Бозвели жадуват свободата на България, той попива занаят от зографите на Атон. Не след дълго рисувателната му дарба бива забелязана от игумена на обителта и духовникът решава да изпрати обещаващия младеж да се обучава в Русия.
Преди да постъпи в Московското училище за живопис, скулптура и архитектура, Христо Цокев остава цели седем години в Киево-Печорската Лавра, където приема монашески сан и усвоява тънкостите на иконописта. А когато през 1873 г. завършва светското си образование, той пише до съвета на училището с молба да го удостои със званието “Свободен художник”, за да може да преподава в новооткритата Априловска гимназия в родния си град. За съжаление, мечтата му не се сбъдва веднага, тъй като в училището място за учител по рисуване все още не е открито. Така той се заема с изписването на икони за близките църкви и манастири.
Вярата и изкуството вървят ръка за ръка през цялата жизнена дейност на твореца, на когото обаче не е чужд и националният идеал за освобождение. Съвременни изследователи дори правят паралел с Васил Левски, тъй като и двамата захвърлят расото – единият, за да стане революционер, а другият - за да рисува и участва в националноосвободителните борби.
“Обръщайки се назад в българската история, можем да видим много личности, които са преминали първоначално през духовни академии – казва Нели Недева, уредник в Художествената галерия в Габрово. – Това до голяма степен е свързано със самата епоха. Липсата на светско образование може би прави духовното по-достъпно за българите, а освен това философската тематика и предпоставката на този тип образование е характерна за одухотворените личности от онова време. И, да, бихме могли да направим паралел с Левски.”
Христо Цокев се завръща от Русия в родината в период, в който дори не е ясно дали България ще бъде освободена – преди Априлското въстание и когато светското рисувално образование все още е мечта.
“Това показва реформаторското му мислене не просто да стане зограф, но и учител, който да въведе академични правила на преподаване много далечни от познатия модел “баща предава занаята на сина си” (дори Захари Зограф получава "академично" образование от своя баща) – продължава Нели Недева. – Веднага след завръщането си в Габрово Христо Цокев е поставен под наблюдение от турските власти заради съмнение, че има отношение към националноосвободителното движение. За да избегне ареста, той бяга в Свищов с официалното алиби, че рисува икони в църквата в града. Наистина той това и прави, но достатъчно данни насочват, че продължава да се занимава с революционна дейност.”
Интересна случка по пътя към Свищов ще загатне за финия му усет към човешкото лице и умението да улови невидимата същност, с която да придаде завършеност на образа.
“Да, това е една любопитна история – потвърждава уредникът в галерията. – Разбойници го нападат и ограбват, но по-късно той успява много точно да нарисува техните портрети. Благодарение на тези портрети обирджиите са заловени от заптиетата и пратени в затвора. Това е едно доказателство за фотографската му способност да пресъздава чертите на хората.”
Заради османските гонения Христо Цокев прекарва няколко години в емиграция. В румънския град Александрия той участва в подготовката на Старозагорското въстание, а в Гюргево основава местния клон на Българското централно благотворително общество. Остава в съседната държава до Освобождението, където рисува портрети и икони за църквите в двата града и околността. През 1879 г. се завръща в Габрово и в същата година е назначен за учител по чертане и рисуване в Априловската гимназия. На първата ученическа изложба в София всеотдайният преподавател получава похвала лично от княз Александър Батенберг за работите на своите възпитаници.
“В този период Христо Цокев рисува основно портрети – разказва Нели Недева. – Тук трябва да изтъкнем една специфика в неговото творчество – той създава сакрални портрети, т.е. на починали хора. Това, което го прави известен приживе и му спечелва прозвището “Живописец” е, че успява много точно да предаде характера на своите модели и да ги направи одухотворени, въпреки че една част от тях не е познавал. Именно такъв шедьовър е портретът на Марийка Виденлиева – дете, което той не е виждал приживе. Рисувал е по снимка и по описание на близките – вземал е информация за съдбата на човека и на основата на разказа и впечатленията от неговите приближени е успявал да предаде характера на своите обекти, което за мен е впечатляващо и дори гениално.”
Художникът ни завещава цяла галерия от образи на видни свои съграждани – учители, търговци, занаятчии, техните родители и деца. Портретите им отразяват не само личностните черти, но и онази енергия, човешко достойнство и осъзнаване на ценността на личността, все характерни за възрожденската епоха. В позата си някои от тях дори наподобяват ктиторските образи от църковните стени. Друга страна на неговото по-ранно творчество е именно религиозната живопис, която може да се види и днес в габровските, свищовските и горнооряховските църкви и манастири.
През 1883 г. Христо Цокев участва със своя творба в конкурс за преподавател в столична мъжка гимназия и го спечелва. Уви, излиза с поражение от битката с туберкулозата и напуска този свят на 36 години – порадвал се едва пет години на възможностите в освободеното Отечество. “Един от най-добрите учители на държавната реална гимназия в Габрово, която се лиши от едного от най-достойните учители, градът Габрово от един от най-добрите си граждани, а България – едного от забележителните си талантливи синове”, ще напише по повод неговата смърт “Учебен вестник”.
Христо Цокев заема голямо място в летописа на българското изобразително изкуство, оставяйки свой индивидуален принос не само в църковната, но и в светската живопис.
“До Освобождението българите са познавали живописта като жанр единствено от църквите и манастирите с помощта на стенописите и иконите в тях – казва Нели Недева. – В края на века те лека-полека започват да отварят сетивата си за светската живопис благодарение и на Христо Цокев, който е един от малцината художници, направили този труден преход. Той има също така сериозен принос за възникването и развитието на българското художествено образование. Именно тази му роля тепърва трябва да бъде изследвана и да влезе в научно обращение, тъй като приносът му е значителен за този важен процес.”
Днес габровската галерия носи името на големия художник и съхранява пет негови живописни творби плюс една икона.
“За съжаление, Христо Цокев не ни оставя голямо творчество – казва в заключение Нели Недева. – След смъртта му неговата съпруга Кичка Бедрозова прави едно дарение, което впоследствие е разпределено между Софийската градска художествена галерия, Националната художествена галерия и габровската галерия. Т.е. три галерии притежават във фондовете си творби на този гениален български художник. Наскоро започнаха да се появяват в частни колекции негови картини, а това означава, че творчеството му трябва да бъде преоткривано и наново изследвано от изкуствоведите, тъй като това са произведения, които до момента не са имали възможност да погледнат и да работят с тях.”
Снимки: фонд Живопис на Художествена галерия „Христо Цокев“, РИМ Габрово
Преживяваше в междинен свят, издигнат над дребнавостите на материята, ала с допусната до Божия промисъл душа. С прилепени до земята нозе отваряше сърцето си за птиците и слушаше с наслада гъшия хор. А в белотата на картона привиждаше лицата на велики..
След като посвещава 23 години от живота си на Кралския военноморски флот, британецът Дарен Картър решава да се уволни през 2013 г. Признава, че в продължение на години се е носил без посока през "бурните води на живота" - от работа..
Казва, че отдавна не се чувства чужденец в България. Тук е неговият дом, научил е българския и подобно на повечето ни сънародници се вълнува от политическата ситуация в страната. Но най-голямата му страст, това, което изпълва дните му със светлина..