Будителите са личностите, към които изпитваме не само признателност и възхищение, но и възприемаме като едни от най-значимите фигури в историята ни, защото събуждат чувството ни за национална приобщеност. Какво обаче стои зад понятието "будител“, какъв архетип и защо днешният Ден на народните будители е типично български празник?
Будителят е една много специална личност в българската история, който е носител на новаторство, отбелязва доц. Морис Фадел, д.н., ръководител на Департамент "Нова Българистика" в Нов български университет (НБУ). "Когато другите го последват, той се превръща в будител – пояснява той. – Това е и препратка към християнството, защото отделната личност поема върху себе си съдбата на всички останали". Това определено представя будителя като изключително ярка личност с ясен мироглед и разбиране за това, което е добро за другите, а може би е и личност, която трябва да е успяла да достигне до някакъв определен катарзис, при който собствената ценностна система се преобразува до такава, в която висшите морални ценности са приоритет.
"Будителят трябва да съчетава и двете неща в себе си - подчертава доц. Морис Фадел и пояснява: - Прекалената устременост към това да внуши нещо на другите го прави догматичен и в голяма степен схематичен като поведение, а такива фигури са винаги опасни за едно общество. Трябва да бъде един чувствителен човек, преминал през вътрешни катарзиси и пречупвания, за да може да въздейства и на другите. Ние имаме една малко грешна представа за будителя. Представяме си го като една безкрайно духовна личност, устремена към някакви стари идеали. Това не е вярно!
Нашите възрожденски будители са били хора на новото и модерното време. Не са се опитвали да ни върнат към никакви традиции. Техният стремеж е бил да ни насочат към модерността и новото, но най-вече – към Европа. Това е била и цялостната насока на нашето Възраждане – проевропейско. В наши дни, до голяма степен идеалът им е изпълнен и е резултат от делото на нашите будители.“
Днес трудно бихме могли да си представим да не сме част от цивилизования свят. Действителността ни обаче, би могла да бъде доста по-различна, ако в мисията на будителите не присъстваше и още едно задължително условие - да успеят да убедят обществото, че идеята, която му предлагат е нужната перспектива за по-добър живот, т.е. - да "събудят“ другите. "Той мисли критически и така възприема себе си и света, като подтиква и останалите да мислят по този начин", подчертава доц. Фадел и допълва:
"Той не е идеолог. Не изказва лозунги и не агитира с "патриотарски клишета“, което би било изключително опасно. Будителят не е и популист, защото популистът повтаря обществените фантазии - точно както повтаря обществените фантазии и човекът, седнал "на бира и кебапчета“, критикувайки всичко и всички около себе си. Това не е будителят! Будителят не изразява едни обществени нагласи в елементарен смисъл. Той е извън обществото и кръга на еснафството и на елементарното живеене. Будителите в нашата история са изглеждали самотни, изолирани, емигранти. Но тяхната самота е по-скоро във външен план, докато вътрешният свят на личността е напълно обвързана с обществото, народа или родината.“
Раждането на будителя е тогава, когато се срещнат лична история и социален проблем, което подтиква човекът да получи прозрение за това какво трябва да бъде бъдещето и какво е необходимо да бъде направено в тази посока, посочва Морис Фадел и допълва:
"Българи вече могат да се срещнат навсякъде по света. Наскоро бях в един университет във Франция, Нандер. Там имаме млада българка, която е доцент и преподавател. Така че, българи има навсякъде, в най-високите пространства на Европа. Това е така, защото нашата мечта от векове насам е била бъдем европейски граждани. Това е нашият път, а днес имаме ясни представители навсякъде. Младите българи все повече си пробиват път в европейските институции и среди, които в един момент ще се превърнат в част от България, защото тя не е само географско понятие, а и духовност и понятие за една общност. Някои от днешните студенти, ще бъдат утрешните наши будители.“
Според наблюденията на университетския преподавател, в последните години младите хора се ориентират все повече към хуманитарните науки. "Именно това е духовността", подчертава доц. Морис Фадел и пожелава на всички съвременни и бъдещи будители да продължават делото на предците ни, като запазят стремежа към новото, модерността и европейските ценности.
Снимки: БГНЕС, личен архив
Четвъртото национално “Биенале на илюстрацията” ще бъде открито днес в Триъгълната кула на Сердика – уникално галерийно пространство в центъра на София. Биеналето, както и в предишни негови издания, няма тема. “Целта е да се даде възможност на..
История като на кино – казваме си често, когато ни разкажат невероятен сюжет или дочуем такъв от съседна маса в някое кафене. Но именно киното сякаш помага на днешния дигитално зависим човек, за когото вълшебните светове от хартиените книги са..
След успеха на фестивала "Ние сме децата на реката" през септември, гражданска фондация отново си партнира с пловдивския район "Централен". Този път поводът е специална изложба, която показва детски рисунки, вдъхновени от природата. Пловдивчани и..
Художест вена галерия насред гората – на това оприличават очевидци крайпътната чешма с беседка край момчилградското село Конче в Родопите. Началото на..