Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Момчиловци или Мусилиян – защо китайците обичат китното родопско село

4
Снимка: Facebook /Сийка Суркова

През 2009 г. една държавна компания в Шанхай пуска на пазара кисело мляко с марка "Мусилиян", както наричат село Момчиловци в Китай. Появата на нашенския продукт е придружена от мащабна рекламна кампания и името на родопското село бързо набира популярност в азиатската държава, превръщайки се в синоним на здраве и дълголетие. 


Не закъсняват и първите китайски туристи. В селото започват да се снимат и китайски рекламни клипове, както и … цял сезон на китайския Сървайвър. "Тогава 7-те участници в риалитито, снабдени единствено с българо-китайски разговорен речник, живяха в домовете на хората и участваха във всекидневните им дейности – от събиране на сено до вадене на картофи и пр.", спомня си кметицата на Момчиловци Сийка Суркова и допълва.

Сийка Суркова

"Това провокира интереса на китайците да посещават Момчиловци, да се интересуват от селото, да усетят мистиката, която видя екипът (от китайската компания производител на кисело мляко Мусилиан – бел.ред.), който дойде на проучване, още преди марката да стане факт. Най-впечатляващо за тях е селото ни като географско разположение, красивата природа, добрината на хората тук и звездното небе. Китайците казват, че никога не са виждали толкова много звезди на едно място и толкова близко до тях!"

Пандемията обаче поставя край на китайския туристически бум в Родопите. Подобно на много азиатски държави, и в Китай строгите ограничения за пътуване, свързани с Covid-19, късно отпаднаха късно. Чак през 2024 г.  започва оживление на местния туристически пазар и интересът към Момчиловци се завръща.

"Малко по малко започваме да стигаме нивата от преди пандемията – казва Сийка Суркова. – Най-много китайски туристи идват по време на фестивала на киселото мляко, който е наш тридневен празник и се организира заедно с китайските ни партньори. Тогава делегацията от Китай включва, освен представители на фирмата производител на киселото мляко, и различни местни инфлуенсъри. И те са толкова впечатлени, че не спират да подават информация на своите китайски потребители. Така селото ни набира все по-голяма популярност."


Наскоро Момчиловци и целият Смолянски регион участва в голямо туристическо изложение в китайския град Нинбо. "Имахме възможност да се рекламираме като туристическа дестинация с фокус Момчиловци, но и да представим потенциала ни за целогодишен отдих в тази част на Родопите"– каза Момчил Караиванов, представител на дружеството "Приятели на Китай" в Смолян:

Момчил Караиванов

"Идеята, е да може Смолянска област, чрез Момчиловци и района, да бъде разпознаваема на китайския туристически пазар, тъй като тяхната средна класа наброява около 300-500 милиона, а това са хора, които могат да си позволят да пътуват. В момента, в който стане по-лесен туристическият обмен покрай нашето влизане в Шенген и евентуално бъде открита директна туристическа линия между двете ни държави, очакваме в целия ни регион да има по-засилен интерес на китайски туристи" – посочи Момчил Караиванов.

Междувременно в Момчиловци се провеждат курсове за изучаване на китайски език. Обучението се организира всяко лято със съдействието на Института Конфуций – София:

"От година на година интересът към този курс става все по-голям. За периода, в който се провежда, идват курсисти от цяла България и се включват в обученията с изключителен ентусиазъм. Местните хора също се включват. Идеята е, когато посрещат китайските туристи, да могат да ги поздравят на техния език, да разменят някоя друга дума. Това не е лесен език, но пък хората ни с по-голямо желание успяват да научат много неща", казва в заключение Сийка Суркова.

Вижте също:


Снимки: Сийка Суркова, БГНЕС, confuciusinstitute.bg



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

Белослав, където се ражда стъклото – традицията, музеят и живото изкуство

Единственият в България Музей на стъклото се намира в град Белослав, на брега на един от ръкавите на Варненското езеро. Именно на това място, през 1893 г., братя Мушалан поставят основите на българското стъкларство, създавайки първата стъкларска..

публикувано на 22.04.25 в 09:25

Атракционните пътувания с ретро влаковете на БДЖ са безспорен туристически хит

Пътешествията с парни локомотиви, които организира БДЖ по различни поводи и празници за любителите на старите влакове станаха традиция. Пуфтящият влак, който изпуска много пара и дим и неговата звучна свирка са вълнуващи както за децата, така и за..

публикувано на 14.04.25 в 11:30
Долмен „Начови чаири“

Сакар – земя на долмени, царски орли и устойчив туризъм

Сакар, една от най-загадъчните и слабо познати планини у нас, бавно, но уверено се превръща в нова дестинация за устойчив туризъм. Районът, разположен между Източните Родопи и Странджа , години наред оставаше настрана от туристическите потоци. Но..

публикувано на 11.04.25 в 09:15