Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Втора част

България и нейните балкански съседи през 2024 г.: Турция, Сърбия, Северна Македония

Снимка: архив

Решението за пълноправно членство на България в шенгенското пространство от началото на 2025 г. е историческо събитие както за страната, така и за връзките със съседните държави от ЕС – Румъния и Гърция. Кое е определящото събитие в двустранните регионални отношения на България със съседите, които са извън границите на общността – Турция, Сърбия и Северна Македония? Радио България потърси експертни мнения, които публикуваме във втората част на Балканския обзор на 2024-а година:

България и Турция – Посещението на турския външен министър в София показа, че Анкара следи процесите в ДПС и положи основите на споразуменията за разминиране на Черно море и за общ еърполисинг

Според Мехмед Юмер – издател на сайтовете obzornews.bg и bakis.bg – би било по-лесно да обобщава годината в българо-турските отношения ако бе 2025 г., когато ще се навършват 100 години от подписването на Ангорския договор*. Като водещо събитие за 2024 г. той посочва посещението на външния министър Хакан Фидан в началото на годината в София по покана на външния министър Мария Габриел: 

Мехмед Юмер
"Турският външен министър идва от поста шеф на разузнаването. Защо го споменавам? Първо, защото е факт, но второ – той дойде тук и първата му среща беше проведена в турското посолство с лидера на ДПС в оставка Мустафа Карадайь**. Аджеба (всъщност) това беше ли сигнал към България? В една държава наследничка на бивша империя не се ли познават дипломатическите ходове, маниери, трикове? Далеч съм от мисълта, че господин Фидан не е овладял в достатъчна степен дипломацията и подхода в дипломацията. Явно това беше знак“, припомня наблюдателят. Той посочва, че вторият важен момент в двустранните отношения през 2024 г. е спогодбата, подписана в Анкара между Румъния, Турция и България за разминиране на Черно море, която също е била предварително сондирана в началото на 2024 г. в София.

Министрите на външните работи на Турция и България Хакан Фидан и Мария Габриел на пресконференция в София, 30 януари 2024 г.
"В духа на партньорството при посещението на Хакан Фидан в началото на тази година, според мен бе и меморандумът, който после министърът на отбраната Тодор Тагарев подписа в Анкара – меморандума за еърполисинг, т. нар. трансгранично охраняване на въздушното пространство. 


В медиите тогава се появиха разнопосочни интерпретации: "Турция ли ще ни пази небето?" Според мен най-точното заглавие в случая е, че небето на България и Турция е небе на НАТО, а ние сме съюзници в НАТО. Изписа се доста по това откъде се координира, какви командни центрове, как се стикова, но това не е важно. Важното е, че при посещението на министър Фидан и нашата външна министърка към онзи момент Мария Габриел подготвиха основата за този меморандум в духа на двустранното партньорство“, подчертава Мехмед Юмер

България и Сърбия – прокарват противоположни транспортни геополитики в Северна Македония

"Аз бих предложил да се откажем от този преглед на официалните контакти, на официалните събития, на официалните чествания или официални спорове и да потърсим това, което стои зад кадър“, коментира пред Радио България д-р Бисер Банчев от Института по балканистика на Българската академия на науките.

Бисер Банчев
"За мен най-важното събитие или най-важният процес за 2024-а е успехът, който постигна сръбската държава да блокира строителството на Коридор №8***. Сега формално ще кажете: Коридор №8 нали касае отношенията между България, Македония и Албания? Разбира се, но всъщност има съвсем пряка връзка. Първа пряка връзка е, че Коридор №8 се разглежда от сръбската държава като директен конкурент на Коридор №10****. Между другото, за да не стане грешка, македонският министър на транспорта няколко пъти го заяви за тия, които не разбират. Но по-важното е друго, че същото нещо го каза сръбският министър на строежите Горан Весич. Той директно обяви като своя най-голяма заслуга през настоящата година блокирането на българските опити да се интензифицира работата по Коридор №8. 

Министърът на строителството, транспорта и инфраструктурата на Сърбия Горан Весич
Вече тук любопитно е да отбележим това като на ирония на историята, че в момента Горан Весич е арестуван във връзка пак с това, че трябва да поеме отговорност за изключително големия скандал, с провала на ремонта на гарата в Нови Сад, където падна козирката и уби 15 човека – това е крупен корупционен скандал“, смята изследователят от Института по балканистика на БАН.

България и Северна Македония – 2024 г. разголи сръбския модел на македонизма

Най-краткото обяснение на всичко случващо се през 2024 г. в Северна Македония е разголването на сръбския модел на македонизма, коментира пред Радио България Любчо Нешков, журналист и собственик на агенция БГНЕС.

Любчо Нешков
"Ние всеки ден сме свидетели на една груба, невъзпитана агресия срещу България. Такава, каквато ние помним между двете световни войни 1919-1941 година, когато Македония не съществува дори като наименование и се нарича Южна Бановина. Тогава основният модел, бих казал смисъл на съществуването на Южна Бановина, е да преследва българите и да сее омраза срещу България. Точно на това сме свидетели. Бих казал нещо повече, това е един нов етап в сръбския вариант на македонизма, когато той вече се отделя от онзи македонизъм след 1945 г., като нещо автентично местно и т. н. Тоест минахме на етап открита подкрепа за "Сръбски свят“, открит съюз със Сърбия, политическа подкрепа. Нещо повече, тези дни бяхме свидетели как премиерът Християн Мицкоски брани Сърбия от българското вето по отношение на отварянето на Клъстер номер 3 (в преговорите за присъединяване към ЕС). С една дума, ние виждаме вече един не слугинаж, а обединение с този "Сръбски свят“, който преди трийсетина години се наричаше "Велика Сърбия“, казва журналистът пред Радио България.

Въпреки рисковете на всяка прогноза на Балканите, питаме нашия събеседник дали през 2025-а българите ще бъдат вписани в конституцията на Северна Македония?

Надпис „Българите в Конституцията“ в центъра на Скопие
"Ако Македония стане истински независима, това не е най-страшният, най-тежкият, най-трудният въпрос, който трябва да разреши. Самото вписване на българите в конституцията е един процент от проблемите, пред които Македония е изправена. Да оставим настрана въпросът за българите. Това е една държава, където липсва елементарно спазване на законодателството. Тя се превърна в модел как бивши управляващи се тикат в багажниците и намират убежище в чужбина. Не е само Никола Груевски (бивш премиер на Северна Македония, укриващ се от македонското правосъдие в Унгария – бел. авт.). Тези дни ние разбрахме, че бившият вицепремиер Артан Груби, който се смяташе за пълния господар в Северна Македония през последните години при управлението на Зоран Заев и на Димитър Ковачевски, е избягал отново с дипломатическа кола, този път в Косово. Всеки един от нас е свидетел на една окупирана държава, която изпълнява чужди, геополитически и тежки антиевропейски проекти“, обобщава Любчо Нешков.

Още по темата:

-----

* Ангорският договор е спогодба за приятелство и сътрудничество между България и Турция, подписана през 1925 г. в Анкара, тогава наричана Ангора. В продължение на десетилетия тя остава основа за стабилни двустранните отношения на България със създадената през 1923 г. от Мустафа Кемал Ататюрк Турска република.

** В турското посолство в София, преди началото на официалното му посещение, Хакан Фидан се срещна поотделно с подалия оставка лидер на ДПС Мустафа Карадайь, с Деян Пеевски и с Джевдет Чакъров, за да се информира лично от тях за процесите и зреещото разцепление в ДПС.

*** Паневропейският транспортен Коридор № 8 е един от десетте паневропейски транспортни коридора и свързва Адриатическо с Черно море през Албания, Северна Македония и България. Наред с коридори № 4, № 7 и № 9 е един от общо четирите, минаващи през територията на България. Главното направление на паневропейски транспортен коридор № 8 е: Бари/Бриндизи – Отранто/Отрантски проток – Дуръс/Вльора – Тирана – Елбасан – Кяфасан – Струга – Кичево – Гостивар – Тетово – Скопие – Куманово – Крива паланка – Деве баир – Кюстендил – София – Пловдив – Бургас/Варна.

**** Паневропейският транспортен Коридор №10 e постановен през 1997 г. в Хелзинки на Конференцията на министрите на транспорта в Европа. Мултимодалният транспортен маршрут преминава от северозапад на югоизток и съединява Австрия, Словения, Хърватия, Сърбия, Северна Македония и Унгария с Гърция и България. Основната ос преминава през Залцбург – Любляна  – Загреб – Белград – Ниш – Скопие – Велес – Солун, с разклонения: 10а: Грац – Марибор – Загреб; 10b: Будапеща – Нови Сад – Белград; 10с: Ниш – София – Димитровград – Истанбул (по Паневропейския транспортен Коридор №4); 10d: Велес – Битоля – Флорина – по Виа Игнация до Адриатика и Игуменица. Коридорът включва около 2528 км железопътни линии, 2300 км автомагистрали, 12 летища и 4 морски и речни пристанища.

Снимки: БГНЕС, АП/БТА, БНР, mfa.bg

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Димитър Главчев

Премиерът Главчев отива на ГКПП "Кулата" по повод приемането на България в Шенген

В първия ден на новата 2025 г. - 1 януари, от 10.30 часа служебният премиер Димитър Главчев, заедно с министри и представители на държавни институции, ще посети ГКПП "Кулата". Повод за посещението е официалното пълноправно приемане на България в..

публикувано на 01.01.25 в 06:00
Делян Пеевски

"ДПС - Ново начало" иска парламентът да наложи мораториум върху цената на тока

Арогантността, с която "Електрохолд", компанията, която осигурява електрозахранването в Западна България, се опита да прехвърли отговорността за бедствието с тока на държава, кметове и еколози, е ясен знак, че има чувството за..

публикувано на 31.12.24 в 10:57

Кабинетът одобри проект на споразумение със Северна Македония за жп тунел "Деве баир"

Кабинетът одобри проект на Споразумение между България и Република Северна Македония за изграждане и експлоатация на трансграничния жп тунел "Деве баир". Целта е да бъдат поети ясни ангажименти и срокове за изграждането на железопътната връзка между..

публикувано на 30.12.24 в 16:42