Йордан Минков пристига в Брюксел заедно със семейството си през 2007 година, когато страната ни става пълноправен член на Европейския съюз. Съпругата му получава договор за постоянна работа в Европейските институции и това преобръща живота на цялото семейство.
В Белгия Йордан Минков тръгва от нулата. Открива своя фирма и започва да се занимава със строителство и търговия. От собствен опит знае, че автентичният български вкус е търсен и предпочитан от нашите сънародници в Брюксел и затова решава да отвори магазин за български хранителни стоки.
"Самият аз като българин, живеещ толкова време в Брюксел, в самото начало имах големи затруднения да откривам български стоки. Все пак ние си имаме някакви любими продукти, на които сме свикнали в България. Търсим ги тук. Когато дойдох имаше само един малък български магазин", спомня си сънародникът ни.
Йордан Минков много внимателно подбира продуктите, които предлага в своя магазин. Държи да са качествени и вкусни, защото знае, че това е и своеобразна реклама на България.
"Идеята ни беше, да се популяризира България чрез продуктите. През цялото време много сме държали да привличаме чуждестранни клиенти. Брюксел е мултинационален град. Живеят хора от всякакви страни и националности – и от ЕС, и извън него. А ние търсим възможност да покажем и да привлечем всеки един клиент. С течение на годините, мога да кажа, че след българите, на първо място са нашите съседи от Балканския полуостров - румънците, хора от бившите югославски републики, имаме и гръцки, и турски клиенти. Много рускоговорящи клиенти също харесват нашите продукти. Познават ги, но те познават и България. Влизат и други хора от Западна Европа - Германия, Франция, Италия, Скандинавските страни. Има хора, които са посетили България. Харесало им е. Опитали са български продукти и ги търсят. Много се радваме на такива клиенти!"
Кои са най - търсените български стоки в Брюксел?
"На първо място киселото мляко, разбира се – отговаря веднага нашият сънародник. – Също така колбасите – сушени и полусухи, любимата българска луканка и суджук също е много търсена. Лютеницата, разбира се. Направих опит още в самото начало и пожънахме голям успех с внасянето на български плодове и зеленчуци. На първо място т.нар. розов домат, който в България все по-трудно се намира и е все по-скъп. Но ние успяваме да внесем някакви количества. Редовно зареждаме всяка седмица, когато е сезонът. Купуваме най-висококачественото и най-скъпото. Трудно се съхранява, транспортът е дълъг, но има много голям интерес не само сред българите, а и сред хората от други националности. Много харесват нашите домати и краставици, и въобще плодовете и зеленчуците, защото честно казано в магазините тук може през цялата година да има голям асортимент от такива продукти, но вкусът им не е на това ниво, на което сме свикнали", обяснява Йордан.
В момента мартениците са безспорен хит в българския магазин в Брюксел. Разнообразието е голямо. Предлагат се всякакви мартеници, предимно ръчно изработени.
"Още откакто е открит магазинът, първото нещо, което предложихме като български сувенир са мартениците. Това е един много хубав обичай. Той е известен тук, но може да се каже благодарение на българите, които сме тук става все по-популярен. Румънците също пазаруват от нас, имат подобен обичай, предполагам, че имат общи корени. Мисля, че и гърците имат нещо подобно. Ние, за да популяризираме всички хубави неща от България, винаги сме предлагали мартеници още от средата на февруари. Купуват се от чужденци също. Сънародници, които работят в европейските институции ми разказват, че така са свикнали колегите си, че всяка година на Първи март отиват в кабинета им и си подават ръката, за да им сложат мартеница. Значи вече са го научили този обичай и са свикнали да получават мартеници. И по тази причина българите купуват доста големи количества мартеници, като гривнички за ръка, за да раздадат на много колеги. Децата в училищата също раздават мартеници."
Чужденците са любопитни към българската традиция, интересуват се откъде произтича обичаят да си даряваме мартеници и Йордан с готовност разказва някоя легенда, че са символ на настъпващата пролет, амулет за здраве. Стреми се да предлага ръчно изработени мартеници от България.
С годините нараства ли интересът към мартениците?
" Като че ли, да. Доста стана популярно – казва собственикът на български магазин в сърцето на Европа. – Клиентите, които са от Румъния, от Гърция, те също купуват за себе си и за своите колеги и семейства. Някои се подготвят за Първи март доста по-рано. Ето, сега имаме много продажби."
Снимки: Даниела Големинова, Pexels
"Мястото във Франция, в което заедно чертаем на български бъдещето на нашите деца" – така преди година с пост в социална мрежа Янета Димитрова определи своето работно място – българското неделно училище "Иван Вазов" в Париж. То е едно 396-те родни..
Министерство на външните работи препоръчва на българските граждани, които желаят да посетят Истанбул, да отложат планираното пътуване, освен при крайна необходимост, до нормализиране на метеорологичната обстановка. На страницата си Ситуационният..
Посланикът на България в Молдова Мая Добрева посети училища и университет в Автономно териториално образувание Гагаузия, по инициатива на Министерството на образованието на Молдова, предава БТА. Посланикът обсъди с учениците и студентите европейския..
"Мястото във Франция, в което заедно чертаем на български бъдещето на нашите деца" – така преди година с пост в социална мрежа Янета Димитрова определи..
Министерство на външните работи препоръчва на българските граждани, които желаят да посетят Истанбул, да отложат планираното пътуване, освен при крайна..