Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Идеята за час по добродетели и религии в училище събуди широк обществен дебат

Снимка: Свети синод на БПЦ

Възможно ли е още от 2026 г. предметът "Добродетели и религии" да влезе в учебните програми и вече да бъде задължителен – това е дебат, около който се изказаха различни гледни точки през последните няколко седмици. "Въвеждането на задължителен предмет по религии в българското училище е обосновано и е това, което искат повечето българи" – казват от Синдиката на българските учители към КНСБ, в който членува голяма част от професионалната общност. Те настояват да има  обществен дебат по въпроса, поради което той беше включен в дискусиите на специализиран форум тази седмица, поставен редом до други водещи теми, като тази за учителските доходи и реформата в средното образование. На срещата с учителите министърът на образованието и науката Красимир Вълчев заяви, че темата вече е сложена на масата и се върви към въвеждането на такъв предмет в българските училища.

И в момента религията присъства в образователните учебни програми, но като свободноизбираема форма. Предмет "Религия, християнство, православие" се изучава от пренебрежимо малък брой ученици – едва 12 хиляди, според статистика на Светия синод. На второ място, според етническата принадлежност се изучава "Религия-ислям" – от 2 хил. деца. А най-малко родители са предпочели техните деца да посещават часове по "Религия – неконфесионална форма на обучение" – едва 12 ученици.

Според социологическо проучване на Агенция "Тренд", 57% от анкетираните българи одобряват въвеждането на предмет "религия" в българското общообразователно училище. От същото изследване става ясно, че за българските ученици най-върховата ценност в момента е  материалното благосъстояние на техните семейства. За някои анализатори това е симптоматичен сигнал, че духовното образование е наложително.

Пламен Димитров

"Държим дебатът за въвеждането на предмет "Религия" да стане час по-скоро и той да е напълно прозрачен, за да се чуят всички гледни точки, – казва президентът на КНСБ Пламен Димитров. – Искаме да няма съмнение, че това, което сме направили, ще е най-доброто за българите и за нашите деца.Сега въведеният свободноизбираем предмет дава някакъв отговор, но има и други варианти, които ще се разгледат, по примера на другите страни от ЕС."

В образователните програми, които МОН подготвя, ще има различни модули. Целта е да може учениците и родителите да имат варианти при избора на съдържание и насоченост в така предложения предмет, който ще се изучава. Предложението е той да се нарича "Добродетели и религии" и да дава възможност за избор на конфесионална насоченост в обучението /по-близка до мнозинството от православните християни в България/. Ще има и програма, която е неконфесионална и е свързана с история на религиите и информация за тези духовни общности, които са познати в България и с които всички ние се срещаме. Нова е идеята, освен тези програми по религия, учениците да могат да изберат и програма по етика и добродетели, в рамките на същия този предмет. Учениците които не желаят религиозен профил, могат да се насочат към третия вариант, който дава насока към усвояване на добродетели, но в изцяло философски прочит.

Въпреки разнообразието от варианти, които се обсъждат в МОН, има хора, които казват, че подобен задължителен предмет може да има обратен ефект, най вече заради това, че при тези занятия ще липсва диалогичност и ще се наложи децата да заучават религиозните доктрини в училище. "Няма никаква връзка между религиозната принадлежност на родителите или детето и склонността му да проявява по-алтруистични поведения, да помага на някого, да проявява емпатия" – посочи пред БНР д-р Женя Лазарова, психолог и невроучен.

д-р Женя Лазарова

"Не е проблем учители и монаси да разговарят, но този уклон в момента – Българската православна църква да определя образователни политики, според мен, е малко рискован, да не кажа, че застрашава светското естество на нашето образование и за съжаление не се базира на никакви реални научни данни за ползата от религиозното образование" – смята ученият.

"Притесненията са неоснователни, тъй като българското училище ще ограмотява така нашите деца по отношение на религиите, че те да познават, а не да бъдат принуждавани да следват някаква религия. Целта е по-скоро да познават определени религиозни, нравствени ценности, както и каква е ролята на религията при формирането на нашата държавност и култура" – пояснява Десислава Панайотова, експерт "Програми и проекти" в Културно-просветния отдел в Светия синод на Българската православна църква:

Десислава Панайотова

"Ще се радваме, когато промените в Закона за училищното и предучилищното образование станат факт и когато се види, че българското общество действително е постигнало консенсус за това, че децата имат нуждата от добродетелно възпитание в училище и когато болшинството български деца, които принадлежат към православното вероизповедание имат възможност да получават задълбочена подготовка, свързана с църковната история, с приноса на БПЦ към националната ни и културна идентичност и с основите на православното учение за човека, за света, за добродетелността и смисъла на живота. Идеята е в рамките на предмета "Религия" или "Добродетели и религии", независимо какво ще бъде финалното му наименование, да съществува възможност за конфесионални разновидности, една от които да е християнство-православие и други, които да удовлетворяват потребностите на всички български граждани, родители и ученици. Аз считам, че Министерството на образованието и науката предвиждат и наличието на конфесионални аспекти, като възможност за обучение по религия, и на някаква неутрална форма, която да удовлетворява родители, които не биха записали децата си, било в "Християнство, православие" или примерно "Религия-Ислям"."

Снимки: Свети синод на БПЦ, Агенция „Тренд“, БТ, Ирина Недев, bg-patriarshia.bg

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Росен Желязков разговаря с турския президент Реджеп Ердоган

Премиерът оцени Турция като съюзник в сигурността и значим икономически партньор на България

Отношенията между България и Турция, които са приятелски, партньорски и които с десетилетия изграждаме устойчиво, са гаранция за опазването на националните, но и на външните европейски граници по начин, който е пример за Европа. Това заяви..

публикувано на 12.04.25 в 16:25
Заради липса на суровина българските преработватели внасят рапица от Канада

Заради липса на суровина българските преработватели внасят рапица от Канада

Един от най-големите товарни кораби в света за първи път акостира в „Пристанище Варна“ и достави 58 000 т. рапица, предаде БГНЕС. Товарът е от Канадаи и ще се рафинира в страната. Доставката се прави заради липсата на суровина и ограниченията за..

публикувано на 12.04.25 в 15:45

Президентът иска да се ускори подготовката на български пилоти за F-16

Доставката на изтребителите F-16 е само началото на политическия ангажимент към логистиката, поддръжката и изграждането на реални отбранителни способности на Българските военновъздушни сили. Това заяви държавният глава Румен Радев на среща със..

публикувано на 12.04.25 в 12:50