Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Най-старата икона в България е с образите на св. Георги и св. Димитър

Снимка: НЦИАМ

В народните вярвания свети Георги е по-малкият брат близнак на свети Димитър. Етнографите ги описват катохристиянизирани образи на митични юнаци. Силни, ловки, бързи те са победоносни, прескачат планини и морета, освобождават водата и заробени девойки, убиват хали и врагове на вярата. Отварят и затварят небето, та да пуснат дъжд по Гергьовдеен или сняг по Димитровден и да донесат плодородие. Оказва се, че най-старата икона съхранена в България и пазена в Националния църковен историко-археологически музей към Светия синод на Българската православна църква е сборна именно на двамата светци.

Наталия Неделчева

"Иконата св. Георги и св. Димитър с житийни сцени е една от най-често репродуцираните икони в България, която е участвала в почти всички международни изложби" – разказва Наталия Неделчева, реставратор в музея. "От последните проучвания, които направихме, се оказва, че е най-старата икона в нашия музей, а вероятно и в България. Тя е пренесена от протойерей Иван Гошев през 1928 г. от църквата "Св.Богородица", гр.Созопол. Той я открива в женското отделение на църквата между много други предмети и проядени дъски. Решава да я вземе в София, впоследствие правят почистване и се установява, че това е композитна икона, съставена от два панела, вмъкнати един в друг."

Проблем за датирането на иконата е именно нейната композитна структура. Най-старата ѝ част е с по-грубо релефно изображение на светите конници върху почти квадратно дървено пано. То е вградено в рамка, изписана доста по-късно, в която са изобразени сцени от житията и мъченичествата на двамата светци. Интересен е преходът, който средновековният майстор е направил между основната икона и рамката. За неведомият молител пред иконата изглежда, че между рамката и светците е залепена финна кожа. Ефектът е постигнат като върху дървената основа са полагани няколко слоя грунд, а после е направен допълнителен релеф.

"Искам да отбележа, че такъв тип изображения не се срещат в България. Или поне на мен не ми е познато друго подобно изображение с релеф на св. Георги и св. Димитър, дори на други светци, които да са оцветени. Спазен е канонът св. Георги да се изобразява на бял кон и св. Димитър на червен кон. Прави впечатление животното, което убива свети Георги – определят го като хипопотам, крокодил. То не прилича толкова на змей, който сме свикнали да виждаме в традиционните икони на св. Георги. Св. Димитър пък убива змия, което е символ на злото.В много случаи той в своите изображения убива някакъв човек, който според гърците е цар Калоян, за да спаси Солун. Общо взето човекът е е символ на злото и не е задължително да е цар Калоян. Според българите пък е император Василий Велики", с усмивка разказва реставраторката.

Интересно е и защо са изобразени именно тези двама светци. Може би отговорът е, че в традиционната представа единият е откривал активната земеделска година на Гергьовден. В деня на втория мъченик през октомври земеделската година приключва. 

"Това с началото и края на циклите е много интересно предположение. Доколко е основателно, аз не мога да твърдя. Но двамата светци са живяли по едно и също време и всъщност мъченическата смърт на св.Георги е на 23 Април 305 г., докато на св. Димитър е на 26 октомври 306 г. Може би всъщност това да е връзката между двамата светци – и двамата са мъченици за христовата вяра, и двамата са загинали с изключителни мъчения. Особено при свети Георги по времето на император Диоклетиан, който е управлявал от 284 г. до 305 г., е имало страшно много гонения на християните и свети Георги е бил мъчен по много жесток начин. В сцените, които придружават иконата отпо-късен период са именно описани мъченията на светеца", разсъждава Наталия Неделчева.

За факта, че иконата е най-рано от 11-ти век говори изобразяването на светците като конници. Преди това те са зографисвани седящи с копия. Интересно е също, че конниците са изобразени без стремена, което за времето на същинското Средновековие е рядкост и говори за следване на някаква антична традиция, каквато има на оброчните релефни плочки с тракийския конник - Херос.

За съжаление откривателят на иконата я намира извън нейния композиционен контекст и иконографско послание. Не можем да кажем, кой е поръчителят на изображението, но той определено се е нуждаел от покровителството именно на двамата небесни войни. Възможно е самият поръчител също да е бил воин. Това, че най-старата част на иконата е била вложена в нова рамка, свидетелства за изключителната ѝ ценност и святост в живота за нейните притежатели.

Снимки: НЦИАМ, Иво Иванов


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Църквата на манастира

Църковен календар - 9 юни 2025 г.

На днешния ден – ден след големия християнски празник Петдесетница, честваме третото лице на Светата Троица – Светия Дух. Благодарение на действието на Светия Дух в деня Петдесетница у апостолите става коренна духовна промяна...

публикувано на 09.06.25 в 06:00

Църковен календар - 8 юни 2025 г.

Днес е големият християнски празник Петдесетница . Отбелязва се на 50-тия ден след Възкресение Христово. По свидетелството на евангелист Лука в книга Деяния Апостолски, в този ден станало забележително събитие – слизането на Светия Дух..

публикувано на 08.06.25 в 06:00

Църковен календар - 7 юни 2025 г.

Днешния ден, съботата преди големия християнски празник Петдесетница, е определен от Църквата за един от специалните дни в църковната година. Дни, в които отправяме специално молитви за опрощение на греховете и упокоение на душите нашите..

публикувано на 07.06.25 в 06:00