Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

София чупи рекорди в туризма – какво привлича чужденците в столицата ни?

Снимка: БТА

"Расте, но не старее". Девизът на столицата ни е доказал във времето, че е напълно верен – София се развива и се превръща в красив европейски град въпреки редицата неуредици и проблеми. И расте не само инфраструктурно, а и като туристическа дестинация. Разходете се например привечер по пешеходната част на бул. "Витоша" и ще се убедите – българската реч едва си прокарва път през всевъзможните езици, говорени от туристи от близо и далеч.


Да, София става все по-привлекателна за чуждестранните туристи, сочат и официалните данни, които показват рекордни нива на посещения за първото тримесечие на годината.

Константин Занков

"София се развива много добре, със сигурност градският туризъм създава добри практики и има висок ръст. Говорейки за първото тримесечие на 2025 г., имаме над 280 хил. туристи, което представлява десетина процента ръст спрямо миналата година, а погледнем и преди това, то ръстът е още по-голям. Реализирани са около 630 хил. нощувки, което е около 4% повече от миналата година. Така че определено вървим добре. И тук говорим за официалните нощувки по хотелите и регистрираните места за настаняване, а дори са и повече, ако броим AirBnB-та и други подобни имоти, които не всички, за съжаление, са легитимни" – представя официалните данни Константин Занков, главен експерт в Института за анализи и оценки в туризма.

В огромната си част преобладават туристите от Европа – от пазари като Италия, Германия, Великобритания, Испания, които имат много удобни транспортни връзки с нискотафирни полети. Много посетители на столичния град идват и от съседните нам държави – Гърция, Турция, Сърбия, Румъния. Нарастват и туристите от по-далечни дестинации като САЩ и Израел. Всички те идват, в масовия случай, за 2-3 нощувки, което е типично за градския тип туризъм.

А какво търсят и намират чуждестранните туристи в столичния град?

"Хубавото е, че туризмът като цяло е хибрид от различни услуги. Обикновено, когато пътешестваме, особено в градска среда, съчетаваме различни форми на туризъм. Разбира се, културно-познавателен, при който посещаваме основните забележителности на града, но имаме и други видове. Например, който се интересува от религиозен туризъм – посещава, да кажем, Боянската черква, който се интересува от спа и уелнес, има възможност да отиде за такъв туризъм близо до София. Който харесва планински, се наслаждава на Витоша, където има все повече туристи. Винаги всички използват кулинарния и винен туризъм, който много се харесва на чужденците в България", отчита Константин Занков.

Ентусиастите от Sofia Free Tour организират безплатни обиколки на основните забележителности в центъра на столичния град. И споделят – интересът е голям, независимо от сезона, макар и да има вариации заради лятното разписание на полетите. Времето също не оказва влияние върху интереса, както се убедихме и ние, включвайки се в тура в една дъждовна петъчна сутрин.

"Повечето от туристите, които идват в София, нямат много големи очаквания, не знаят изобщо какво представлява тази столица и с какво е отличителна. Това, което се опитваме да направим, е в рамките на два часа да ги запознаем с основните забележителности. София има различни символи, те датират от различни епохи. Тази многопластовост и различие изпъкват в един добре обособен кратък периметър в централната част. Това оставя добро впечатление у туристите, защото те разбират, че София е един изключително античен град с богата история, който е съвкупност от много култури", споделя впечатленията си от работата с чуждестранни туристи гидът и екскурзовод Томислав Рашков.

Томислав Рашков

Част от групата е Дан от Нидерландия, който е бил и преди в София, но с цел бизнес. Тогава градът го впечатлява и решава да доведе цялото си семейство.

"Харесвам града и хората. Градът е комбинация между стара традиция и нови стилове. Организиран е, хората са облечени добре, чувстваме се комфортно и сигурно. И ми харесва да съм тук."

Много от чужденците от по-младото поколение, освен основните забележителност на столицата ни, нямат, меко казано, нищо против да се потопят и в нощния живот.

Пред емблематично заведение в центъра срещаме Едуард и негов приятел от Манчестър. Освен типичните отговори, които масово получаваме, те споделят още, че са впечатлени и от "баровата" ни култура.

"Да съм честен, това е ново преживяване за нас, не знаех много за България. Времената са трудни в Англия, затова търсихме място, което да е евтино за нас. Тук харесвам много неща – приятелското отношение на хората, сигурността – това е много важно. За столица в Европа не очаквах да бъде толкова спокойно тук. Със сигурност нямаше да се чувствам толкова безопасно в моята държава", отчита Едуард.

София привлича много хора от Западна Европа обаче не само с цел туризъм, а противно на общоприетото сред обществото ни схващане, е предпочитана като дестинация за работа и бизнес.


"Когато развиваме една дестинация, било то на ниво България, било то на ниво София, ние развиваме цялата икономика и привличаме все повече и повече хора, които припознават страната ни като място за работа и инвестиции", подчертава експертът по туризъм Константин Занков.

Такъв е и случаят с Луиджи. Той е от Италия, но избира България и в конкретика – София, за да продължи кариерното си развитие.

"Живях седем години в Португалия, но избрах да дойда в София, България, за да започна бизнес тук. Защо? Поради няколко причини. Първата – бях на ваканция тук и останах с много позитивни впечатления и исках да дойда отново. Но също така, защото искам да започна малък бизнес като фриленсър и прецених, че системата тук е удобна и добра по отношение на риска. Особено данъчната система – 10% данък и 5% върху дивидентите. Имах и възможност да се запозная с българи, културата изглежда доста сходна с италианската", обяснява мотивацията си да избере София Луиджи.

И въпреки рекордния ръст таванът далеч не е достигнат, смята Константин Занков. С правилното промотиране на София като дестинация може да се развие допълнително културно-познавателният туризъм, но също конгресният и спортният такъв. Огромно богатство е и минералната вода на София, която фактически в момента не се използва за спа и уелнес туризъм, следва да се популяризира и Витоша като дестинация.

Вижте също:


Снимки: Иван Гергов, Facebook /Free Sofia Tour, Facebook /Боянска църква, Ройтерс, БТА, БГНЕС

По публикацията работи: Марта Рос


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Вино, спа, приключения и релакс - идеалната комбинация за почивните дни

Винената култура в България преживява подем. Все повече места и събития привличат любители на виното и засилват интереса към винения туризъм. През 2024 г. значително е нараснало търсенето на винени дегустации, като резервациите за почивните дни..

публикувано на 20.12.24 в 11:00

От зимна приказка до екзотични брегове – пик на пътуванията по празниците

Празниците наближават и офертите за Коледа и Нова година се разграбват като "топъл хляб". Резервациите са започнали още от месец септември и сега е почти невъзможно да откриете свободни места в по-популярните ни дестинации , съобщават..

публикувано на 13.12.24 в 10:15

Римският Одеон на Пловдив е най-новият градски туристически обект

Одеона на Филипопол е отправна точка за нови туристически маршрути в Пловдив. Това заяви министърът на туризма Евтим  Милошев, който посети реставрирания обект в центъра на града. Античната  забележителност е част от древния форумен комплекс и официално..

публикувано на 07.12.24 в 16:29