
Според очевидци – изключително скромен, благороден и деликатен човек, Любомир Пипков несъмнено е забележителна личност, с огромна култура и талант, значим представител не само на българската, но и на европейската музика на ХХ век. Не друг, а великият Дмитрий Шостакович е заявил: "Пипков е композитор, който поражда влияния". Автор е на четири симфонии, инструментални концерти, оратория, оркестрови и камерни произведения, хорови и солови песни, филмова музика. А трите му опери са три неповторими шедьовъра, три музикално-драматургични концепции, обединени от уникалния му стил, синтезирал елементи на народност и модерност. "Янините девет братя", "Момчил" и "Антигона 43" са върхове в българското музикално-сценично творчество. Всяка е образец и еталон: първата – за народна музикална драма (според самия автор) или опера-балада (според Иван Хлебаров); втората – за героико-романтична творба от жанра. С третата Любомир Пипков слага началото на нов стандарт в българската опера, тя е новаторска не само заради сливането на античен и съвременен сюжет, а и като музикален език и драматургия.

Според самия композитор, идеята за "Момчил" е провокирана от нахлуването на Германия в Полша през 1939 г. Несъмнено замисълът идва и след случилото се в Испания, а преди това преживените няколко войни и Септемврийското въстание в България от 1923 г. Любомир Пипков винаги е бил част от кръга на най-интересните и прогресивни родни интелектуалци. Сред тях са млади, изявени таланти – художниците Илия Бешков и Борис Ангелушев, поетът Христо Радевски, писателите Константин Петканов и Стоян Загорчинов, режисьорът Боян Дановски. Един от най-близките приятели на композитора е критикът Георги Цанев – издател на месечното списание "Изкуство и критика", което излиза от 1938 до 1943 г., а сътрудници са предимно автори с леви убеждения. Пипков е важна фигура в "Из-Кри" (както наричат изданието съкратено) още от основаването му и точно в тази среда се ражда идеята за "Момчил". Години по-късно режисьорът Рангел Вълчанов записва разговор между Георги Цанев, Христо Радевски и Любомир Пипков, в който тримата свидетелстват, че "Изкуство и критика" всъщност е "родилният дом" на "Момчил". Пипков си спомня, че Георги Цанев му е дал да прочете отново трилогията "Ден последен, ден Господен" на Стоян Загорчинов, за да се убеди в качествата ѝ на база за оперно либрето. "Да де, ти не беше убеден" – казва Цанев: "Аз настоявах. Казвах, че ако искаш героична драма да напишеш, трябва да бъде това нещо. И Христо написа либретото, но колко разправии имаше около тая работа… Романът завършва, така да се каже, много елегично. А операта – оптимистично. Такова беше времето. Това желаехме, това искахме… ".

Либретото  на "Момчил" е написано от поета Христо Радевски с  активното участие на композитора. Въпреки историческия сюжет от  Средновековието, стремежът на авторите е да изкажат негодувание от действията  на тогавашните български управници. Пресъздадени са преди всичко героичните  епизоди от книгите на Загорчинов, а не тези за Теодосий Търновски. Затова и  заглавието е "Момчил", а  първообразът на главния герой от ХІV век е  забележителен – лидер, защитник, воин. 
Световната премиера на творбата е в Софийската  опера през 1948 г. с диригент Асен Найденов, режисьор Михаил Хаджимишев,  художник Ненко Балкански и хореограф Маргарита Дикова.

Вълнуващата и невероятно красива музика на "Момчил" заслужава внимание и сценично възкресяване. Партитурата е ярка, пищна, могъща. Несъмнено в нея си дават среща композиционните възгледи на автора с големите оперни традиции. Внушителна и многозначна оркестрова партия, която е далеч от акомпаниращата роля. Въздействащи са великолепните хорови сцени – хорът е и коментатор, и участник в събитията. Дълбоката тайнственост на гората, героичните кулминации, буйството на танците – музиката е действително завладяваща. Една от най-ярките сцени е тази на царската сватба, която завършва с прочутите Танци от втора картина. Заедно с Въведението към операта те от десетилетия са много обичан и често изпълняван концертен номер в програмите на всички български симфонични състави. Най-добрата възможност да се чуят тези прекрасни родни звуци е еталонното изпълнение на "Момчил", а до днес това е студийният запис от 1974 година на съставите на Софийската опера, дирижирани от изключителния оперен интерпретатор – големия български диригент и композитор Иван Маринов.


Снимки: БНТ-архив, Здравко Петров - БНР
Концерт на супергрупата "Фондацията", рожден ден на Кирил Маричков и Ден на българския рок – тези три събития се събират в едно на 30 октомври в София в зала "Асикс Арена" (бившата "Фестивална") от 20 ч. Големият концерт ще срещне на една..
Като вече установено име на българската музикална сцена, Графа винаги подкрепя млади и талантливи артисти. Най-новата му песен "Всеки от нас" е в дует с Robi – особено популярен изпълнител от по-новото поколение. Видеото към песента заслужава..
 Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Ясно
								Ясно Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачност Разкъсана облачност
								Разкъсана облачностКонцерт на супергрупата "Фондацията", рожден ден на Кирил Маричков и Ден на българския рок – тези три събития се събират в едно на 30 октомври в София..
Снимки: БНТ-архив, Здравко Петров - БНР
