Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

От детската мечта да полетиш до създаването на собствен летателен апарат в България

4
Николай Николов
Снимка: Niki Rotor Aviation

От малък Николай Николов мечтае да лети. Не става космонавт, каквато е мечтата на почти всяко момче, но се посвещава на авиомоделизма. През 2000 г. заедно със свои приятели решава да построи своя първи хеликоптер, който да е двуместен и с максимално олекотена конструкция. Опитът се оказва неуспешен, но разочарованието не го отказва да преследва мечтата си да полети. Заминава на обучение в чужбина и през 2008 г. става първият лицензиран пилот на автожир в България.

Какво представлява този любопитен летателен апарат?


Автожирът, срещан и като жирокоптер, е много по-икономична машина от самолета и хеликоптера. Максималната височина на полета е до 3000 метра, машината може да развие от 35 до 180 километра в час, което позволява да се използва за наблюдение и разузнаване на труднодостъпни зони, охрана на различни обекти, сигнализация за пожари, участие в операции по търсене и спасяване, кадастрално заснемане на райони и територии, както и в традиционни полети за забавление.


Създаден е от карбон и плексиглас, резервоарът му позволява полет до четири часа, а необходимото гориво е обикновен бензин. Произведени по поръчка модели летят в Нова Зеландия, Лос Анджелис, Германия, Франция, Чехия, Унгария, Австралия и Канада. Фирмата произвежда по един автожир месечно.


Попитахме господин Николов каква е основната разлика между създаваната в Правец машина и познатия на всички хеликоптер?

"Съществената разлика между тях е в аеродинамиката на полета. Автожирът е машина, която лети в режим на авторотация на ротора. Той от своя страна, за разлика от хеликоптера, се задвижва не от двигателя, а от въздушния поток, образуван около него, вследствие на движението, осъществявано от двигателя и витлото, което бута машината напред. Въздухът влиза под ротора, създава подемна сила, по този начин лети и се управлява като се изменя оста на наклона на ротора, което променя и вектора на подемната сила."


Освен че за задвижването на машината не е нужен двигател, тя има и друго предимство – за кацането му е необходима изключително малка площ, тъй като рулирането му е едва 5-10 метра. Това позволява кацането да се извърши почти навсякъде, където е безопасно.


Въпросът къде и при какви условия се осъществява аварийно или редовно кацане на различни въздухоплавателни средства е все по-актуален от гледна точна на тенденцията за превръщането на редица летища у нас в индустриални зони и соларни паркове, както заради липсваща поддръжка на голяма част от все още съществуваща летищна инфраструктура:


"С гласа си можем само да протестираме срещу подобни решения, които унищожават създаденото преди толкова много години. Първото, което "счупихме", беше люлката на нашата авиация в Божурище – Държавната аеропланна работилница. В село Кондофрей (Западна България) ще правят соларен парк и още колко летища има у нас, които са в страшно състояние."


Според Николов, аеропортът в Русе е единственият от съществуващите у нас, който е съживен и възможен за използване.

През април тази година управителят на фирмата, която стопанисва обекта – Христо Крушарски обяви, че до шест месеца летището ще има готовност за извършване на вътрешни полети, след получаването на лиценз за летищен оператор.


Срещата с господин Николов на едно от събитията на инициативата Bulgaria wants you, провокира въпроса какъв съвет би дал на младите хора, които се намират пред избора дали останат у нас или да изберат реализацията си в чужбина:


"Мястото за развитие е в България, другите държави са достатъчно развити и там няма да има такива възможности, каквито би могло да има у нас. Тук имаме нужда от всякакви хора – от инженери, пилоти… Хората по света ни оценяват, надяваме се и тук да ни оценят и да има желаещи да се присъединят към екипа. Нашата цел не е просто да продаваме, а да създадем по-голям кръг от приятели, с които споделяме нашата страст към летенето и даваме възможност на млади хора, които искат да се занимават с подобни неща" – обясни предприемачът и призова младите да не спират да мечтаят, защото мечтите освен безплатни могат да са и постижими.

Снимки: Niki Rotor Aviation

По публикацията работи: Ергюл Байрактарова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Още от категорията

Отварят президентството за посетители по случай 1 ноември

В Деня на народните будители Администрацията на президента ще отвори врати за граждани. Днес от 10,30 ч. пред сградата на президентската институция ще се проведе церемония по издигане на националния флаг на България. Президентът..

публикувано на 01.11.25 в 06:00

Ноември започва с топло есенно време

В събота минималните температури ще са от 3 до 8°, по Черноморието - до 10°, в София ще е около 3. През деня ще е слънчево с разкъсана висока облачност, преди обед на места в равнините ще има мъгла. Ще бъде почти тихо или със слаб вятър от..

публикувано на 31.10.25 в 18:30

Българите са сред най-малко ползващите влакове в ЕС

Железопътният превоз на пътници в ЕС е нараснал с 5,8% през 2024 г., показват публикуваните днес данни на статистическата агенция Евростат. През миналата година с влакове са извършени 443 милиарда пътникокилометра, което е най-високото ниво,..

публикувано на 31.10.25 в 17:45