През 1018 г. след половинвековна борба Първото българско царство е завладяно от Византия. Въпреки многото въстания на българите властта на Константинопол продължава почти два века. През есента на 1185 г. или началото на 1186 г. в Търновград е вдигнато ново въстание от местните велможи Петър и Асен. Начинанието завършва след 3 години с възстановяването на българската държавност.

"Около въстанието на Петър и Асен има доста загадъчни моменти, някои от които са влезли в широка употреба", разказва за Радио България историкът от Великотърновския университет "Св. св. Кирил и Методий" проф. Пламен Павлов. "Една от тях е, че въстанието е на самия Димитровден (26 октомври). Това практически не е възможно, тъй като те през октомври се срещат в Кипсела с византийския император Исак II Ангел в неговия лагер. Там става скандалът, където Асен заради “невъздържания му език“, както пише Никита Хониат, е наказан с удари по лицето. След което те вече започват наистина да действат за организацията и за подготовката на въстанието в много по-широки мащаби", твърди проф. Павлов.

"От друга страна, да се отбелязва въстанието на Димитровден не е чак толкова неправилно, напротив, тъй като очевидно нагласите в самата България са много вече зрели за отхвърляне на византийската власт. Макар че, трябва да признаем, византийската власт в никакъв случай не е била слаба, включително и в Северна България. Старите ни историци смятат, че на север от Балкана на практика тя е символична. Това изобщо не е вярно", обяснява изследователят.

През август 1185 г. Солун – вторият по големина град в империята – е превзет и разграбен от сицилийските нормани. Най-вероятно български войници от византийския гарнизон изнасят чудотворната икона на Св. Димитър Солунски. Заедно с мощите на светеца иконата е пренесена в Търново. Братята Петър и Асен ги показват на множеството, когато е обявено въстанието при освещаването на новопостроения едноименен храм, посветен на чудотвореца. За да преодолеят страха сред българите от възможно възмездие на византийския император, водачите на бунта – братята Петър и Асен заявяват, че Свети Димитър вече е отметнал небесната си закрила за ромеите и е прехвърлил своите чудотворни сили в защита на Търново.

"Става дума за хора с дълбоки познания, за неслучайни хора. Не просто някаква недоволници, както погрешно приема и Исак II Ангел, който прави един поход, побеждава, прогонва ги и смята въпроса за приключен. Оказва се, че той не е познал и това го обяснява един византийски съдия – Лъв Монастерион. Той казва: "Иронично, нашият император е по-велик от Василий II, тъй като Василий II 50 години се бори с българите, а Исак с един поход ги победи". Този Лъв Монастерион е бил потомък на битолски род, там явно тези неща много добре се помнят и оттам е и тази ирония към императора, който е решил, че ще приключи с Петър и Асен за няколко седмици."

Професор Павлов смята, че в историографията погрешно се фаворизира само ролята на по-малкия брат Асен при възстановяването на българското царство. Докато цар Петър със светското име Тодор несправедливо е поставен на втори план. "Нашите стари историци се предоверяват на Георги Акрополит, един малко по-късен автор, който наистина казва, че българите не искали Петър за цар“, посочва ученият.

"Сред византийските автори най-много неприязън, най-много омраза има срещу Петър. Очевидно той е идеологът на движението. Но между Петър и Асен има някакво несъгласие или както го наричаше големият американо-руски византолог Александър Каждан – има разрив. Около 1193-та се стига до вътрешни несъгласия и Петър отстъпва първенството на Асен, без да се отказва от царската титла. За чуждите владетели, за чуждите дворове, владетелят е Петър. На какво се дължи този разрив? Ами Петър е бил привърженик на един по-умерен курс. Той си е давал сметка за силата на Византия и на Унгария като нейн съюзник. Докато радикалните сили са били оглавени от Асен, после очевидно от Калоян. Ако се замислим, може би по-прав е бил Петър", разсъждава професорът.

Заедно с други историци проф. Пламен Павлов отдавна настоява, че ако има братя освободители в българската история, то това са именно основоположниците на Асеновата династия. След 1185 година царете Петър, Асен, Калоян и Иван Асен II успяват за само 40 години да превърнат Българското царство в решаващ фактор за политическите съдбини на Балканите.

"В нашето обществено съзнание има една мантра, че има братя освободители. Някои ги търсят на изток най-често. Други ги виждат на запад, а всъщност ние имаме такива братя освободители. Това са Петър и Асен, и Калоян може да прибавим, и те са една много достойна част от нашата история, когато сме се освободили наистина сами", казва ученият.

На 15 ноември 1910 г. от импровизирана площадка край София руският пилот Борис Маслеников издига във въздуха аероплан тип " Фарман". През следващите дни са извършени още няколко демонстрационни полета, в един от които се включват и представители на..
През 1985 година се осъществява първото излъчване на спектакъла "Звук и светлина" на крепостта Царевец във Велико Търново. Поводът тогава е 800- годишнината от въстанието на Петър и Асен , довело до възстановяването на българската държавност след..
От днес започва Рождественският пост, който ни подготвя за достойно посрещане на Рождество Христово. Според Устава на Българската православна църква Коледният пост е втори по своята продължителност след Великия пост за Възкресение..
На 14 ноември Църквата възпоменава свети апостол Филип, свети благоверни цар Управда-Юстиниан и свети мъченик Константин от Идра. Свети апостол..
От днес започва Рождественският пост, който ни подготвя за достойно посрещане на Рождество Христово. Според Устава на Българската..
През 1985 година се осъществява първото излъчване на спектакъла "Звук и светлина" на крепостта Царевец във Велико Търново. Поводът тогава е 800-..