Слушайте!
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Силвия Томова и нейната елитна многонационална балетна трупа от Стара Загора

Балетът на Старозагорската опера официално открива новия сезон на 24 октомври с премиери на двама световноизвестни хореографи

Снимка: Facebook /Sylvia Tomova

Звездата на българската сцена Силвия Томова е завършила елитната Държавна балетна академия "А. Я. Ваганова" в Санкт Петербург. Кариерата ѝ е свързана с Националната опера и балет, където като примабалерина е представила над 90 роли в класически и модерни заглавия. Емблематични са изпълненията ѝ в "Лебедово езеро", "Жизел", "Дамата с камелиите", "Нестинарка", "Козият рог". Участвала е в телевизионни и филмови продукции, лауреат е на престижни балетни конкурси. В последните години е предпочитан гост-репетитор и хореограф, канена е за член на жури на международни състезания, занимава се активно и с педагогическа дейност. Била е художествен ръководител на Националния балет, на балета на Пловдивската опера и на балетната трупа на Държавна опера - Русе, а от ноември 2016 г. заема същата позиция в Държавна опера - Стара Загора. 

Силвия Томова печели наградата „Златният Лешникотрошач” 2025

В началото на септември 2025-та Томова получи престижна награда - "Златният Лешникотрошач" в категория "Култура/Бизнес" от реномирания "Международен фестивал на танца и танците" (Il Festival Internazionale della Danza e delle Danze), който се провежда всяка есен в последните осем години в сицилианския град Агридженто. Отличието е присъдено на Силвия Томова за изключителния ѝ принос като педагог и артистичен директор на многонационалната балетна компания на Старозагорската опера за развитието на световното танцово изкуство, а през 2023-та самият състав е отличен със същата награда за най-добра балетна трупа на годината. На 2 октомври софийската публика горещо аплодира възпитаниците на Силвия Томова, които представиха в рамките на фестивала "Софийски музикални седмици" последната си постановка – "Парижки нощи". Авторският спектакъл по музика на Вебер, Рахманинов и Офенбах е на български хореограф с европейска кариера – Донвена Пандурски, със сценография и костюми на изтъкнатия художник от Беларус Павел Шаппо.

На 24 октомври с вълнуваща вечер, посветена на съвременния танц, балетът на Старозагорската опера официално открива новия си творчески сезон. Силвия Томова прави този избор, защото е убедена, че днешните балетни артисти трябва да владеят равностойно както класическия, така и модерния танц. Стремежът ѝ е да разнообразява репертоара с предизвикателства и срещи с доказани съвременни хореографи и този път покана е отправена към две световно признати имена: британеца Джеймс Съдърланд и родения в Армения Аршак Галумян, който живее и работи в Берлин. Разговорът със Силвия започва с коментар на последната изява на танцьорите ѝ в София и възторзи от страна на интервюиращата, която в "Парижки нощи" за първи път в живота си видя канкан да се танцува на палци.

"Ние сме професионална балетна компания – заявява Силвия. "Трябва да сме подготвени за всичко. Не е някаква изненада. Изненада е за тези, които могат само да се възхищават колко еднакво и красиво изпълниха балерините канкана на палци… По принцип не се танцува така, тъй като това е кабаретно изпълнение и в мюзикълите или оперетите това се прави на специални обувки – скарпини, такива, с които се е танцувало в кабаретата, по-конкретно в Мулен Руж. Но ние пък решихме да е на палци. Когато една трупа е добре тренирана, добре обучена, правилно се репетират и правят нещата, се получава, защото балетът наистина е дълъг, много тежък – и драматургически, и като музикална партитура, и хореографски. Мисля, че всички много достойно се представихме… Целта беше хората да забравят за тези два часа и половина и да отлетят заедно с нас. Да помечтаят, да се радват, да плачат – всичко, което ние им предоставихме като емоции, да го преживеят с нас". 

Ансамбълът ѝ е известен с огромното количество чужденци, българите са само една трета от трупата. Какво ги привлича и задържа в Стара Загора?

"Не мога да кажа, че ги задържам – казва Силвия. "Има едно ядро от артисти, които са с мен от първата година: Томоки Ишиго, Харука Суга, Фиорди Лоха, Анелия Димитрова, Ромина Славова, Ивелина Димитрова. Но има и текучество, което е съвсем нормално – навсякъде по света това е така. Но към нашата компания има много голям интерес. Непрекъснато пристигат молби от хора, които искат да се явяват на прослушване в Стара Загора и евентуално в някакъв момент да бъдат поканени в трупата. А когато по-голямо количество хора напуснат, правя конкурс, както беше и тази година. През август съм приела 14 души".

Но защо балетисти от цял свят искат да идват в Стара Загора

"Защото компанията е много добра. Това вече се знае навсякъде, в цяла Европа. В цял свят се говори за нашата компания. Те знаят, че тук се танцува много. Че има класически репертоар, което е изключително привлекателно, особено за по-младите, пък и не само младите танцьори. Ние поддържаме много добър репертоар, с класически заглавия като "Лебедово езеро", "Лешникотрошачката", "Пахита", "Шопениана", "Спящата красавица", "Дон Кихот"… "Сънят на Пилат" (на Стефан Димитров – бел. авт.) също прекрасен балет. Останаха ми много малко заглавия, които трябва да поставя, за да кажем, че сме покрили всички големи класически творби. Трупата е много млада, аз мисля, че за много кратко време даже успяхме да постигнем неща, които хората градят десетки, някои стотици години".

Към чудесните постановки от последните месеци прибавяме и "Копелия", представена в София през март .Като че ли липсва само "Жизел", но Силвия добавя към заглавията, които не са правени в Стара Загора "Силфида", "Корсар"и "Баядерка". Към последните два балета доскоро не е посягала, защото за тях трябват големи трупи: "Докато ние стигнем до някакво прилично количество хора, за да мога да си позволя този лукс, да не ме е срам пред света (балетния), трябваше да мине малко време.Така че вече сме готови и за тези предизвикателства".


Репертоарът на трупата е повече от впечатляващ. Самата Силвия Томова смята ли да постави нещо модерно в скоро време? 

"Аз имам много заглавия - не много, но достатъчно, които са изключително модерни, съвременни постановки, тъй като днешният балетен артист трябва да е поливалентен. Ние сме поставяли много неща и с Християн Бакалов, с Владимир Ангелов, с Калоян Бояджиев. Работили сме с изключителния френски хореограф Клод Брюмашон, с Алесандра Скаламбрино, Марио Пиаца. Имам много голям репертоар и част от тези неща ще покажа на 24 октомври, когато ще бъде нашата премиера, посветена на модерния танц. Двама световни хореографи ще представят свои творби: "О, Супермен" на Джеймс Съдърланд и "Нощта" на Аршак Галумян във втората част. Ще включа и "Кармина Бурана", и "Неопитомените" на Клод Брюмашон в първата част. На следващия ден – 25 октомври, започва Международният хореографски конкурс LINKAGE с домакин Държавна опера - Стара Загора, който ще проведем за шести път и ще има много гости: от Америка, от Италия, Китай, Израел…Аз съм в журито заедно с моите колеги от Stream Dance Academy".

В програмата ѝ следва традиционното вече декемврийско турне на трупата в Германия и Нидерландия. Този път заминават на 5 декември и ще играят обичаните балети на Чайковски – "Лебедово езеро" и "Лешникотрошачката", представяни в цял свят по време на коледните и новогодишни празници.

Връщаме се към темата за националностите на танцьорите ѝ: албанци, испанци, италианци, японци, французи, украинци, колумбийци, перуанец, черногорка, разбира се и българи – трупа, сравнима с Вавилонската кула:

"Това е чудесно" – казва Силвия. "Аз по един и същи начин работя и моите изисквания са едни. Но пък те са от много места и смесването на най-различни култури, темпераменти и характери е много приятно, много интересно. При това те всички са толкова млади! Чудесно е да ги гледаш как живеят като едно голямо семейство, колко си помагат, колко се обичат и как израстват пред очите ми. Аз вече съм изградила големи артисти, звезди, признати световно – като Анелия Димитрова,Фиорди Лоха, Клара Ферер, Алеся Бакин,Томоки Ишиго. Това са признати хора, които всички аплодират и в Германия, и в Нидерландия, където и да отидем, познават ги в България, в София".

Силвия се гордее с всички свои възпитаници, защото са изградени в Стара Загора, под нейно ръководство."Но, разбира се, най, най, най-голямото мое произведение, ако така мога да кажа нескромно, е Анелия Димитрова, с която работим вече десета година. Всички образи, всичко, което тя изтанцува, е направила с мен. Тя е голяма, вече световна балерина. И аз съм много горда с нея". В света на балета Анелия е известна с пословична скромност, но Томова не смята, че това е проблем: "Обикновено знаете, че големите артисти не се "звездеят" чак толкова много. Те си блестят сами по себе си". Споменаваме и фантастичния албанец – Фиорди Лоха, който буквално спаси спектакъла на "Парижки нощи" като в последната част – "Парижкото веселие" на Офенбах, пое още една роля на напуснал колега. "Той дойде на втората година от мандата ми – от 2017 г. сме заедно. Дойде, беше много талантлив, много кльощав, с една огромна коса … впечатляващ беше наистина. Господ го е надарил с изключителни физически данни. Просто трябваше много да работим. Нали знаете, те са като необработен диамант – трябва да го обработваш внимателно".

На финала идва и въпросът за мечтаната от Силвия сцена за нейната трупа:

"Аз съм доста голям реалист. Давам си абсолютна сметка за всичко. Мечтая, разбира се, трябва да имаме мечти, защото мечтите са някакви цели и когато ти имаш цел и много я желаеш, бленуваш тя да се случи – тя рано или късно се случва. Имала съм желание, правила съм и много опити, но засега при нас се случват трудно тези неща, защото те искат много финанси и, разбира се, това трябва да е държавна политика. За да покажем такива спектакли, които са изключително важни за България, първо някой трябва да ги оцени, да направи анализ на това, което се случва на нашата сцена в България и да каже: това е страхотно! Има заглавия като "Нестинарка" или "Сънят на Пилат", с които аз мисля, че на която и сцена да стъпим, ще бъде супер престижно. Не е нескромно – и Миланската Скала, и Болшой, и Мариински, и Ковънт Гардън, и Sadler's Theatre. Бяхме започнали една голяма офанзива, но дойде Covid пандемията и не успяхме с "Майстора и Маргарита". Но това е много сложен въпрос и аз си признавам, че сама с това не мога да се справя. Ще трябва много хора да ми помогнат и заедно да решим всички тези неща, което, разбира се, е валидно не само за балета на Стара Загора – за всички балетни компании, които постепенно започнаха вече да пътуват и да ги канят. И аз съм много щастлива от това… Вие ме попитахте – изградила съм и хореографи в нашата трупа. Имам едно забележително постижение, което се казва Марсело Молина Той е мексиканец, но е много отдавна в България, а напоследък започнаха често да го канят в чужбина да се изявява като хореограф".

Силвия иска да внуши на своите танцьори, че "балетът е твърде кратко изкуство и трябва много дисциплинирано, много творчески, с огромна любов и посветеност да се върви към върха. И като стигнеш горе да не се отпуснеш, а да продължиш още по-усилено да работиш, защото падането отвисоко е доста болезнено". Иска да им предаде всичко, научено от прекрасните педагози от Академия "Ваганова" – това, което е изградило бляскавата ѝ кариера и силния характер.


Снимки: operasz.bg, Facebook /Sylvia Tomova 
По публикацията работи: Марта Рос


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Уникалните празници на операта и балета в Стара Загора започват на 21 ноември

Едно от най-значимите събития в културната карта на България – Фестивалът на оперното и балетното изкуство в Стара Загора, започва по традиция с премиера на домакините от Старозагорската опера. На 21 и 22 ноември първата извънстолична оперна трупа у..

публикувано на 20.11.25 в 07:20
Янка Селими

Преводачът Янка Селими с награда за принос от Панаира на книгата в Албания

На 28-ия Панаир на книгата в Тирана името на преводачката Янка Трифонова Селими бе обявено сред носителите на награди, като тя бе отличена със специален приз за кариерен принос от Асоциацията на албанските издатели в сътрудничество с Посолството на..

публикувано на 18.11.25 в 14:13

Филмът на Стефан Командарев Made in EU спечели награда във Франция

Филмът Made in EU спечели Наградата на критиката на Arras Film Festival във Франция, информират от екипа на филма на режисьора Стефан Командарев. Журито е било съставено от кинокритици и журналисти от France 2, France Inter, Allociné, Konbini, Vanity Fair..

публикувано на 17.11.25 в 10:31