Българското национално радио беше за първи път домакин на Годишната конференция на Международната асоциация на обществените медии (Public Broadcasters International). Участваха ръководители и представители на обществените радиа и телевизии от 24 държави, сред които Великобритания, Франция, Испания, САЩ, Канада, Южна Корея, Сингапур, Австралия и др.
Мотото на годишната конференция, зададено от домакините беше "Обществените медии – силата на аргументите" и от 20 до 22 октомври в София участниците дискутираха върху фундаментални въпроси, като свободата на словото, независимостта, кризите и финансирането на обществените медии, както и актуални теми, като привличането на младата аудитория, преговорите със синдикатите, Америка на Тръмп и пр.

"Международната асоциация на обществените медии продължава да бъде уникална платформа за споделяне на прозрения, справяне с предизвикателства и потвърждаване на нашата обща ангажираност към ценностите на обществения интерес", каза генералният директор на БНР Милен Митев, домакин на конференцията. Той подчерта, че акцентът трябва да е върху силата и важността на обществените медии в епоха на бързи промени и нарастваща несигурност. "Ние трябва да вдъхновим за смислени разговори и да създадем нови сътрудничества" – посочи в словото си при откриването ръководителят на българското обществено радио.
"Днес нашата задача става все по-трудна, защото различните групи на аудиторията изискват все по-различни неща, често пъти противоречащи едно на друго. Но ние продължаваме да се опитваме да намерим място, в което да се чува гласът на всеки" – обясни Митев в интервю за Радио България.
"Това, което продължава да ни отличава от всички останали медии на пазара, е, че общественото финансиране ни дава свободата да не следваме единствено пазарни принципи и печалба, а при вземане на решения да се ръководим единствено от обществения интерес и това прави нашите програми по-различни от всички останали медии. Освен това, придава и съвсем друга стойност на нашата продукция за обществата, за които работим. Теми като тези за българите в чужбина, често никоя друга медия не би подела, защото в тях трудно може да се намери икономически смисъл или да се извади печалба. Нашите задачи са много и различни и сред тях се открояват опазването на културното наследство, подкрепата на различни видове културни мероприятия и жанрове, на които отново никой друг не би обърнал внимание, а е важно да бъдат опазени."
Немислимо е да ги няма обществените медии – категоричен е Дан Санта – дългогодишен директор на отдел Международни връзки на румънското обществено радио. А пред Радио България поясни:

"Най-ползотворната ми работа в региона е тъкмо с колегите от Международния отдел на БНР. Първият ми проект като директор беше за преобразяването на взаимовръзките с нашите преки съседи, това беше основен приоритет. А сега в София аз помолих колегите да си представят какво би станало ако изчезнат завинаги обществените медии? Това е най-бързият начин да си отговорим на въпроса – каква е ролята ни, какво правим ние и какво другите не правят. Първо, защото обществената дейност не носи приходи, а често тя е непосилна за другите медии. Първостепенна задача на нашите медии е да дават от всичко – новини, музика, развлекателни програми. Да балансират между всичко това, а също и да бъдат трибуна за различните гледни точки. Тъкмо затова доверието на обществото към тях е по-голямо."
Да, съвремието налага обществените медии да присъстват на много повече платформи, отколкото преди. "Ако искате да достигнете до всички във фламандското общество, не можете да инвестирате само в традиционна телевизия или радиопредавания. Наистина трябва да се разпространявате на повече платформи, освен на вашата собствена платформа в мрежата" – пояснява Карън Дондърс, генерален директор на отдел "Публична дейност и човешки ресурси" във Фламандската обществена медия в Белгия – VRT:

"Мисля, че за нас има три неща, които са наистина важни. Първо, всичко, свързано с новини, информация, актуални събития за всички групи в обществото, също и за тези групи, които съзнателно избягват да се информират от радиото и телевизията. Второто, са нашите инвестиции в местно съдържание и култура, така че не само изкуствата, но и програмите за производство на филми, дори и форматите на социалните медии, които представят това, което представляваме ние като фламандска общност. И третият стратегически стълб на това, с което се занимаваме, е наистина вътрешното трансформиране на нашите структури, за да бъдем конкурентни в дигиталния свят. Ние имаме собствена аудио и видео платформа, но също така присъстваме в социалните медии, а и на други места, за да сме видими за много по-широк кръг хора. Така работим в много направления, но нашият бюджет днес, в реални икономически измерения, ако погледнете инфлацията, е с 40 процента по-нисък, отколкото беше преди 25 години. И това е наистина предизвикателство, с което се сблъскваме ежедневно. Определено не сме толкова добре, колкото по-големите обществени радио- и телевизионни оператори, като BBC или ARD, или тези в Швейцария и Австрия. Но сме по-добре от други обществени медии в някои части на света. Така че винаги е важно и как се съпоставяме с нещата от света."

Привличането на по-младата аудитория е сериозен проблем за повечето обществени медии, включително и за Националното радио в България, което има 90-годишна история. "Едно от най-впечатляващите неща в конференция като тази е, че разбираме как колеги от близки държави, като Словения и Хърватия, или по-далечни – например Австралия и Сингапур, се сблъскват със сходни проблеми по отношение на структурата си и модела на финансиране, или привличането на млада аудитория. Някои са постигнали значителни успехи, като KBS или BBC. Но за повечето от нас е трудно да покажем съдържаниeто си във време, в което съдържание ни залива отвсякъде – поради факта, че работим в малки страни със специфична култура и език, което прави по-трудна видимостта на нашето съдържание на глобалните платформи" – обяснява Милен Митев.
Многоезичието също е важно за обществените медии: "Както БНР, така и колегите ни от останалите държави по света създават продукция на много езици, така че да разказват чрез тях за своята страна на целия свят. А целта е и да могат да достигат до сънародниците им, които са емигрирали. Това е една от мисиите, които имат обществените медии – допълва генералният директор на БНР Милен Митев в ролята си на домакин на медийната дискусия в София.

"Като медия за цялото българско общество, ние трябва да обърнем внимание и на тези наши сънародници, които живеят в чужбина. Говорейки за България, може би към днешна дата имаме не по-малко българи, живеещи извън границите на страната, отколкото тези, които живеят в нея, а някои от тях постепенно започват да губят връзка с българския език. Затова е важно да им предоставяме актуална информация за това какво се случва в страната ни – и на български, и на чужди езици, а не на последно място и да им покажем, че могат да се замислят и да се върнат. В основата на всяка обществена медия е т.нар. обществена мисия, която се задава от обществото. Това идва чрез законите, чрез общественото мнение и обратната връзка, която получаваме от аудиторията. По най-различни начини бихме могли да получим тези задачи, но онова, което обществените медии във времето са успели да запазят, е да бъдат близо до хората."
Снимки: БТА, pbi2025.bg

Една област в най-бедния регион в ЕС, каквато е печалната слава на българския Северозапад, успява да се нареди в челната тройка в страната ни по степен на икономическо развитие. Данните на Националния статистически институт (НСИ) за 2023 г. показват,..
Границите не могат да бъдат променяни със сила и дългосрочната сигурност на Украйна трябва да бъде гарантирана. Това заяви премиерът Росен Желязков на видеоконференция на "Коалицията на желаещите", водена от президента на Франция Еманюел Макрон и..
Асоциацията на индустриалния капитал в България отправи апел за участие в протест на 26 ноември срещу бюджета за 2026 г., който предстои да бъде приет на второ четене. "Призоваваме не само нашите членове, но и всички предприемачи, стопански ръководители,..
Една област в най-бедния регион в ЕС, каквато е печалната слава на българския Северозапад, успява да се нареди в челната тройка в страната ни по степен..
В сряда минималните температури ще са от 3 до 8°, в районите с вятър – до 10-12°, в София ще е около 4°. В западните части от Дунавската равнина и..
В програмата на Радио България на 26 ноември слушайте: 01:38 – Актуално от България и сънародниците по света 12:48 – Даниела..