В сегашната ситуация и в средносрочна перспектива, проблем номер едно за българската икономика остава намаляващата заетост и изключително високо ниво на реална безработица, съобщават от Българската стопанска камара. От там посочват, че Управителният съвет на камарата е отправял многократно предложения за промени в законодателството, работещи мерки и инструменти за намаляване на регулаторната тежест, насърчаване на инвестициите, реформиране на публичните институции и бюджетната сфера с краен ефект - икономическо възстановяване и растеж и увеличаване на заетостта и доходите.
Актуалните данни на НСИ показват, че рязкото намаляване на заетостта след 2008 г. е съпроводено с номинално и реално увеличение на общата компенсация на наетите лица и средната работна заплата (общо и за частния сектор), които изпреварват ръста на производителността (БВП/зает, БДС/зает). Това потвърждава позициите на БСК, че в сегашната ситуация и в средносрочна перспектива, проблем номер едно за българската икономика остава намаляващата заетост и изключително високо ниво на реална безработица - над 18% общо за икономиката и над 40% при младежите до 25 г., включително спрямо страни от Еврозоната в критично състояние.
Основни фактори, предопределящи кризата в заетостта, според БСК, са продължаващата глобална икономическа криза, намаляващи инвестиции, вътрешни продажби и забавящ се износ; макроикономически дисбаланси и високи нива на трансфер на добавена стойност извън страната; нереформираната бюджетна сфера и ниска ефективност на публичните средства; висока регулаторна тежест, мултиплицираща ограниченията на т.нар. Паричен съвет; пълзяща монополизация на основни икономически сектори и дейности, осъществявана по административен и законодателен път и елиминиране на съществена част от малките и средни предприятия; забавено преструктуриране на корпоративното управление, технологичното обновяване и ниска производителност на труда; нарастващ брой на маргинилизиращи се лица без образование и квалификация, вливащи се в криминалния контингент, оказващи натиск върху системите за социално подпомагане, използвани като инструмент за елиминиране на демократичния вот на българските граждани.
БСК счита, че основен фокус на осъществяваните политики следва да бъде елиминирането на всички фактори, блокиращи възстановяването на икономиката, заетостта, създаването на условия за дългосрочен икономически растеж. От организацията декларират своите позиции - националната, браншова и фирмена политика по заплащане на труда следва да се основава на ефективен и гъвкав пазар на труда, свободен от излишни бюрократични ограничения и правила и благоприятна среда за насърчаване на инвестициите, технологичното обновяване, повишаване на образователното и квалификационно равнище на работната сила.
Сегашното законодателство и натрупан опит осигуряват редица възможности за прилагане на адекватни трудови възнаграждения, съответстващи на търсенето и предлагането на работна сила и общото състояние на пазара на труда, включително: при заемане на нови и овакантени работни места и лично кариерно развитие; чрез фирменото и браншово колективно трудово договаряне, посочва бизнесът.
Промените на минималната работна заплата следва да бъдат предприемани в рамките на бюджетната процедура само при доказана необходимост за съответната година - рязък скок на производителността или цените, смятат от БСК. При необходимост от актуализация, размерът на минималната заплата следва да се ориентира в диапазон с горна граница - 40 на сто от средната работна заплата за предходната година в съответствие с преобладаващата практика и наложили се пропорции в ЕС-27 и страни - аналози с действащ валутен борд.
Определянето и договарянето на индивидуално възнаграждение за труд и референтни минимални прагове на ниво предприятие и бранш следва да бъде обвързано с количеството и качеството на вложения труд, постигнати средни нива на производителност, с конкретните условия и пазарни перспективи, като се отчита продължаващата криза в икономиката и заетостта, смятат от БСК. Договорените минимални прагове на заплащане на браншово ниво следва да са съобразени и с възможностите на предприятия и регионите с влошено икономическо състояние с оглед недопускане на фалити и загуба на работни места.
Следва да отпадне предвидената в чл. 244, т. 2 възможност по административен път, Министерският съвет да определя допълнителни трудови възнаграждения и обезщетения, извън регламентираните в КТ.
В диалог с браншовите организации и социалните партньори, следва да се предприеме анализ и да се консултират съответни промени в КТ и Кодекса за социално осигуряване за отмяна на възможността за разпростиране на браншовите КТД и определянето на прагове за минимален осигурителен доход по професии и квалификационни групи.
Необходими са промени на Кодекса на труда за разширяване прилагането на минимални почасови ставки за постигане на гъвкавост в трудовите отношения, за подобряване на ефективността, организацията и заплащането на труда, за посрещане на потребностите на различни сегменти на пазара на труда и работната сила – младежи, ученици, студенти, стажанти и специализанти, работещи в следпенсионна възраст, майки и неравностойни групи на пазара на труда. Следва да бъде подготвена и осъществена паралелна реформа на системата на социални плащания и социално подпомагане.
Близки на Антония Андонова, която в края на миналата седмица публично обвини лекарка от "Майчин дом" във физическа и вербална агресия по време на раждането на сина ѝ, организират протест срещу насилието над родилки. Демонстрацията ще се проведе тази вечер пред лечебното заведение. Според организаторите на протеста, случаят на Антония Андонова не е..
След като вече излязоха фактурите за изравнителните сметки, от “Топлофикация”-София, съобщават, че вече може и електронно да се подава заявления за възстановяване на суми. "Започна изготвянето на общите фактури за отоплителен сезон 2024/2025 въз основа на данните от годишните изравнителни сметки, подадени от фирмите за дялово разпределение",..
Законодателни промени, насочени към справяне с презастрояването и подобряване на градската среда в София , са подготвили от "Спаси София". По думите на Борис Бонев и арх. Росица Николова от партията и общински съветници в София, безконтролното презастрояване в големите градове е резултат от слабости в законите, допускащи своеволия на..
Подмяна на хидрофорна уредба в ж.к. "Изток“ налага спиране на водоподаването от 10.00 до 17.30 часа в района на високата зона на бл. 1, бл. 2 и бл. 3. При продължителност на строително-ремонтните дейности над 12 часа "Софийска вода“ ще осигури алтернативно водоснабдяване с водоноска между бл. 1 и бл. 2. От 09.30 до 21.30 часа водоподаването ще бъде..
На 10 юли 2025 г. Европейският съд по правата на човека (ЕСПЧ) отмени наложените привременни мерки по чл. 39 от Правилника на Съда, постановени по жалбата "Илиева и други срещу България" (№ 11201/25), във връзка с премахването на незаконни постройки в столичния квартал "Захарна фабрика". Съдът също така прекрати приоритетното разглеждане на жалбата..
От тази вечер нощни автобуси ще обслужват Летище "Васил Левски" в София, съобщават от Центъра за градска мобилност. За целта се променя маршрута на превозните средства, които се движат по линия N4. Маршрутът се удължава до двата терминала на летището, след което ще продължи към ж.к. "Дружба", с което се гарантира денонощно транспортно..
От 15 до 27 юли т.г. ще се мият улици, площади, тротоари и алеи на територията на район "Средец", съобщават от Столичния инспекторат. В посочения период от 07.30 ч. до 16.30 ч . улиците, по които ще се мие, ще бъдат затворени за придвижване, паркиране и престой на автомобили. Организацията за изпълнението на дейността е координирана с..