Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

105 години от рождението на акад. Марин Големинов – един истински европеец в родната музикална история

Снимка: личен архив

На днешния ден преди 105 години в Кюстендил е роден академик Марин Големинов, един от най-значимите български композитори.

Лауреат на Хердерова премия, Кавалер на Ордена за изкуство и култура на Франция, Марин Големинов е бил директор на Софийската опера и ректор на Националната музикална академия. Почетен гражданин на столицата, както и на родния Кюстендил, на Стара Загора. Доктор хонорис кауза на Националната музикална академия в София и на Националната академия за музика и танц в Пловдив.

Композитор - неговото име е в галерията на най-изявените студенти на Скола Канторум в Париж, където учи композиция при Венсан д‘Енди, Пол Дюка, Ги дьо Лионкур; след това специализира в Мюнхен; през 1942 година е премиерата на танцовата драма „Нестинарка“ (по разказа на Константин Петканов) – премиера, която предизвиква истински фурор в столицата; операта му „Ивайло“ е първата, която е поставена на хълма Царевец във Велико Търново, с нея се поставя началото на традицията там да се представят опери, тогава – през 1985-а – спектаклите на „Ивайло“ са посетени от над 14 000 зрители; квартетите на Големинов са сред най-добрите образци на този жанр у нас, като два от тях – „Старобългарски“ и „Микроквартет“ се изпълняват изключително често и днес (в края на 80-те квартети на Големинов се свирят в САЩ и „Ню Йорк Таймс“ публикува рецензия, изпълнена с удивления от класата на композитора ; през 1963 година Марин Големинов пише своя уникален „Концерт за струнен квартет и струнен оркестър“, с който отваря нова страница в своето творчество – модерна, с лаконичен израз, все така с най-доброто от европейската музикална естетика, но с типичен - вече Големиновски - изказ; други негови творби, които са неизменна част от българската класика са „Симфоничните вариации по тема от Добри Христов“, Пет скици за струнен оркестър, Малка сюита за соло цигулка, Три песни по картини на Майстора (с когото са земляци); при музикално-сценичните творби - оперите „Зографът Захарий“ (на премиерата Никола Гюзелев пее и рисува на сцената) и „Тракийски идоли“, балета „Дъщерята на Калоян“. Един от най-добрите оркестратори в историята на българската музика.

Диригент, професор в музикалната академия (сред неговите ученици са Пламен Джуров, Емил Табаков, Стефан Драгостинов, Димитър Христов и др.), критик. Казва, че винаги е обичал да пише и ноти, и думи. Сред трудовете, които публикува, е „Зад кулисите на творческия процес“ – уникално издания на български и френски, което изследва процеса на създаване и интерпретация на музиката по наистина иновативен начин.

Неговата танцова драма „Нестинарка“ е най-играната извън страната ни българска музикално-сценична творба. „Нестинарското хоро“ е емблематично за българската музика, произведения, което продължава да непрестанно да звучи и у нас, и зад граница. Поставяна е в Чехия, Германия, Русия, представяне е от балета на Софийската опера в Барселона, Венеция, Франкфурт а във версията, която Маргарита Арнаудова създава за балет „Арабеск“ е играна в над 50 държави. По този повод Радой Ралин пише:
„Доказа той със Шопофонията, че има музика и в какофонията,
Но творбата му най-ярка си остава „Нестинарка“

Широко скроен, енциклопедична личност, истински европеец, Марин Големинов далеч преди да влезе страната ни в ЕС, казваше, че културата ни отдавна е в Европа.

За разлика от много други композитори от своята генерация, Големинов винаги е подкрепял младите композитори, авангардните идеи, иновативното мислене.

Марин Големинов е известен със специфичното си чувство за хумор, способността си да оцени и обобщи всяка ситуация само с няколко, изключително добре подбрани думи. Само един пример - при второто си гостуване като „Събеседник по желание“ във „Всяка Неделя“ на въпроса на Кеворк Кеворкян как се чувства, Големинов отговаря – „предупреждаваха ме да внимавам да не ме КЕВОРКираш, но аз им отговарях, че ако се опиташ, аз пък ще те МАРИНовам“.

За Големинов неговият ученик Стефан Драгостинов обяснява, че името му казва всичко – ГОЛЕМ и НОВ.

Марин Големинов умира през 2000-та година, след като дочаква новото хилядолетие – живял 91 години, той е свидетел на всички паметни и повратни събития на 20 век. Една от последните му творби се нарича „Възкресение за живите“.

Из дневника на Големинов:
„3 месеца след премиерата в София през 42 година, Софийската опера трябваше да визита на операта във Франкфурт на Майн. „Нестинарка“ беше включена в програмата. Във Франкфурт излезе много хубава критика в списанието, основано от Шуман. Може би светците Константин и Елена са били надвесени над рождената люлка на творбата! И така, с тяхна благословия, и до днес „Нестинарка“изгаря върху жаравата, за да възкръсне като феникс от пепелта...“

По публикацията работи: Лили Големинова


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Нов концерт показва магията на филмовата музика на вечния Енио Мориконе и Нино Рота

В очакване на нов концерт с разширен репертоар, показващ магията на филмовата музика на вечния Енио Мориконе и Нино Рота. Новият спектакъл “Ennio Morricone & Nino Rota. Part II“ ще се състои на 27 септември 2025 г. в Зала 1 на НДК. Вечните и най-любими знакови мелодии за всички поколения от „Кръстникът“, „Имало едно време в Америка“, „Добрият,..

публикувано на 25.09.25 в 16:58
Венеция Караманова

Детският радиохор представя традиционния си концерт в рамките на Дните на японската култура

Тази вечер от 19 часа в Аулата на Софийския университет "Св. Климент Охридски" Детският радиохор ще представи своя традиционен концерт в рамките на 36-ите Дни на японската култура в България. "Вече десетилетие и повече Детският хор на БНР участва в Дните на японската култура. В тези концерти, а и извън тях, ние показваме красотата на японската..

публикувано на 25.09.25 в 13:27

Отново в София: Музиката на Енио Мориконе и Нино Рота

На 27 септември в зала 1 на НДК, отново ще звучи музиката на Енио Мориконе и Нино Рота. Новият концерт с разширен репертоар "Ennio Morricone & Nino Rota. Part II" ще започне в 19.00 ч. На сцената ще излязат прочутите солисти Нело Салца (тромпет), Лудовико Фулчи (пиано) и Сузана Ригачи (сопран), под диригентството на маестро Марчело Рота и..

публикувано на 24.09.25 в 11:26

Оперната олимпиада “Опералия“ за първи път в България

След грандиозния успех на летния фестивал “Гала в София 2025” оперните звезди Соня Йончева и Пласидо Доминго ще се завърнат в българската столица, този път заедно с плеяда от оперни мениджъри и млади оперни певци от цялото земно кълбо. От 20-и до 26-и октомври най-престижният конкурс за изгряващи оперни звезди в света – “Опералия” , ще се..

публикувано на 18.09.25 в 10:51

Енрике Иглесиас пристига в София за ексклузивно шоу

Артистът с най-много кросоувър хитове в историята пристига отново в България за ексклузивно шоу – единствено на Балканите. Националният стадион "Васил Левски" ще се превърне в сцена за най-големите хитове на Енрике Иглесиас на 20 септември. С кариера, обхващаща близо три десетилетия и преминала през различни етапи и стилове, Енрике вкара..

публикувано на 17.09.25 в 10:56

Започна юбилейният 25-и международен майсторски клас на Райна Кабаиванска

Започна юбилейният 25-и международен майсторски клас на оперната дива Райна Кабаиванска, организиран от Нов Български Университет. Той отбеляза рекорден интерес – за участие се записаха 140 млади оперни певци от 30 държави. Ето кои са избраниците на Маестрата, след прослушването на 4-и септември на сцената на Софийската национална опера и балет:..

публикувано на 10.09.25 в 13:21

Американските пост-метъл-джаз авангардисти Kayo Dot с концерт в София на 4 септември

Американските пост-метъл-джаз авангардисти  Kayo Dot  ще открият  новия сезон на Зала "Сингълс" в НДК  на 4 септември 2025 г. Kayo Dot е не толкова група, колкото радикална сплав с над 20-годишна история в американската авангардна музика. Ръководен от композитора и мултиинструменталист Тоби Драйвър (познат преди това, през 90-те, като "злия гений" в..

публикувано на 02.09.25 в 10:41