Винаги съм се смятал за поет. Изкарвах си хляба като публицист и с директна журналистика. Но както е имало поети телеграфисти, банкери, воеводи, така и при мен – публицистиката е моето второ Аз. Това ми помогна да охранявам поезията си от огрубяването, което ѝ дава животът. Това каза в радиосрещата по Радио София Калин Донков.
И продължава:
Смятам, че съм един отговорен публицист.
Стремял съм се всичко, което владея - придобито в поезията, да го използвам в публицистиката, с мярката, която жанрът налага.
Бях понатрупал доста стихотворения, когато започнах да пиша тези поредици.
Първата поредица (и книга), с които прави впечатление сред читателите и братята по перо, е „Частен случай“. (Излиза във в. „Антени“.)
Харесвам тази книга, написал съм я от сърце, струва ми много като преживяване, като вълнение, като терзания дори. Приятно ми е, когато срещна читател на „частните случаи“. Имали сме нещо общо, някакъв контакт, имали сме обща тема, по която сме мислили заедно – аз, докато пиша, а той – когато я е чел.
Винаги ме е възмущавала демагогията – да се говорят нещата не така, както са, а както… е решено да са. Говореше се, че при социализма ги няма недъзите на буржоазния строй, че отношенията са идеални… Цялата ми книга „Частен случай“ е написана заради това възмущение. Читателите си викат: „Ааа, ами то е точно така!“ И така твоята представа, твоята картина изведнъж добива легитимност в обществото.
Така са и Ранните мемоари. Така е, когато написаното са самодоказва, има художествена защита. Тогава е и по-трудно да спреш такъв текст.
"Имам чувството, че и текстовете от Нерви и утехи“, и стиховете Калин ги ражда и пуска в пространството без да надува свирката, без рекламни акции. Оставя ги сами да плуват в хаоса и безумието ни и който успее да стигне до тях, има надежда, че вече е на спасителния бряг на човешката духовност.
Имаме няколко общи книги, но това, което съм правил, не са илюстрации към стиховете. Това са рисунки, които малко или много носят атмосферата на поезия, която не подлежи на илюстриране, както не подлежи на илюстриране човешката чувствителност, човешката мисъл и вълнение…
Когато чета Калин, имам чувството, че това са някакви поучителни притчи за доброто и злото, за човешкото в човека."
Има нещо загадъчно в рубриката „Нерви и утехи“ (излиза всеки петък във в. Сега) – продължава Калин Донков. – Когато усетих, че „частните случаи“ се рутинират и едва ли не автоматизират, аз ги прекъснах. А можеше да продължи колкото си поискам. „Нерви и утехи“ не иска да се автоматизира. Дари става все по-трудно. Което ми дава кураж, че може да продължи още. Тази рубрика е в собствените си ръце.
Животът не ни дава готови утехи, човек сам си намира „опорни точки“…
Четящите хора винаги са тези, които движат живота. А читателите на поезия, според мен, са водачи на своята среда. Които и да са те. Където и да са.
Моите книги са срещнали подобаващ отзвук. Читателят ме харесва.
Имах щастието да бъда много прочетен писател.
Книга с поезия в 5000-ен тираж се продаваше за два дни. Прозата – също. И тези книги за прочетени. Никой не ги купува просто да ги държи вкъщи.
Аз самия не се ентусиазирам да ми отиват стиховете в естрадата. Едно стихотворение е универсално. Всеки го чете и преживява по единствения свой начин… Когато композиторът го мине с ютията – сложи му музиката, то добива едно-единствено тълкувание.
Но в края на краищата музиката също е една утеха…
Ние, българите, заслужаваме веднъж завинаги да оцелеем. Да престанем само да оцеляваме.
В Европа няма народ, който да е такъв гросмайстор на оцеляването. Когато хората са строили катедрали, градили са дворци, галерии…, ние сме оцелявали.
На българина илюзиите му са разбити, когато идеалите му са покрусени. След началото на миналия век…Всичкото му усилие, всичкото му вдъхновение, храбростта, която е вложил за своето обединение, са отречени и задраскани.
И може би в тези години българинът е станал циник.
Цинизмът е това – да не гледаш по-далеч от утрешния ден.
В организма на България аз виждам енергии, виждам заложбите, зародишите.
Перото работи по своему. То размишлява по друг начин.
Отдавна имам чувството, че знам всички посоки. И тези, които съм следвал, и тези, от които съм се отказал. Имам само любопитство дали ще се появи нова посока пред мен. И дори, ако се появи, дали аз ще я забележа.
Чуйте целия разговор на Георги Нейков с майстора на словото Калин Донков.
Негова поезия е превеждана на много езици, носила му е награди, ставала е основа за някои от най-хубавите български песни ("Незабрава", "Душа", „Зимна къща“).
Днес гостуваме на коледното село Чавдар. Защо наричат това място швейцарското село Чавдар? Първи гости са ни братята Тодор и Петър Нешкови от Чавдар, собственици на бутикова мандра: "Всичко постигнато е с уоритост и желание, поставили сме летвата доста високо и хората очакват много от нас. Работим като екип по доста тежки теми - горски фонд и др...
Куизът е с водещите в Радио София - Божидар Янев и Боян Бочев. Кой от тях познава по-добре историята на столицата? Предаването е посветено на предстоящия куиз на Бохемска София на 23 декември.
Руският император попречва на княза да се сроди с кралица Виктория Първият български владетел след турското робство, княз Александър фон Батенберг, изживява споделена любов със 17-годишната принцеса Виктория Пруска (наричана Морета), дъщеря на германския престолонаследник Фридрих III и напринцеса Виктория - дъщеря на английската кралица...
В поредицата “Историята оживява” ви представяме живота и откритията на доктор Стамен Григоров. Първата нинчаст бе за Lactobacillus Bulgaricus:
Как поезията може да докосне всеки от нас посредством правилния прочит? Как този декември хиляди се събраха в зала 1 на НДК и преоткриха стиховете на българската поезия в Поетите? Поезията е лично преживяване, в което присъства много математика и има формула – трябва само сами да формулираме нейната сентенция. Събеседник по темата ни е Диана..
Коледа с КласикАрт и Вероника Тодорова на 21 декември от 17 часа КласикАрт завършват тази своя така интересна творческа година с един истински празничен концерт с много, много гости – Коледа с КласикАрт. „Аз имам 65 деца за този концерт – деца, които обичам и обгрижвам като мои! Това са талантите от Детският филхармония с диригент Милена Яцино,..
С травъл влогъра Десислава Иванова за пътуванията и доброволствата: "Тази година съм пътувала по-малко от предните две, само 122 дни. Мислех, че въобще не съм пътувала, а се оказа, че е една трета от годината. Беше много предизвикателно, позабравих лошите неща, горчивото изчезна. Две трети от пътуванията бяха непланувани. В главата си отивах в..