Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Трийсет години на сцената

Александрина Пендачанска: Всяка последна роля е най-голяма и най-любима

Чувствам се спокойна на оперните сцени в Германия

| обновено на 24.03.18 в 19:14
Александрина Пендачанска
Снимка: личен профил
"Винаги пеенето в България, и специално в София - е натоварено. То е и хубаво, но и трудно, защото удовлетворението и радостта, която получаваш от тази среща, е много по-голямо. В същото време трябва да отговориш на очакванията на всички тези хора, а и на самия себе си как ще се представиш пред обичаните си хора. Това го прави и по-различно, и по-вълнуващо, а може би и по-трудно". Това споделя оперната прима Александрина Пендачанска по повод предстоящата си среща с българската публика за 30-годишния си юбилей на сцената, който ще бъде отбелязан с концерт на 2 април в зала 1 на НДК. Репертоарът включва ария на Виолета от операта "Травиата", ария на Агрипина от едноименната опера на Хендел, на Графинята от "Сватбата на Фигаро" и на Електра от "Идоменей" на Моцарт, както и ария на Ермионе от Росини. Пендачанска ще си партнира с оркестъра на Пловдивската опера под диригентството на Мартин Пантелеев. Поради големия интерес към концерта, от НДК пуснаха в продажба допълнителни билети.

Преди 30 години от същата тази сцена започва и кариерата на певицата. Обръщайки се назад във времето, тя с усмивка отбелязва: "Звучи невероятно, но е факт. Тези трийсет години са минали и много бързо, но и много бавно. Има неща, които ми се струват неимоверно отдалечени във времето. Има обаче други, които ми се струва, че са се случили вчера. Самият концерт преди трийсет години в НДК, на който Гена Димитрова представи млади оперни певци, сред които бях и аз, ми се струва сякаш е бил в друг живот. В същото време вътрешното ми усещане и вълнение, че предстои да изляза на сцената и да се представя на тази огромна публика е много живо и много истинско. Почти същото каквото е в момента. Много относителна е отдалечеността на времето. Едно е същото и това е вълнението". 

Сн. Ани Петрова, БНРА какъв е изборът за програмата на концерта, който е под мотото "Това съм аз"? Пендачанска лаконично обяснява: "Опитах се да представя репертоара си през тези трийсет години възможно най-информативно. Желанието ми беше ветрилото да бъде отворено най-широко, като неща, които са свързани с моя репертоар и са емблематични, като Хендел, Моцарт, Росини, Верди, да бъдат включени. Надявам се по най-информативен начин да преживеем тези трийсет години заедно и да видим какво всъщност се е случило."

Оперната певица е изненадана от архива, който е събрала за изминалите години. "От огромния архив, който имам, си дадох сметка колко много неща съм изпяла. Седемдесет роли звучи сериозно, но когато видях всичко това изпято, а по-голямата част и записано - впечатлих се. В ежедневието не си давам сметка колко много думи съм запомнила, колко много ноти съм изпяла", казва известното сопрано.

На кое предложение за роля би се зарадвала? Александрина Пендачанска е категорична: "Има няколко роли, които не съм изпяла. Едната е Манон Леско, а другата - Абигаил от "Набуко"."

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Софийски разкази - Радиоразходка по ул. Георги С. Раковски

Разходката по ул. Георги С. Раковски започва от най-високото ѝ място, с паметника на Вазов и витошката морена, от която да гледа към любимата си планина. Наблизо е Палатата Св.София, дело на арх.Парашкеванов (1929). Там е пл.Николай Гяуров, кръстен по инициатива на Гена Димитрова, която също живее наблизо. Следва историята на Военния клуб - коя всъщност..

публикувано на 19.07.25 в 16:00
Аспарух Лешников

Историята оживява - Аспарух Лешников, АРИи първа и втора

Веселина Узунова от ИИИ-БАН за Аспарух Лешников: "Басът на групата Роберт Биберти е завиждал и на Аспарух Лешников, и на евреите в групата. Омразата по онова време се е ширила, дори и между членовете на групата. Аспарух Лешников става плячка на Биберти. След 9 септември 1944 на Лешников не е разрешено да напусне България. Писмата му доказват..

публикувано на 19.07.25 в 15:00
Борю Зевзека (в средата) с приятели

Адресите на любовта - Борю Зевзека

Борис Руменов, чиито псевдоним Борю Зевзека е измислен от проф. Иван Шишманов, е легендарна фигура сред софийските интелектуалци и бохеми през първите десетилетия на ХХ век. Името му е нарицателно, и също както за проф. Александър Балабанов, за него се разказват комични и куриозни случки. Хуморът му е свеж, заразителен и незлоблив, автор е на 15..

публикувано на 19.07.25 в 14:00
С Константин Драгов и Сана Драгова

Медитацията е начин да се чувстваме нормално

Шри – Шри Рави Шанкар гостува отново в България – Константин Драгов и Сана Драгова: "Той е основателят на фондация "Изкуството да живееш", тя е в над 180 държави. Учителят ще има лекция с възможност за въпроси и отговори и най-вече, ще има медитация в залата (НДК - зала 1). Ще е като на концерт. Заедно ще преминем отвъд хаоса. Блаженството е..

публикувано на 19.07.25 в 11:54

Киното е лесен път за предаване на култура

Филмът „Гунди“ влиза в британската разпространителска мрежа – режисьорът Димитър Димитров с подробностите: "Много е важно, че филмът продължава като част от програмата на британските кина от веригата "Одеон". Тя е достъпна в сайта им и те са си направили сметка, че не само българи ще го гледат. Като студент там не съм си и мечтал, че някой ден мой..

публикувано на 19.07.25 в 11:02

Мост между поколенията

Голямата маса: Градски дворове – Божидар Емануилов, зам.-кмет на "Оборище":  "Има най-различни работилници за деца и възрастни в един от дворовете, гаражна разпродажба в друг, жива музика. Градските дворове е изчезваща среда, тези, които сме израснали в центъра ги помним. Те са мост между поколенията. Има и хора, които негодуват заради ограничения..

публикувано на 19.07.25 в 10:11

Уличното изкуство дава свобода

Уикенд с „ Мале-мале“ – второ издание на мини фестивала в Южния парк, гост по този повод ни е Петринел Денев: "Програмата ни е малка, първото издание бе изцяло за деца. Хуморът е подходящ и за възрастните. Предвидили сме и уъркшоп за улична клоунада - така и ние започнахме с "Мале-мале". Уличното изкуство дава свобода - да пробваш, да..

публикувано на 19.07.25 в 10:00