Съдът на ЕС отсече: отпуск не може да се губи, извежда в заглавие СЕГА. Работникът не може да изгуби автоматично придобитото от него право на платен годишен отпуск, дори ако не е поискал да го ползва, реши съдът на ЕС по повод две германски дела, от което ще произтече същото правило и за останалите държави в ЕС, включително и за България. Ако обаче работодателят докаже, че работникът съзнателно и като е бил напълно наясно с евентуалните последици от това, не е взел платения си годишен отпуск, след като му е била осигурена възможността действително да упражни това си право, може да не получи финансово обезщетение в случай на прекратяване на трудовото правоотношение.
С изменение на българския Кодекс на труда през 2011 г. бе добавен чл. 176а, озаглавен "Погасяване на правото на ползване". Той гласи: "Когато платеният годишен отпуск или част от него не е ползван до изтичане на две години от края на годината, за която се полага, независимо от причините за това, правото на ползването му се погасява по давност". През 2015 г. бе добавена втора алинея, според която "когато платеният годишен отпуск е отложен при условията и по реда на чл. 176, ал. 1 (работодателят да откаже по производствени причини разрешение за отпуск - бел. ред.), правото на работника или служителя на ползването му се погасява по давност след изтичане на две години от края на годината, в която е отпаднала причината за неползването му".
Въвеждането на периоди за допустимо прехвърляне на неизползван отпуск, както е в България, "не е съвместимо с целите, които въвеждането на правото на платен годишен отпуск преследва". Тези цели са свързани по-специално с необходимостта да се гарантира, че работниците действително ползват почивка, за да се осигури ефикасна защита на тяхната безопасност и здраве.
Системата "Бонус-малус" на практика ще наказва примерните водачи, твърди СЕГА. Комисията за финансов надзор (КФН) представи вчера за обсъждане дългоочакваната система "Бонус-малус", която трябва да въведе по-голяма справедливост при определянето на "Гражданска отговорност", така че изрядните шофьори да плащат по-малко, а нарушителите - повече. Методиката обаче е пълна с уловки, изключва от обхвата си държавните и общинските автомобили и на практика наказва примерните водачи. При това в първата година от действието си тя приравнява хората със "златен талон", които дълго време не са имали нарушения, с джигитите и убийците на пътя, които години наред са нарушавали правилата. Според предложения от КФН вариант задължителната застраховка "Гражданска отговорност" може да поевтинее с до 25% за най-добрите шофьори, но едва след нови 8 години без нарушения. За сметка на това при тежки нарушения и причинена смърт на пътя тя може да поскъпне с до 4 пъти. Методиката бе представена ден, след като застрахователните компании заплашиха, че има опасност задължителната застраховка да скочи до 1000 лв. заради разширения брой роднини с право на обезщетения при загинал в катастрофа и на фона на развихрилия се скандал около лобистката поправка за слагане на таван на обезщетенията за близки на пострадали от катастрофи, внесена в парламента от шефката на бюджетната комисия Менда Стоянова.
Неплатеният борч към Пътна полиция от акт или електронен фиш за скорост ще скача двойно, ако не бъде оправен в рамките на 30 дни, четем в МОНИТОР. Това предвиждат последните промени в Закона за движение по пътищата, които само след седмица ще бъдат внесени за обсъждане в Народното събрание. В последните корекции е заложено шофьорите, които направят плащането в 14-дневен срок, да се ползват от 50 процента отстъпка. Тези, които го направят до 30 дни след първоначалните две седмици, ще си плащат целия размер на глобата, а останалите, които превишат едномесечния срок, ще броят двойно пари. За по-добра събираемост глобите от електронни фишове ще се качват и в интернет. Така нарушителите, които не са открити на адреса им, ще се водят за известени. По този начин шофьорът няма да може да се измъква с обяснението, че не си е платил санкцията, защото не му е била връчена и той не е знаел за съществуването й.
Над 80% от шофьорите признават, че нарушават закона, но само половината са глобявани, отбелязва 24 ЧАСА. Това показаха резултатите от анкета, представена на форум-дискусия „Заедно за по-безопасни пътища“, организиран от Съюзът на българските автомобилисти (СБА). Председателят на СБА инж. Емил Панчев обърна внимание, че целта на проучването е била да изследва нагласите към безопасността на движението и мерките за предотвратяване на катастрофите. В него са се включили над 6000 активни шофьори. Като цяло, решението на драматичната ситуация по пътищата анкетираните виждат в съчетанието между засилен контрол и увеличени санкции – обяви Панчев по време на форума. Над 83% от анкетираните смятат, че Пътна полиция трябва да засили контрола по пътищата. 54% от анкетираните смятат, че санкциите трябва да бъдат увеличени, докато близо 40% считат, че трябва да бъдат запазени на същото ниво.В петък училищата в столичните райони, в които няма парно заради аварията в столичната Топлофикация, ще учат дистанционно. Ако няма отопление и в понеделник, дистанционното обучение ще продължи. Това обясни Десислава Желязкова - директор на Дирекция образование в Столичната община. "Детските градини имат организация и продължават своята..
От Институцията на омбудсмана сезираха Комисията по енергетика в парламента и министъра на енергетиката заради честите аварии на парното в столицата. "Авариите на компрометираните тръбопроводи основателно предизвикват съмнение за действителното състояние на топлопреносната мрежа и пораждат въпроси за изпълнението на задълженията на..
Възрастна жена е припаднала в метрото. Наложи се да бъде повикана бърза помощ. Медицинският екип беше на метростанция "Стадион Васил Левски", видя репортер на Радио София. Докато лекарят извършваше своите дейности, водачът на линейката каза, че информацията се заплаща и отказа подробности.
Жители на София излязоха на протест с настояване за нощен градски транспорт пред сградата на Столичния общински съвет. "Като цяло, това е нещо, което наистина е важно за един европейски град като София или поне такъв град, който иска да бъде европейски. Нощният градски транспорт е важен, защото е една обществена услуга. В края на краищата..
Две детски градини и едно училище на територията на столичния район “Изгрев” се включиха в кампанията "Знаеш ли какво дишаш?“. 30-а ДГ "Радецки“, 165-а ДГ "Латинка“ и 11-о ОУ "Св. Пимен Зографски“, въведоха модерни решения за мониторинг на въздуха, съобщи кметът на района д-р Делян Георгиев. Инициативата е насочена към подобряване на качеството..
От 15.02.2025 г. автобусите по линия № 66 ще стигат до хижа "Алеко“, при запазване на действащите разписания, интервали на движение и брой курсове, съобщават от Столичната община. Целта е от по-доброто транспортно обслужване на природен парк "Витоша“. Разкриват се нови начални и крайни спирки на обръщателното колело до хижа "Алеко“ и нова..
За днес е обявен бойкот на търговските вериги заради високите цени на хранителните стоки. Зад инициативата застанаха четири организации - Федерацията на потребителите в България, сдружение "За достъпна и качествена храна", "Обединени пенсионерски съюзи" и "Системата ни убива". Призивът за бойкот на търговските вериги и магазини за..