Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Богомил Николов: Не пазарувайте емоционално

Снимка: Светла Милчева
Пазаруването по време на Черния петък наближава. При кампании като тази много търговци отправят примамливи оферти за атрактивни стоки и услуги с големи процентни намаления, но кое си струва и кое - не. Да се ориентираме в пазарната среда помага Българската национална асоциация “Активни потребители” и нейният изпълнителен директор Богомил Николов.

В САЩ на този ден започват промоциите и намаленията, които продължават поне до Коледа, а много често и след нова година. В България тази практика започна отскоро, но само като Черен петък, през последните години виждаме и реклами за Черен уикенд, надявам се скоро да стане и Черен месец. Това е важно за нас като потребители, защото най-лошият съветник при пазаруването, е бързането, казва Николов.

Когато човек бърза, не разполага с време да помисли и да сравни офертите на различните търговци, обикновено е подвластен на емоцията, а тя много лесно се запалва от две човешки слабости - изкушението и страхът. Черният петък залага на изкушението. Това води до много спонтанни покупки, обяснява Николов. За онлайн покупките той припомни, че има решение на така създалата се ситуация, защото потребителите имат право да върнат продукта, който са закупили в 14-дневен срок, но транспортните разходи по връщането на продукта са за сметка на потребителя. Това право обаче не съществува в традиционното пазаруване от магазин. Онлайн обаче не можем да си купим сигурност, защото картинка и реалност може да се разминават.

От “Активни потребители” ще сравнят историята на дадена цена на конкретен продукт в конкретен търговец, причината за това са сигналите за фалшиви намаления. Асоциацията е направила регистратор на цените, който работи с четирите най-големи онлайн търговеца като постепенно ще бъдат добавени и по-малки. Идеята е като отидете при търговец, харесате си продукт, виждате, че е на промоция от 20% примерно и искате да го купите, да можете да пейстнете линка на продукти и да видите каква е била цената на продукта преди седмица или месец. Ако се окаже, че тя е изкуствено завишена и след това намалена с процент, това се надяваме да охлади тези страсти и човек да види, че намалението не е реално. Така ще се подпомогнат и инспекторите от Комисията за защита на потребителите, които ще могат лесно да правят справки за историята на даден продукт и да санкционират, когато има основание.

Трябва да се научим да сравняваме преди да си даваме парите. Никога, като видите една стока, не трябва веднага да я взимате, особено онлайн. Проверете при още един-двама търговци какво е положението. Отделете 10 минути, обаче ще ви се изплатят, съветва Николов.

Потребителските организации са специализиран консултант, който помага на потребителите да правят по-добър избор и да грешат по-рядко. Най-големият контрольор на пазара, обаче са самите потребители, защото те плащат. Ако успеем да обърнем тези нагласи, ще видим, че колкото повече активни потребители имаме, толкова повече и отношението на търговците ще се промени спрямо нас, казва Николов.  

При избора какво от продуктите да се тества, Николов посочва, че има различни критерии един, от които, е да не бъде изключително скъп съответният тест - пример с това е изследването на UV кремове, чието тестване може да стане само във френски лаборатории. Това, което вълнува хората, е да са масови продукти и да са с по-висока цена. Ние проверяваме разликата в качеството между определените продукти, защото винаги от даден вид продуктите имат различно качество.

Консуматорското поведение може да доведе до сериозни кредити, в тази връзка Николов заяви, че е важно съвкупността от всички кредити, които имаме, да не превишава 50% от доходите ни. Той припомни и кризата от преди 10 г., когато много хора изпаднаха в неплатежоспособност заради многото кредити. Съветът на Николов е, ако има нещо, което потребителите са си харесали и имат нужда от него, най-добре е да наблюдават дадената стока седмица - две и в самия черен петък да сравнятцените, а не намаления процент, да преценят дали е изгодно и ако е така, да купуват.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Лиана Антонова

Адресите на любовта – певицата Лиана Антонова и саксофонистът Ангел Везнев

За богатия и пъстър живот на изпълнителката на „Любовта е море“, която след триумфа си във Вегас се обръща към духовното, става дума в „Адресите на любовта“. Лиана Антонова е певица, актриса, писателка и легендарна столична красавица. С втория си съпруг, изключителния саксофонист Ангел Везнев, гастролират в  Австрия, Германия, Швейцария,..

публикувано на 15.11.25 в 14:00

В София има развитие на чаената култура

FesTEAval е посветен на чая и чайните традиции от цял свят. За поредното му издание сме с Николай Кандиларов: "Зимата е най-популярна за чай за българина. Но има промяна, има развитие на чаената култура в София. Има интерес, в АйТи сектора особено. Като цяло зеленият чай е по-популярен. Неправилно използваме думата чай за билковите отвари - те трябва..

публикувано на 15.11.25 в 11:32

Театърът и неговото денонощие

Театрите ден и нощ - започваме с 13-та " Нощ на театрите " с гостуването на Мария Панайотова и Катерина Миланова:

публикувано на 15.11.25 в 10:46

Всеки един нов живот заслужава най-доброто начало

Кампания "Направи го" - регистрирай  бременност до края 2026 и спечели всичко за бебето безплатно за 1 година. Разказът е на Дани Старидолска: "В кампанията, която е целогодишна, всяко семейство може да се запише на сайта ни и да разкаже личната си история: "реших да имам дете сега, защото". Историите остават за целите на кампанията и няма да се..

публикувано на 15.11.25 в 10:21

Дали изложбата да не се казва "Мъжки пазар"?

Изложба "Спирка София: Пазарни дни” - втори фотографски проект от серията, посветена на мултижанровия район около Женски пазар и неговото опознаване. Гостува ни авторът ѝ, журналистът Константин Вълков: "Малко е сложно да снимаш Женския пазар, той е град в града. Едва ли не на всеки ъгъл има нещо цветно. Именно това създава големи проблеми - в..

публикувано на 15.11.25 в 09:56
Симеон Кирков

Симеон Кирков и концерта на Барток в диск за „Forgotten records” във Франция

Българският виолист Симеон Кирков живее и работи в Белгияот 1999 година. Музикалният му път започва от музикалното училище в София, а след казармата, когато е едва първи курс в Музикалната академия, печели конкурс и получава щатно място в Симфоничния оркестър на Българското национално радио: „ Тогава диригент беше Васил Казанджиев, а аз бях..

публикувано на 14.11.25 в 23:33
Борис Колев

"Форум", 14.12.25: Софиянци: Ще паркираме в синя и зелена еврозона?

В края на седмицата и ден след заседанието на Столичния общински съвет, във фокуса на коментарите във "Форум" е едно от решенията, които засягат хиляди хора. КЗП се самосезира заради поскъпването на паркирането в София Водещият на предаването Константин Лавсов разговаря с Борис Колев, член на УС на Асоциацията на собствениците на..

публикувано на 14.11.25 в 18:35