Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Богомил Николов: Не пазарувайте емоционално

Снимка: Светла Милчева
Пазаруването по време на Черния петък наближава. При кампании като тази много търговци отправят примамливи оферти за атрактивни стоки и услуги с големи процентни намаления, но кое си струва и кое - не. Да се ориентираме в пазарната среда помага Българската национална асоциация “Активни потребители” и нейният изпълнителен директор Богомил Николов.

В САЩ на този ден започват промоциите и намаленията, които продължават поне до Коледа, а много често и след нова година. В България тази практика започна отскоро, но само като Черен петък, през последните години виждаме и реклами за Черен уикенд, надявам се скоро да стане и Черен месец. Това е важно за нас като потребители, защото най-лошият съветник при пазаруването, е бързането, казва Николов.

Когато човек бърза, не разполага с време да помисли и да сравни офертите на различните търговци, обикновено е подвластен на емоцията, а тя много лесно се запалва от две човешки слабости - изкушението и страхът. Черният петък залага на изкушението. Това води до много спонтанни покупки, обяснява Николов. За онлайн покупките той припомни, че има решение на така създалата се ситуация, защото потребителите имат право да върнат продукта, който са закупили в 14-дневен срок, но транспортните разходи по връщането на продукта са за сметка на потребителя. Това право обаче не съществува в традиционното пазаруване от магазин. Онлайн обаче не можем да си купим сигурност, защото картинка и реалност може да се разминават.

От “Активни потребители” ще сравнят историята на дадена цена на конкретен продукт в конкретен търговец, причината за това са сигналите за фалшиви намаления. Асоциацията е направила регистратор на цените, който работи с четирите най-големи онлайн търговеца като постепенно ще бъдат добавени и по-малки. Идеята е като отидете при търговец, харесате си продукт, виждате, че е на промоция от 20% примерно и искате да го купите, да можете да пейстнете линка на продукти и да видите каква е била цената на продукта преди седмица или месец. Ако се окаже, че тя е изкуствено завишена и след това намалена с процент, това се надяваме да охлади тези страсти и човек да види, че намалението не е реално. Така ще се подпомогнат и инспекторите от Комисията за защита на потребителите, които ще могат лесно да правят справки за историята на даден продукт и да санкционират, когато има основание.

Трябва да се научим да сравняваме преди да си даваме парите. Никога, като видите една стока, не трябва веднага да я взимате, особено онлайн. Проверете при още един-двама търговци какво е положението. Отделете 10 минути, обаче ще ви се изплатят, съветва Николов.

Потребителските организации са специализиран консултант, който помага на потребителите да правят по-добър избор и да грешат по-рядко. Най-големият контрольор на пазара, обаче са самите потребители, защото те плащат. Ако успеем да обърнем тези нагласи, ще видим, че колкото повече активни потребители имаме, толкова повече и отношението на търговците ще се промени спрямо нас, казва Николов.  

При избора какво от продуктите да се тества, Николов посочва, че има различни критерии един, от които, е да не бъде изключително скъп съответният тест - пример с това е изследването на UV кремове, чието тестване може да стане само във френски лаборатории. Това, което вълнува хората, е да са масови продукти и да са с по-висока цена. Ние проверяваме разликата в качеството между определените продукти, защото винаги от даден вид продуктите имат различно качество.

Консуматорското поведение може да доведе до сериозни кредити, в тази връзка Николов заяви, че е важно съвкупността от всички кредити, които имаме, да не превишава 50% от доходите ни. Той припомни и кризата от преди 10 г., когато много хора изпаднаха в неплатежоспособност заради многото кредити. Съветът на Николов е, ако има нещо, което потребителите са си харесали и имат нужда от него, най-добре е да наблюдават дадената стока седмица - две и в самия черен петък да сравнятцените, а не намаления процент, да преценят дали е изгодно и ако е така, да купуват.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Снимки: BG Бъди активен

След кампанията "Ден на спорта в училище" много от децата ще се движат повече

Повече от 200 000 деца и подрастващи от над 800 учебни заведения (училища и детски градини) от цялата страна се включиха в разнообразните програми, посветени на спорта и здравословния начин на живот, отчитат националните координатори от сдружение "BG Бъди активен" . Организацията за 10-а година беше инициатор на кампанията "Ден на..

публикувано на 04.12.24 в 17:05

Червенофигурната керамика от некропола на Аполония Понтика "разказва" за представите на античните хора

В края на ноември в Националния исторически музей беше официалното представяне на новата монография „ Червенофигурна керамика от некропола на Аполония Понтика (Созопол) от фонда на Националния исторически музей“ . Публикацията, чийто автор е д-р Любава Конова , е посветена на една от най-богатите колекции от антична рисувана керамика в България,..

публикувано на 04.12.24 в 16:59

Цената на кафето ще остане висока, но няма да се покачва

През втората половина на 2024 година цената на кафето продължава да се повишава . Сортът "Арабика" поскъпна рекордно – връх от 1977 г., като причината е тазгодишната суша в Бразилия . (Половин килограм "Арабика", търгуван в Ню Йорк, достигна 320,10 щатски цента, при максимум от 337,50 щ. цента през 1977 г.) Според анализаторите..

публикувано на 04.12.24 в 16:35
Проф. Георги Димитров

Проф. Георги Димитров: Регулациите в социалните мрежи засега са единствено тези, които платформите си наложат

Социалните мрежи са ново явление, което улеснява, преодолява граници - време и разстояния, но поставят и предизвикателства, защото обществото не беше напълно подготвено за тях. Еуфорията от свободата, която те дават, се сблъска с нуждата от правна регулация, коментира пред БНР-Радио София проф. Георги Димитров, председател на фондация "Право..

публикувано на 04.12.24 в 15:30

БНР с две номинации за наградите "Даниела Сеизова - В името на живота" 2024 г.

Журналистите от БНР - Гергана Хрисчева и Мая Данчева са сред номинираните за годишните награди "Даниела Сеизова - В името на живота" 2024 г. Организатор на традицоинното събитие е Федерация "Български пациентски форум". Гергана Хрисчева, журнарист в Дирекция "Дигитални програми" на БНР е номинирана за подкаста на БНР "В центъра на..

публикувано на 04.12.24 в 15:24
Водещата Гергана Пейкова с режисьора Димитър Коцев - Шошо

По-флуидните хора са ми по-интересни

Кой ще те спаси, когато целият ти свят отива на кино? Кой ще те обожава? Кой ще те вълнува? Три млади жени търсят отговорите на тези въпроси в новия филм на режисьора Димитър Коцев – Шошо - "Отговор на всички въпроси". Остава отворен въпросът и какво да правим с хората, които имат отговор на всички въпроси. “С тях разговорът е излишен. Те могат..

публикувано на 04.12.24 в 15:08

По-скъпа вода ще плащат перничани от следващата година

По-скъпа вода ще плащат перничани през новата 2025 година. Увеличението ще бъде с около 9.5%, което се равнява на около 0.40 лв. на 1 кубик вода. Предстоящото увеличение е залегнало в бизнес-плана на ВиК-Перник, който е одобрен от КЕВР, каза управителят на ВиК Перник Борислав Иванов: "Така че, то е планово. В тази цена са включени всичките компоненти,..

публикувано на 04.12.24 в 13:25