Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Богомил Николов: Не пазарувайте емоционално

Снимка: Светла Милчева
Пазаруването по време на Черния петък наближава. При кампании като тази много търговци отправят примамливи оферти за атрактивни стоки и услуги с големи процентни намаления, но кое си струва и кое - не. Да се ориентираме в пазарната среда помага Българската национална асоциация “Активни потребители” и нейният изпълнителен директор Богомил Николов.

В САЩ на този ден започват промоциите и намаленията, които продължават поне до Коледа, а много често и след нова година. В България тази практика започна отскоро, но само като Черен петък, през последните години виждаме и реклами за Черен уикенд, надявам се скоро да стане и Черен месец. Това е важно за нас като потребители, защото най-лошият съветник при пазаруването, е бързането, казва Николов.

Когато човек бърза, не разполага с време да помисли и да сравни офертите на различните търговци, обикновено е подвластен на емоцията, а тя много лесно се запалва от две човешки слабости - изкушението и страхът. Черният петък залага на изкушението. Това води до много спонтанни покупки, обяснява Николов. За онлайн покупките той припомни, че има решение на така създалата се ситуация, защото потребителите имат право да върнат продукта, който са закупили в 14-дневен срок, но транспортните разходи по връщането на продукта са за сметка на потребителя. Това право обаче не съществува в традиционното пазаруване от магазин. Онлайн обаче не можем да си купим сигурност, защото картинка и реалност може да се разминават.

От “Активни потребители” ще сравнят историята на дадена цена на конкретен продукт в конкретен търговец, причината за това са сигналите за фалшиви намаления. Асоциацията е направила регистратор на цените, който работи с четирите най-големи онлайн търговеца като постепенно ще бъдат добавени и по-малки. Идеята е като отидете при търговец, харесате си продукт, виждате, че е на промоция от 20% примерно и искате да го купите, да можете да пейстнете линка на продукти и да видите каква е била цената на продукта преди седмица или месец. Ако се окаже, че тя е изкуствено завишена и след това намалена с процент, това се надяваме да охлади тези страсти и човек да види, че намалението не е реално. Така ще се подпомогнат и инспекторите от Комисията за защита на потребителите, които ще могат лесно да правят справки за историята на даден продукт и да санкционират, когато има основание.

Трябва да се научим да сравняваме преди да си даваме парите. Никога, като видите една стока, не трябва веднага да я взимате, особено онлайн. Проверете при още един-двама търговци какво е положението. Отделете 10 минути, обаче ще ви се изплатят, съветва Николов.

Потребителските организации са специализиран консултант, който помага на потребителите да правят по-добър избор и да грешат по-рядко. Най-големият контрольор на пазара, обаче са самите потребители, защото те плащат. Ако успеем да обърнем тези нагласи, ще видим, че колкото повече активни потребители имаме, толкова повече и отношението на търговците ще се промени спрямо нас, казва Николов.  

При избора какво от продуктите да се тества, Николов посочва, че има различни критерии един, от които, е да не бъде изключително скъп съответният тест - пример с това е изследването на UV кремове, чието тестване може да стане само във френски лаборатории. Това, което вълнува хората, е да са масови продукти и да са с по-висока цена. Ние проверяваме разликата в качеството между определените продукти, защото винаги от даден вид продуктите имат различно качество.

Консуматорското поведение може да доведе до сериозни кредити, в тази връзка Николов заяви, че е важно съвкупността от всички кредити, които имаме, да не превишава 50% от доходите ни. Той припомни и кризата от преди 10 г., когато много хора изпаднаха в неплатежоспособност заради многото кредити. Съветът на Николов е, ако има нещо, което потребителите са си харесали и имат нужда от него, най-добре е да наблюдават дадената стока седмица - две и в самия черен петък да сравнятцените, а не намаления процент, да преценят дали е изгодно и ако е така, да купуват.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

"Форум", 04.02.25: Да говориш за еврото или да убеждаваш "За" еврото

Седмицата на "Форум" продължава с мненията на актуалните коментатори по следните теми: Правителство и опозиция – твърди различия и плаващи мнозинств а. Сформирането на редовния кабинет се прие от хората с въздишка и резерви и закономерно не се ползва с традиционния гратисен толеранс. На фона на протести в страни на Балканите, у нас – плахи и..

публикувано на 04.02.25 в 18:45

Дадоха старт на Националната кампания "Предай доброто!"

С дискусия за ползата от доброволчеството, регулиране на дейността, чрез приемането на Закон за насърчаване на доброволчеството, и споделяне на личен пример, бе даден старт на инициативата "Предай доброто!". Предстои да бъдат проведени и обучения сред млади хора в цялата страна, за да придобият нужните знания и умения, с които да бъдат в полза на..

публикувано на 04.02.25 в 18:19
Атанас Димитров

Хотелиерите и ресторантьорите настояват за запазване на диференцираната ставка на ДДС

Представители на бизнеса изложиха доводите си в Кюстендил срещу повишаване на косвения ДДС на заведенията за обществено хранене и развлечение. Според тях е време политиците да чуят гласа на местния бизнес. От бранша настояват за запазване на диференцираната ставка на ДДС. Според тях това е изключително важно за потребителите, за..

публикувано на 04.02.25 в 17:43
Сцена от комедията

Постановката "И верният отговор е..." на режисьора Мартин Каров и с музиката на Свилен Ноев тръгва из страната

Разговор за театър, музика и верни отговори с актрисата Луиза Григорова-Макариев , която е в главната роля на спектакъла “И верният отговор е…“ на режисьора Мартин Каров. Една изневяра, трима пламенни перничани, любим отбор и една мечта, събрани на едно място, с обещание за много смях и неочакван край . В главните герои Деси, Оги и Славка се..

публикувано на 04.02.25 в 17:05

Адв. Мария Петрова: Преди интервенция се информирайте кой ще я извърши

В цялата страна започнаха извънредни проверки за нерегламентирани медицински услуги в сферата на естетичната медицина, след зачестилите случаи на пострадали жени след поставяне на ботокс. Прокуратурата също се самосезира след медийните публикации за жени, потърсили медицинска помощ след козметична процедура, при която им е бил поставен..

публикувано на 04.02.25 в 16:47

Свами Тиртха: Ако сме удовлетворени от това, което имаме, липсва мотивация за промени

Пътеводител. Така издателите наричат сборника с 366 медитации, обединени под заглавието "Черната книга – медитации за всеки ден" . Всъщност книгата, поне корицата на български, не е черна. Авторът ѝ Свами Тиртха е индолог, роден с името Geza Racs през 1959 г. в Будапеща. В продължение на 15 години изнася лекции по санскрит и..

публикувано на 04.02.25 в 16:10

Да се увеличи месечната необлагаема сума за ваучерите за храна, настояват от бранша

Подробности можете да чуете в звуковия файл. 

публикувано на 04.02.25 в 15:48