„В ислямското разбиране, във философията на исляма, храната и водата са част от богослужението на човека, тъй като човекът е създаден да служи на Всевишния. Не заради това, че Всевишния има нужда от неговото служене, а защото самият човек изпитва необходимост за това. Храната и водата са средства, които ще му дадат тази възможност - да служи пълноценно на своя създател“, разказа Ведат Ахмед.
Той посочи още, че в тази връзка е важно, когато човек се храни и се препитава с благата, дадени от Всевишния, да благодари на този, който ги дава, на дарителя на благата. Благодарността се изразява още в началото на храненето, както и когато се пие нещо.
Заедно с подхранване на тялото, човек трябва да подхрани и своята душа, защото човек освен физическа има и духовна същност.
Ако човек се храни само с гозби, без да вложи духовност, ще бъде силен и як, но главата няма да работи както трябва, сърцето му няма да чувства така, както е необходимо, затова е много важно човек да внимава какво и как яде.
Ведат Ахмед разказа, че при мюсюлманите съществената част на молитвата е в края на яденето, тогава се прави „молитва за софрата“ и се благодари на Всевишния и на тези, които са допринесли за организирането за тази софра, иска се прошка и се отправя молитва за извършване на праведни дела и добрини.
Той поясни, че душата е най-съществената част от човека, но без тялото духът не може да съществува на този свят, затова е необходимо и тялото да бъде обгрижвано.
Ведат Ахмед допълни, че ислямската религия следва един среден път в това отношение, без да игнорира духовната същност, но без да игнорира и физическото естество на човека.
„Много наши богослужения имат отношение и пряко към храненето. Някои богослужения са свързани с определени гощавки и храни“, каза Ведат Ахмед.
Знанието за значението на тези храни мюсюлманите черпят от Корана, но преди другите храни е а курбанът, най-големият мюсюлмански празник е всъщност е Курбан байрам.
Ведат Ахмед обясни,че тогава се колят определени животни, които са добре нахранени, не куцат и нямат здравословни проблеми. След като се заколят, се споделят с близки, приятели, съседи, мюсюлмани и немюсюлмани. Това се прави, за да се сближат индивидите в обществото и индивидите със създателя.
Ведат Ахмед разказа още, че понякога човек пропуска някои задължения, или има някои недостатъци, които могат да се компенсират с нахранване на бедните.
„Всеки човек има слабост към материалното, а тя е може да се премахне чрез даряване и помагане.
Така човек съчувства на хората около себе си и ще изгради у себе си добри морални качества“, посочи Ведат Ахмед.
Хранителните продукти, които са важни за мюсюлманите, са фурмите, маслините и смокините, които се споменават в Корана. Там се отбелязва и значението на пчелите и меда – за човешкия организъм и за неговата духовна чистота.
От значение е и халвата, която е символ на споделянето на мъките и радостите. Хлябът и солта са също на особена почит, затова и продължава традицията в четвъртък срещу петък, както и в неделя срещу понеделник, да се раздават мекици.
В деня преди байрама, когато се приема, че се опрощават греховете, се раздават питки, които символизират хляба. Шербетът пък, познато и като райско питие, също е на почит и символизира достойнство, уважение, а в някои дворци се е сервирал само на висшестоящите.
Защо определени храни са забранени, какви са другите ритуали, свързани с храна, трудно ли е да си мюсюлманин и да спазваш писаните правила – чуйте в звуковия файл.
Последвайте Радио София и в Instagram. Харесайте и страницата ни във Facebook.До 11 април продължава записването за тазгодишното издание на Националната олимпиада по орнитология за ученици между пети и осми клас . Първият кръг ще се проведе на 12 април онлайн в платформата Kyoso, съобщиха организаторите от Българското дружество за защита на птиците (БДЗП). За участие във втория кръг, който ще се проведе на..
В продължение на 40 години празниците на изкуствата “Аполония” представят не само най-успелите български изпълнители, но и подкрепят младите и талантливи творци във всички жанрове. Музиката има особено значение за фестивала и специално място в художествената програма на созополските празници. За пръв път в света беше създаден уникален оркестър с едни..
Националното представителство на студентските съвети в Република България организира XVIII издание на Националния приз "Студент на годината" , чиято цел е да отличи най-активните учащи в българските университети, които са показали постижения във всички области на науката, изкуството и спорта. "Образованието е една голяма инвестиция в..
Режисьорът Момчил Карамитев представи две игрални новели по Сергей Комитски, озаглавени "Вариации за цигулка". Двете новели носят заглавията "Златният храм" и "100 долара". Това, което тематично ги обединява, са музиката и общочовешката тема за любовта - любовта към ближния и любовта към изкуството. Момчил Карамитев разказа и че първото му..
Ако думите са облеклото на историята, с какви думи е облечена българската история? Как можем да избягаме от клишетата от учебниците и общественото говорене, но все пак разказът ни да бъде правдив и обективен за тези, на които тепърва предстои да се запознаят с важните за народа ни моменти? Пред БНР-Радио София поетът и драматург Стефан Иванов..
Столичната община предостави 500 знамена за малките ученици и още 28 големи трибагреника за отбелязването на 3 март в 31-во Средно училище с изучаване на чужди езици и мениджмънт "Иван Вазов" в район "Слатина". По традиция гимназията отбелязва празника с тържествено издигане на българския национален флаг в двора на училището, песни и стихове.,..
Заради своята разпознаваемост на датата 3 март, заради своето утвърждаване в традицията като национален празник, би трябвало именно тя да остане Националният празник на България, каза пред Радио София историкът и журналист Андрей Захариев. "Покрай традицията хората са го утвърдили в съзнанието си като такъв. Ние, в България, много нещо..