Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Доц. д-р Александър Христов: Българите са разумни потребители

Александър Христов
Снимка: Ани Петрова
На свръхконсуматорството и идеите за отговорно потребление е посветено предаването “Радиоприемница” тази седмица.
Началото на предпразничното пазаруване е вече факт. С реални и не чак толкова реални намаления. Действително ли имаме нужда от всичко, което купуваме в тези дни, а и през останалото време от годината. Какви са икономическите, маркетинговите, екологичните, психологичните аспекти на консуматорството и свръконсуматорството, от една страна, и отговорното потребление и устойчивото развитие, от друга страна?  

“Потреблението в съвременния свят е от една страна средство, за да задоволяваме потребностите си, от друга страна, е и признак за социален статус. Предметите, които си купуваме ни обозначават по някакъв начин. Потреблението и продуктите, които купуваме са свързани и с начина, по който искаме да изглеждаме”, казва доц. д-р Александър Христов - експерт по маркетинг и комуникации, преподавател в УНСС и Нов български университет. Съвсем скоро той представи и книгата си „42 закона на ПР“. Той е един от тримата създатели на Центъра за анализи и кризисни комуникации заедно с Любомир Аламанов и Даниел Киряков.

“Говорим за свръхпотребление, защото имаме възможност да потребяваме много. Когато нямахме възможност преди 30 г., никой не говореше за свръхпотребление. От друга страна, обаче заедно с това свръхпотребление се зараждат и движения за отговорно потребление. То не е свързано само с отношение към околната среда, а с отношенията между хората. Дали и доколко отношенията между тях могат и трябва да бъдат опосредствени през някакъв продукт. Отговорното потребление е свързано с това да правиш сметка на средствата си, което е някакъв вид финансова култура, да потребяваш продукти, които удовлетворяват някакви твои потребности, но не прекаляваш с това”.

Потреблението има отношение към развитието на икономиката и нарастването на доходите, но благосъстоянието се увеличава и по други причини. Интересен факт е, че отговорното потребление е възможно при развитите общества, а в по-бедните е възможно, но когато се увеличи благосъстоянието, защото няма как да обясниш на човек, който няма пари за лекарства, че трябва да купува по-скъпа опаковка, която обаче е биоразградима. 

“Българинът потребява все по-разумно и хубавото е, че потребява все по-отговорно към себе си и към околните. Освен това е все по-критичен, което е хубаво, защото оказва натиск върху производителите да поддържат достатъчно добро ниво на качество и обслужване”, казва Александър Христов.

От друга страна, според него, българите пазаруват кампанийно, както сега по Коледа. Същото се случва и по време на абитуриентските балове или пък за сватба. Тогава те харчат повече, отколкото могат да си позволят, и взимат заеми. Това е признак, че все още има какво да се отработва във финансовата култура на българите. Същото показват и данните на фирмите за бързи кредити - повечето хора теглят заем за ремонт, абитуриентски бал, сватба. Това е национална характеристика.

Като цяло обаче повечето българи потребяват обмислено. Освен всичко друго, повечето българи нямат пари за всичко, което искат и това допълнително ги стимулира да пазаруват разумно.

Маркетинговият експерт стана част и от кампанията “Щедрият вторник”, чиято идея е виртуалните общности да помогнат на хората да даряват и да се стимулира дарителството, като кампанията тази година е посветена на дарителството в училище.

Потребителската култура се възпитава и ако родителите имат финансова култура и потребяват умерено, децата ще възприемат същия модел на поведение. Друго наблюдение на маркетолозите е, че хората предпочитат да купуват стоки от социално отговорни компании.

За книгата си „42 закона на ПР“, Александър Христов казва, че е ироничен и близък до истината поглед върху комуникационната действителност.
“През тези закони прозират много важни истини като това, че добър ПР не можеш да правиш, ако имаш калпав продукт или калпав политик. Добрият ПР няма как да се случи, ако се опитваш да лъжеш открито и директно. Това са изстрадани истини, поднесени с ирония и самоирония”.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Калоян Константинов: Атаката срещу Чарли Кърк е шокираща, но не е изненадваща

Атаката срещу популярния американски консервативен активист Чарли Кърк е шокираща, но не е изненадваща в контекста на случващото се в Америка, коментира пред Радио София журналистът и асистент към Института по балканистика на БАН Калоян Константинов. Чарли Кърк беше убит от неизвестен стрелец по време на събитие в университет в щата Юта. 31-а..

публикувано на 11.09.25 в 15:43

Богата програма на ФКИ в Деня на отворените врати и селекция от френско кино за кралски величия

Френският институт в България отваря широко вратите си и сърдечно посреща своите посетители  на 13 септември . По време на Деня на отворените врати  от 10 до 15 часа ще бъдат представени три основни активности на института, една от тях са езиковите курсове , втората е медиатеката   с нейните богати ресурси и третата активност предвижда  среща..

публикувано на 11.09.25 в 15:31

Марина Пъшева представя изложба, посветена на страха

"Всички сме равни пред страха" – това е заглавието на изложбата на Марина Пъшева.  Младата художничка  черпи вдъхновение от тъмнината и иронията в живота, а Смъртта е преобладаваща тема в творчество ѝ. Творбите на Марина са вдъхновени от загубата на баща ѝ, която тя преодолява именно чрез изкуството. Сама споделя, че баща ѝ гледа..

публикувано на 11.09.25 в 14:42

Анимационната класика "Аладин" оживява на кино и на сцена едновременно

Любимата анимационна класика "Аладин" ще видим на голям екран със симфонична музика на живо, изпълнена от "Симфониета София"  под диригентството на маестро Свилен Симеонов. Зрелищното събитие   ще се състои на 13 септември 2025 г. в зала 1 на НДК в София.  Това специално представление ще пренесе публиката в очарователния свят на..

публикувано на 11.09.25 в 14:25
Кристиян Михайлов

Кристиян Михайлов: Да си инженер е секси

Тазгодишното издание на Robotics Strategy Forum продължава в София Тех Парк до 17 часа. Предвидени са лекции, демонстрации, обособена е експо зона с над 50 иновативни компании. "В момента визионери, инженери и експерти от индустрията обсъждат бъдещето на роботиката и автоматизацията в България и региона – отбеляза пред БНР-Радио София..

публикувано на 11.09.25 в 13:58
Васил Анастасов пред машината

Видеоигрите позволени само срещу бутилка или кен за рециклиране!

Идеята са съчетаване на игрите с доброто отношение към природата е много добра, когато става дума за неусетно възпитание на децата за грижа към околната среда. Васил Анастасов не само е стигнал до идеята, но и е реализирал нещо доста сполучливо. Машината предлага видеоигри, но – забележете – работи след пускане на пластмасова бутилка..

публикувано на 11.09.25 в 13:09
Методи Кръстев и Радослав Гергов

Пилотният сингъл "Тук съм" ще даде името на предстоящия албум на "No More Many More"

Група No more Many More пуска пилотен сингъл, озаглавен "Тук съм" от предстоящия им едноименен  албум, който ще бъде факт през ноември т.г. С тази новина ни зарадваха двама от култовата група – Методи Кръстев и Радослав Гергов , които гостуваха в предаването "Добър вечер, София". "Тази песен беше първото демо, което записах, и..

публикувано на 11.09.25 в 11:58