Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Доц. д-р Александър Христов: Българите са разумни потребители

Александър Христов
Снимка: Ани Петрова
На свръхконсуматорството и идеите за отговорно потребление е посветено предаването “Радиоприемница” тази седмица.
Началото на предпразничното пазаруване е вече факт. С реални и не чак толкова реални намаления. Действително ли имаме нужда от всичко, което купуваме в тези дни, а и през останалото време от годината. Какви са икономическите, маркетинговите, екологичните, психологичните аспекти на консуматорството и свръконсуматорството, от една страна, и отговорното потребление и устойчивото развитие, от друга страна?  

“Потреблението в съвременния свят е от една страна средство, за да задоволяваме потребностите си, от друга страна, е и признак за социален статус. Предметите, които си купуваме ни обозначават по някакъв начин. Потреблението и продуктите, които купуваме са свързани и с начина, по който искаме да изглеждаме”, казва доц. д-р Александър Христов - експерт по маркетинг и комуникации, преподавател в УНСС и Нов български университет. Съвсем скоро той представи и книгата си „42 закона на ПР“. Той е един от тримата създатели на Центъра за анализи и кризисни комуникации заедно с Любомир Аламанов и Даниел Киряков.

“Говорим за свръхпотребление, защото имаме възможност да потребяваме много. Когато нямахме възможност преди 30 г., никой не говореше за свръхпотребление. От друга страна, обаче заедно с това свръхпотребление се зараждат и движения за отговорно потребление. То не е свързано само с отношение към околната среда, а с отношенията между хората. Дали и доколко отношенията между тях могат и трябва да бъдат опосредствени през някакъв продукт. Отговорното потребление е свързано с това да правиш сметка на средствата си, което е някакъв вид финансова култура, да потребяваш продукти, които удовлетворяват някакви твои потребности, но не прекаляваш с това”.

Потреблението има отношение към развитието на икономиката и нарастването на доходите, но благосъстоянието се увеличава и по други причини. Интересен факт е, че отговорното потребление е възможно при развитите общества, а в по-бедните е възможно, но когато се увеличи благосъстоянието, защото няма как да обясниш на човек, който няма пари за лекарства, че трябва да купува по-скъпа опаковка, която обаче е биоразградима. 

“Българинът потребява все по-разумно и хубавото е, че потребява все по-отговорно към себе си и към околните. Освен това е все по-критичен, което е хубаво, защото оказва натиск върху производителите да поддържат достатъчно добро ниво на качество и обслужване”, казва Александър Христов.

От друга страна, според него, българите пазаруват кампанийно, както сега по Коледа. Същото се случва и по време на абитуриентските балове или пък за сватба. Тогава те харчат повече, отколкото могат да си позволят, и взимат заеми. Това е признак, че все още има какво да се отработва във финансовата култура на българите. Същото показват и данните на фирмите за бързи кредити - повечето хора теглят заем за ремонт, абитуриентски бал, сватба. Това е национална характеристика.

Като цяло обаче повечето българи потребяват обмислено. Освен всичко друго, повечето българи нямат пари за всичко, което искат и това допълнително ги стимулира да пазаруват разумно.

Маркетинговият експерт стана част и от кампанията “Щедрият вторник”, чиято идея е виртуалните общности да помогнат на хората да даряват и да се стимулира дарителството, като кампанията тази година е посветена на дарителството в училище.

Потребителската култура се възпитава и ако родителите имат финансова култура и потребяват умерено, децата ще възприемат същия модел на поведение. Друго наблюдение на маркетолозите е, че хората предпочитат да купуват стоки от социално отговорни компании.

За книгата си „42 закона на ПР“, Александър Христов казва, че е ироничен и близък до истината поглед върху комуникационната действителност.
“През тези закони прозират много важни истини като това, че добър ПР не можеш да правиш, ако имаш калпав продукт или калпав политик. Добрият ПР няма как да се случи, ако се опитваш да лъжеш открито и директно. Това са изстрадани истини, поднесени с ирония и самоирония”.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ
Лориан Янкова, Даяна Давидова, Даниел Караманов и Катя Василева

Наши ученици донесоха Златната купа от състезание по математика в Хонконг

Български ученици спечелиха Златната купа на едно от най-престижните световни състезания по математика, провело се от 16 до 19 юли в Хонконг. На 25-ото юбилейно международно състезание "Primary Mathematics World Contest" (PMWC) младите умове от България завоюваха Купата на Po Leung Kuk и 4 златни медала, както и Купата за постижения в..

публикувано на 29.07.25 в 17:55

Летни занимания в Дома на културата "Искър" привличат деца от цяла София

В Дома на културата "Искър" заедно с администрацията на едноименния столичен район продължават с инициативите в програмата с безплатни летни занимания за деца над 5 години под наслов  "Весела ваканция" . Организират се спортни, арт и еко активности. След седмица на театъра, има седмица на приложно изобразително изкуство, на танца и т.н...

публикувано на 29.07.25 в 16:21

Бъдещите и младите лекари очакват исканията им да влязат в закон

Студенти и млади лекари са се разгневили и снощи с протеста си блокираха Орлов мост, защото въпреки обещанието, политиците в Народното събрание не направиха нужното да нанесат поправки в закона, които да са съобразени с исканията им. Това обясни пред БНР-Радио София Пламен Китов, студент шести курс стажант-лекар и част от Инициативния..

публикувано на 29.07.25 в 15:33
Кметът Делян Георгиев

Събарят ДГ "Брезичка" през октомври, местят 200 деца и персонала в други заведения в квартала

На последното заседание на Столичния общински съвет одобри предприемане на неотложни действия за подобряване на състоянието на сградния фонд на 34-та детска градина "Брезичка" в район "Изгрев" . Целта е осигуряване на живота и здравето на служителите и посещаващите я деца, във връзка с извършено обследване, установени сериозни конструктивни..

публикувано на 29.07.25 в 14:50
Детайл от Портрет на Гауденц Б. Руф, 2002, Урош Джурич (р. 1964), Сърбия

Дарение на швейцарски посланик показва "Изкуството да колекционираш време"

Произведения на съвременното изкуство от България, Сърбия, Черна гора и Хърватия са включени в експозицията " Изкуството да колекционираш време / Дарението на Гауденц Б. Руф", представена в Националната галерия "Двореца" . Работите са жанрово разнообразни, както и като подход и използвани материали – живопис, фотография, обекти и видео,..

публикувано на 29.07.25 в 12:29
Кадър от „Спаси домата“

Вкусният градински домат – символ и арт провокация към промяна

Какво се случва, когато климатичните теми срещнат креативността на младото българско кино ? Един от смислените отговори дава Visions for Change – нова филмова инициатива, която превръща предизвикателствата в изкуство и вдъхновение за действие. А първият резултат вече е налице и е достъпен – това са 5 авторски късометражни филма ,..

публикувано на 29.07.25 в 10:39

11% ръст на туристите в София и над 2 пъти повече туристически данък

През първото полугодие на 2025 г. София отбелязва 11% ръст на туристите в сравнение със същия период на 2024 г., отчитат от Столичната община. За периода януари - юни градът е посетен от над 647 хил. туристи. Това показват данните на общинското предприятие "Туризъм" (Visit Sofia). 61% от посетителите са чужденци, 39% – българи...

публикувано на 29.07.25 в 09:03