Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Колко полезни са всъщност буферните паркинги в София

Снимка: Георги Корнейков, БНР
От петте буферни паркинга, разположени по станции на метрото, които стопанисва Центърът за градска мобилност (ЦГМ), запълняемостта се движи в границите на 75-85%, т.е. около две трети от паркинга се запълва с автомобили.

Единствено буферният паркинг на “Цариградско шосе” - "Интерпред", се усвоява на 30-40% месечно. Това е така, защото част от паркингите не са поставени на правилните места. Условията за ползване на паркингите не отговарят на ценовата политика, или с други думи - прекалено скъпи са, за да ги използват хората.

Разбира се, има и добър пример за паркинг, който се пълни почти на 100%, но той не е управляван от ЦГМ, а е единственият буферен паркинг, който все още се управлява от столичния “Метрополитен”. Става дума за паркинга при метростанция “Бизнес парк”.    

Според инж. Стоян Братоев, изпълнителен директор на "Метрополитен" ЕАД, това е така не само заради огромния брой на работещите в Бизнес парка, но и заради това, че това е паркингът с най-малко места в сравнение с останалите. Има място само за 100 автомобила.

“Практиката в останалите европейски столици е километри преди входа на града, да има табели, които се променят в реално време, и показват колко останали свободни места има по пътните артерии на основните входове към града, защото е важно хората да могат да оставят колата си бързо и удобно.

С отварянето на третата линия на метрото, ние наистина вече ще имаме една цялостна метро мрежа, която обхваща всички големи квартали на София, но въпреки това буферните паркинги стоят полупразни, което е нелогично”, казва Андрей Зографски - представител на НПО “Спаси София”.

Според него има много причини за това. Задължението, да бъде обвързано ползването на паркинга с метрото, води до отлив на хора, но е задължително, защото крайната цел е да бъдат изкарани хората от автомобилите и да ползват по екологичния обществен транспорт.

Според Андрей Зографски е голяма грешка и това, че центърът е достъпен за евтино паркиране. В момента половината център е част от зелената зона. Освен това е грешка и фактът, че буферните паркинги не са достатъчно и не на всички главни входове към столицата има такива места за паркиране.

Чуйте повече по темата в репортажа на Златина Йовкова и Боян Бочев в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Нова музика за стари филми

Киноконцерт: Романтичните неволи на Чаплин, Кийтън, Линдер - прожекция с музика на живо. Слушаме Еви Карагеоргу – координатор на събитието: "Това е много специална програма с три неми филма с музика на живо, рядко имаме такава възможност да ги видим" Повече подробности за автора на музиката и други неща, които ще ви заведат на прожекцията - в..

публикувано на 22.02.25 в 16:39
Лесничеят Васил Попов

Историята оживява - Лесничеят Васил Попов, част първа

Разказът е на Снежана Маринова - краевед, изследовател на историята на Стара Загора и съавтор на книгата “Мозайка от миналото на Стара Загора”: Къде са секвоите в България? Откъде идват тези в Борисовата градина? Кой е В.В.Попов, чийто постамент за паметник откриваме до секвоите там? "Каква е цената, ако иска един човек като родения в Стара..

публикувано на 22.02.25 в 16:00

Софийски разкази - Софийска хроника. София след Освобождението (1878-1885)

Разговорът е със Здравко Петров -  урбанист и създател на проекта “Исторически маршрути”: "София никога не е била изостанала, минава през много животи. Била е много различна от това, което можем да си представим - с кьорсокаци и малко черкви, някои, като Света София, превърнати в джамии."  Какво е съдържал първия градоустройствен план, кои са..

публикувано на 22.02.25 в 15:00
Вивиа Ники

Северът със скритите му красоти

Прожекции на документалния филм „Скритата красота на Севера“ - повече за филма, заснет с дрон от неговия автор Вивиа Ники: "Северът за моето усещане е много мистично място с изключително много култура, оято е неразкрита." Разказът продължава като филм във филма или като изложба за филма - преценете сами в звуковия файл.

публикувано на 22.02.25 в 14:49

Мултижанровите подходи разширяват представите за изкуство

Започва третото издание на „Форум за съвременно изкуство и култура WIDE ARТ“ – за него ни разказва Радослав Механджийски: "Представяме съвременното изкуство през най-различни перспективи. Търсят се пресечни точки между технология и изкуство, психоанализа и изкуство и т.н. Мултижанровите подходи разширяват представите за изкуство." Още за поредното..

публикувано на 22.02.25 в 13:40
Мария Маринова и Евгения Селвелиева

Мечталище - културен хъб

Визулен тур в изкуствата – Мария Маринова и Евгения Селвелиева от настоятелството на „Читалище-мечталище“ – на живо в студиото: "Това е гражданска инициатива, която събра съвсем случайно единомишленици. Оказа се, че има страшно много хора, които искат да видят културен хъб, а не прашасали и оставени на командно дишане места.  Реално има супермного..

публикувано на 22.02.25 в 11:35

Жажда за чаена култура

Festeaval  – фестивал на чая, представен ни от Илиана Елиас: "Много чай от цял свят, български билки, богата палитра от вкусове - това вече е осма поредна година. Имаше различни събития в различни браншове и в България много чай не се пие - само когато сме болни. Има жажда за култура." Още любопитни неща за чая и културно-образователната им..

публикувано на 22.02.25 в 09:36