Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Колко полезни са всъщност буферните паркинги в София

Снимка: Георги Корнейков, БНР
От петте буферни паркинга, разположени по станции на метрото, които стопанисва Центърът за градска мобилност (ЦГМ), запълняемостта се движи в границите на 75-85%, т.е. около две трети от паркинга се запълва с автомобили.

Единствено буферният паркинг на “Цариградско шосе” - "Интерпред", се усвоява на 30-40% месечно. Това е така, защото част от паркингите не са поставени на правилните места. Условията за ползване на паркингите не отговарят на ценовата политика, или с други думи - прекалено скъпи са, за да ги използват хората.

Разбира се, има и добър пример за паркинг, който се пълни почти на 100%, но той не е управляван от ЦГМ, а е единственият буферен паркинг, който все още се управлява от столичния “Метрополитен”. Става дума за паркинга при метростанция “Бизнес парк”.    

Според инж. Стоян Братоев, изпълнителен директор на "Метрополитен" ЕАД, това е така не само заради огромния брой на работещите в Бизнес парка, но и заради това, че това е паркингът с най-малко места в сравнение с останалите. Има място само за 100 автомобила.

“Практиката в останалите европейски столици е километри преди входа на града, да има табели, които се променят в реално време, и показват колко останали свободни места има по пътните артерии на основните входове към града, защото е важно хората да могат да оставят колата си бързо и удобно.

С отварянето на третата линия на метрото, ние наистина вече ще имаме една цялостна метро мрежа, която обхваща всички големи квартали на София, но въпреки това буферните паркинги стоят полупразни, което е нелогично”, казва Андрей Зографски - представител на НПО “Спаси София”.

Според него има много причини за това. Задължението, да бъде обвързано ползването на паркинга с метрото, води до отлив на хора, но е задължително, защото крайната цел е да бъдат изкарани хората от автомобилите и да ползват по екологичния обществен транспорт.

Според Андрей Зографски е голяма грешка и това, че центърът е достъпен за евтино паркиране. В момента половината център е част от зелената зона. Освен това е грешка и фактът, че буферните паркинги не са достатъчно и не на всички главни входове към столицата има такива места за паркиране.

Чуйте повече по темата в репортажа на Златина Йовкова и Боян Бочев в звуковия файл.

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Софийски разкази - Мозайка от миналото на Стара Загора

Снежана Маринова за новото издание на книгата ѝ " Мозайка от миналото на Стара Загора ", чиято софийско представяне предстои: "Много теми останаха извън първото издание. Допълнихме го с 11 нови. За съжаление опожаряването на града в 1877 засяга и архивите. Оцелява само това, което е било извън града. Сега можем да обменяме с колегите дигитални копия,..

публикувано на 11.10.25 в 16:00

Историята оживява - Гвардейският оркестър на България, марш първи, марш втори

Гвардейският оркестър на България е първото музикално формирование в България, осъществил и първите записи в различни жанрове, които ще чуем тук. Историята на оркестъра е описана в книгата на д-р Галя Грозданова-Радева, тук е и Стефани Михайлова, съдействаща за съставянето и представянето на книгата:

публикувано на 11.10.25 в 15:00
Теодор Траянов и Вера Балабанова

Адресите на любовта – Теодор Траянов и Вера Балабанова

Преводачката и журналистка Вера Балабанова е последната жена в живота на поета-символист Теодор Траянов. Тя остава с него до кончината му, въпреки че той редовно я води на гроба на голямата си любов, актрисата Дора Дюстабанова, и казва че иска да бъде положен до нея. Писателят признава пред своята Вера: „Не съм носил добро на жените, не съм…“..

публикувано на 11.10.25 в 14:00
Участниците - на финала

Историята на радиото оживява — 90 години БНР

От двора на БНР търсим 10 градски съкровища в интерактивната градска игра. Трудни ли са местата, които трябва да бъдат открити? С нас е и водещата в "Легендите на София" Магдалена Гигова. Нейна е идеята участниците да си включат крачкомерите и да не тичат, за да не се объркат с участниците в маратона.

публикувано на 11.10.25 в 09:54

Пътешествия в музиката на Средиземноморието

Отличителна черта на най-стария музикален фестивал у нас – „Варненско лято“ е международния симпозиум , който за шеста поредна година събира изтъкнати европейски музиколози в морската ни столица със специално подготвени доклади. Досегашният път на темите, провокирали създаването на доклади минава през теми като „ Творческият процес през погледа..

публикувано на 11.10.25 в 09:00
Ларгото и сградата на Народното събрание

"Форум", 10.10.25: Политически обзор на седмицата

В последния работен ден от седмицата, темите от деня в предаването "Форум“ коментираха политическият анализатор и преподавател в НБУ Любомир Стефанов и Пламен Димитров от Българското геополитичиско дружество. Заедно с водещия Лъчезар Христов, се спряха на следните теми: - Политически обзор на седмицата - кризата с боклука и последствията след..

публикувано на 10.10.25 в 20:42

Започва машинно изкърпване на най-компрометираните участъци на пътя Вакарел - Белица

Преди седмица жителите на Белица излязоха на протест заради състоянието на пътищата в района. Пътната отсечка с дължина над 63 км свързва Софийска с Пазарджишка област, като е и най-пряката връзка между столицата и град Панагюрище. Освен това пътят свързва няколко села в района с по-големите населени места. По думите на шофьори и живеещи..

публикувано на 10.10.25 в 19:51