Ефирни телефони: 02 963 56 50 и 02 963 56 80
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Разкажи се - Давид Хелбок

Давид Хелбок специално за радио София
Снимка: ACT Music

В петък, 23 април от 11 вечерта, "Слънчев джаз+" представя премиерно новия проект на австрийския пианист Давид Хелбок "The New Cool". По този повод той даде телефонно интервю и след като поздрави слушателите ни, изброи петте композиции, които го определят като музикант:



Здравей, Давид. Cool ли са нещата при теб?

(смях) – Cool, разбира се.

- Първият ти музикален спомен?

- Имам много емоционална връзка с албума на Кийт Джарет с Ян Гарбарек “My song”, впоследствие разбрах, че съм го слушал още с майка ми, докато е била бременна с мен и му е била голям фен. Родителите ми много слушаха джаз. Иначе първия ми спомен бе соло концерт на Мишел Петручани, където ме заведе татко. Бил съм на 8 години.

- Имаш ли си любимо негово парче?

- О, той свиреше всички стандарти толкова различно и хубаво. Помня лявата му ръка… Петручани бе направил страхотни аранжименти на „Тake the А train“ на Дюк Елингтън 

- Ти се определяш като „Монкохолик“, подобно ли ти е отношението и към Петручани?

- Първо бе Петручани, после открих Монк.. Иначе първото парче, което се научих да свиря на пиано, бе „Blue Monk” на Tелониъс Монк.

- Само джазмени ли са ти влияли?

- Не, в Консерваторията имах преподавател от Унгария и слушах много Бела Барток, слушах разбира се и Моцарт, и Бетовен, но от класическите композитори мога да кажа, че съм повлиян и от Равел, и от Шопен.

- Досега не съм те чул да интерпретираш Равел, но за сметка на това с Камий Берто правите нещо много интересно около Голдберг вариациите на Бах

- Да, Камий Берто и Медерик Колиньон наистина правят много забавна и много бърза версия на Бах, бароковата музика е много близо до джаза.

- А дали има разлика в усещанията ти, когато интерпретираш Бетовен и когато интерпретираш Чик Кърия?

- Не, аз обичам хубавата музика, бразилската музика на Ермето Паскуал, африканската музика също. За мен няма разлика, дали свиря Принс, или Шопен, или собствената си музика. Аранжиментите, които правя на музиката на другите, са все едно композирам своята собствена музика. От четирите версии на „Diamonds and Pearls“ на Принс остава само мелодията, всичко останало е обрано. 

– Съгласен ли си, че има двама Давид Хелбок - един от началото и един сега?

- В началото аз бях много по-разгорещен. Сега нещата са много по спокойни. Старая се всеки следващ албум да е различен, да показва различна страна от мен самия. Едно е, когато свиря с Камий, друго е с групата си “Random Control”, където има страшно много инструменти, а трето е и е съвсем спокойно, когато съм соло. Всеки ден е различен. Така искам и всеки албум да бъде различен. Музиката на Монк ме научи на едни неща, но после, когато открих Йосбьорн Свенсон, от него научих други. Всичките колаборации с музикантите на АСТ са страхотни, както и Зиги Лох е много добър продуцент.

- За албума му “Blue in Green” е избрана двуминутнатa ти версия на Седмата симфония на Бетовен.

- Да, когато съм с триото си, мога да я свиря и 10 минути, но когато съм соло, предпочитам да я направя на две минути. Когато съм с триото си с бас и ударни, понякога започваме концертите с нея. Нямаме и сетлист…

- Наистина ли?

- Да, започваме да свирим и решаваме какво да продължим, в зависимост от реакцията на публиката. Знаем много добре доста парчета и решаваме на място какво да импровизираме.

- Чувстваш ли се част от едно ново течение, условно наречено „корона музика“?

- Всички музиканти работим от дома си, имаме повече свободно време. Аз просто продължавам да правя своята музика. Гледам тя да носи спокойствие сред цялата заобикаляща ни лудост. И аз, и Себастиан Студнитски (тромпетистът в триото му, б.авт.) написахме много нова музика, импровизирахме много, но не мога да кажа че това е нов стил.

- Фрустрира ли те липсата на концерти?

- Да,мисля че съм фрустриран да свиря само livestream, а не пред публика. Просто публиката много ми липсва. Нищо, че в клуба имам тонрежисьор и един-двама оператори и знам, че хората ме гледат по интернет някъде там далече. Липсват ми да ги виждам пред себе си. Разбира се, всеки може да стриймва концертите от дома си. 

– Приблизително така е било и преди 90 години, когато по радиото са се предавали концерти от радио студиата…

- Да, но съвсем друго е да гледаш хората за които свириш.

- Съгласен ли си с общоприетото схващане, че музиката е универсален език?

- По-скоро, да - музиката на Ермето Паскуал също го доказва. А и начинът, по който примерно могат да ме слушат на фестивал в Южна Африка, да свиря в японски джаз-клуб или някъде в Латинска Америка доказва, че наистина музиката може да бъде универсална.

Ето и краткият плейлист с любими композиции на Давид Хелбок:

MySong - Keith Jarrett

Jeux d´eau - Maurice Ravel

Musica das Nuvens edo chao - Hermeto Pascoal Group

Pannonica -Thelonious Monk Solo

Don’t mind if I do -Mario Pavone Nu Trio (with Peter Madsen, my teacher, on Piano)


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Бъдете наши приятели във Facebook, следвайте ни и в Instagram. За да научавате всичко най-важно, присъединете се към групите за новини – БНР Новини, БНР Култура, БНР Спорт, БНР Здраве, БНР Бизнес и финанси.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Да си избереш най-добрия млад солист

Тази вечер в Зала "България" официално ще бъде открит новият сезон на Симфоничния оркестър на Българското национално радио . Музикантите имаха изяви и преди да се вдигне завесата с концерта за Деня на независимостта на България, с който напълниха залата на Националната опера и който беше излъчен в деня на празника по БНТ. За първия концерт..

публикувано на 27.09.24 в 16:22

"Всичко прелива". Етнобарок на Софийски музикални седмици

Етнобарок ще звучи на Софийски музикални седмици. Концертът е съвместен проект: "Единни в многообразието", с Белгийското председателство на ЕС. Ансамбълът включва Алон Сариел – барокова мандолина и лютня, Юрген де Бройн – лютня, Христина Белева - гъдулка за бароков концерт, Калина Андреева – вокал и контрабас, Ана Янкова – вокал, Борислав..

публикувано на 26.09.24 в 13:36

"D2" с Дичо и гости отбелязват 25 г. с концерт в Борисовата градина

25 години е младежка възраст за човека, но за рок група това е дълголетие, което си заслужава да бъде отбелязано не само в музикалните енциклопедии. През 2024 г. група "D2"  показа в много градове не само жизненост, но и много енергия за срещи с публиката, сред която са фенове от не едно поколение. На 10 май 2024 г. бандата зарадва..

публикувано на 10.09.24 в 14:18

"Остава" с нов сингъл, седмица преди големия концерт в Борисовата градина

След като активната и емблематична група "Остава" има нов сингъл, какво друго ни остава, освен да поканим фронтмена Свилен Ноев да го представи и да направи премиерата в ефира на БНР-Радио София? Това наистина се случи в сутрешния блок в контекста на разговора с вокалиста. "Обичам края на лятото и есента. При всяка нова песен се..

публикувано на 04.09.24 в 10:13
Лиъм Галахър

Легендарна група "Oasis "се събира, вече са насрочени концерти за 2025 година

Братята Ноел и Лиъм Галахър потвърдиха, че тяхната легендарна група Oasis ще се събере отново като вече има планирани концерти за 2025 година. Съобщението дойде точно преди 30-ата годишнина от основополагащия дебютен албум на Oasis - Definitely Maybe, издаден на 29 август 1994 г., и 15 години от последното изпълнение на братята заедно преди..

публикувано на 27.08.24 в 12:22
Служебният министър Найден Тодоров

Недостиг на музиканти в държавните оркестри

За недостиг на музиканти в държавните оркестри предупреди министърът на културата Найден Тодоров. В редица филхармонии и опери има чужденци, които обаче работят в България за кратко, с цел да придобият стаж, след което напускат страната, а българските оркестри, заради ниското заплащане, страдат от липса на музиканти.  Найден Тодоров съобщи за..

публикувано на 19.08.24 в 11:05

"Фантомът на операта" – за последен път на българска сцена!

Мюзикълът "Фантомът на операта" идва в България за втори път с девет нови представления. Спектаклите са от 29 август до 5 септември в зала 1 на НДК. Това са финални представления на българска сцена. Екипът няма да се върне трети път у нас. Той продължава турнето си по световните сцени. Надим Нааман в ролята на "Фантома" споделя: "В София сме имали..

публикувано на 14.08.24 в 10:55