Кристиан Ваклинов - председател на сдружението "За Родопската теснолинейка", бе специален гост в предаването "Добър вечер, София" с разговор за ежедневните предизвикателства и добрите новини покрай Родопската теснолинейка.
Родопската теснолинейка е единствената функционираща жп линия в България с междурелсие 760 мм, а това е именно линията Септември - Добринище!
Преди седмица, на 2-ри август 2023 г. се навършиха 97 години от тръгването от гара Саранбей, днес Септември, на първата Теснолинейка.
Накратко нейната история:
На 2-ри август 1926 година, точно в 11 часа, потегля първият влак в историята на теснолинейката. След гара Саранбей влакчето спира на гара Варвара, спирка Баните, гара Дорково, спирка Бакърджийски хан, гара Долене, спирка Дренов дол, гара Чуката и слиза в последната гара Лъджене-Каменица. Пътуването трае 3 часа и 22 минути.
Линията е с обща дължина 124,7 км. Тя свързва Горнотракийската низина, Родопите, Рила и Пирин. Редом с това отбелязваме името на инж.Стоян Митов – родственик на каблешковия род, човекът проектирал жп линията.
Тя тръгва от гара Септември. По пътя си минава през живописното дефиле на Чепинска река, пресича Чепинското корито и се устремява към Аврамовата седловина, която разделя Рила и Родопите. Именно тук се намира и най-високата гара на Балканския полуостров - гара Аврамово, на 1267 м. над морското равнище. От там по поречието на река Места теснолинейката достига до полите на Пирин, където е и крайната ѝ гара Добринище.
"Картината днес не е много радостна и го казвам с голямо съжаление. Интересът, чисто туристически към линията е все по-голям по целия свят и от нашите сънародници. Това беше една от моите "теснолинейни" мечти - българите да възприемем линията като забележителен маршрут, като атракция, като национално богатство", сподели Кристиан Ваклинов.
Но въпреки, че туристите са много и интересът е огромен, в противовес на това реалността ни сблъсква с невъзможността на всеки един да пътува. Несигурността да се предприеме едно пътуване по линията, по причина, че държавата в лицето на държавния железопътен преводач не успява да подсигури и гарантира обслужването на влаковете по разписанието на теснолинейката, посочи още той
"В трасето от Септември до Добринище в денонощието пътуват 14 влака, на които за да се обслужват са нужни няколко локомотива, няколко вагона и доста персонал“, каза още Ваклинов.
В последните години ситуацията с вагоните е все по-тъжна, случват се доста аварии, което довежда до отлив на туристи и несигурност, хората остават разочаровани, илюстрира той и допълни, че по маршрута на теснолинейката хората не идват заради самия превоз, а заради влакчето. Още уточнения по казуса с локомотивите, ще чуете в разговора.
Добра новина е, закупуването на два допълнителни вагона. Те са стари, пощенски, но с ново предназначение - за превоз на ски и велосипеди и за транспорт на хора със затруднено движение.
Друго позитивно събитие е провеждащият се вече 5 години, на поляната до най-високата гара Аврамово Националният фолклорен събор. Тази година той ще се състои на 12 август 2023 г. (събота) под надслов "С хорá и песни край релсите тесни".
В този аспект Ваклинов уместно отбеляза, че освен трите красиви планини – Родопа, Рила и Пирин, теснолинейката свързва 3 етно-културни области – Тракия, Родопският фолклорен район – Западни Родопи, българите мюсюлмани - така наречените съвсем не обидно помаци, Пиринска Македония, Разложкия край, долината на Места и Струма.
Ваклинов разкри, че фолклорният събор е една негова сбъдната "луда" мечта, чието създаване преди 6 години е било с цел да се популяризира теснолинейката.
Тази година в 5-тото юбилейно издание, ще участват 20 състави и солови изпълнители от различни краища на България. Към събитието има интерес хор към Националната музикална консерватория на Израел.
От сдружение "За Родопската теснолинейка" изразяват благодарност към Община "Велинград", които поемат разходите по озвучаването на събора. Няма такса за участие, нито за присъствие.
Чуйте още подробности от разговора на Боян Бочев в звуковия файл.
Харчат ли децата джобните си с мисъл, колко джобни стигат на един ученик на ден и още за ролята на финансовата грамотност в училище с Мира Кръстева от „ Финансова грамотност с Мира “: "Всичко зависи от нуждите, но с възпитателна цел, някои неща работят, някои - не. Първо трябва да познаваме децата си, доколко са наясно със семейния бюджет и как..
Шестият сезон на сезон на ученическото доброволческо състезание „ Купата на героите ” започва. "Купата на героите" е ученическо доброволческо състезание, в което деца и младежи между 1 и 12 клас създават доброволчески клубове и инициативи, за да променят училището, квартала, общността и града си. Още информация за състезанието, както и инструкции за..
Арт проектът The Sofianer ще отпразнува Деня на София с нова изложба в периода 11–24 септември 2025 г. в градинката пред Народния театър в столицата. Входът е свободен. Откриването е на 11 септември от 18:00 ч. Участие в нея ще вземат над 40 съвременни художници. Подробностите - от Бистра Иванова от МултиКулти и двама от художниците, чиито..
Радио София - на 18 ! Заочваме с последния гост от вчерашното Радиокафе , Кристиян Илиев - тенис турнирът ни тогава още не бе завършил и резултатите не влязоха в световните осведомителни агенции, затова - ето ги тук: "Едва ли е изненада - Мартен Роберто бе на финал с Александър Нейчев и направиха мач като на "Ролан Гарос". Мартен е двукратен..
Какво е най-важното за ул.Славянска, по която се разхождаме радиофонично днес? Тя свързва Народния театър с гробницата на Княз Александър. Започваме от сградата на Народния театър и името с което я свързваме е проф.Шишманов - министър на Просвещението. В края на 1906 сградата е готова и театърът е открит в януари следващата година. Защо сградата е..
Питанки по историческото минало на Копривщица намират отговор в новия проект за Дигитален център "Копривщенският микросвят в българската и световна култура", създаден с финансовата подкрепа на Национален фонд "Култура". Слушаме Светлана Мухова от Дирекцията на музеите: "В една от стаите ще представяме видеа на традиционни копривщенски гозби, в друга -..
Симеон Велики ръководи Първото българско царство 34 години. При неговото управление границите на държавата ни се простират на три морета – Черно, Бяло и Адриатическо. Страната ни е най-голямата сила в цяла Източна Европа, а царуването му, както всички знаем от училище, се определя от историците като “Златен век на българската книжнина и..