Маестро Антони Вит, който репетира със Софийската филхармония за концерта в четвъртък от 19 часа в зала "България", е смятан за доайен в диригентското изкуство. И не само в родната си Полша – той работи с различни европейски оркестри в Европа, особено често в Испания, където си сътрудничи със Симфоничния оркестър на Навара и ансамбъл "Памплона".
Интересен факт от биографията на Антони Вит е, че освен за музикант, той има диплома и за юрист от Ягелонския университет. В Музикалната академия в родния си Краков той попада в класа по композиция на Кшищоф Пендерецки и това е белязало цялата му кариера по-нататък. Важна за развитието му е и наградата от конкурса за диригенти на името на Херберт фон Караян, защото Вит става негов асистент и така има шанса да се учи от тези две величия в музиката на ХХ в.
За записите на музика от Пендерецки диригентът има множество номинации и е носител на награда „Грами“ през 2013 г. Маесто Вит често представя полска музика, когато гастролира. По повод работата с националния ни оркестър той сподели:
„Помолиха ме да изпълним тази много хубава програма. Но тя е непозната за оркестрантите, което е проблем. Но ние се сработваме добре и съм сигурен, че всичко ще бъде наред за концерта в четвъртък. Музикантите са много добри, отлични, и след известно време те научават творбите в детайли, затова с всяка репетиция нещата стават все по-добре.
Ще започнем нашия концерт с творба на Войчех Килар със заглавие „Кошчелец 1909“. Кошчелец е планина в Татрите, в която Миечислав Карлович загива в лавина през същата тази 1909 г. Затова и комбинацията е много хубава – след Килар да свирим Карлович. Който е съставил програмата, е избрал много добре. За жалост Карлович умира едва 33-годишен. Не успява да напише много музика, но тези „Вечни песни“ са една от най-важните творби в творчеството му. А след паузата ще прозвучи Концерт за оркестър от Витолд Лютославски. Това е пиеса, писана през 1955 – средата на ХХ век, когато в нашите страни господства соцреализмът. Било е един вид задължение на композиторите да се осланят на фолклора, затова в произведението на Лютославски можем да открием много полски народни мелодии. Но то е написано така, че всеки музикант, всяка оркестрова група да е натоварена с нещо важно в партитурата. И именно затова е наречено Концерт за оркестър. Заслужено. Всеки оркестрант има по нещо важно и доста трудно за свирене.“
Антони Вит е смятан за виден адвокат на полския авангард – говорили сме си с него и при предишно гостуване, че Полша става много популярна със своите авангардисти, а според маестрото това е така, защото „Това беше периодът на комунизма, но музиката не беше сила на нашата комунистическа партия – тя имаше други тревоги – с театъра и филмите, с литературата. За музикантите не достигаха ресурси – нека си правят каквото си искат, кой ли ги разбира. Така че имаше наистина добра атмосфера за авангардната музика да се развива.“
Какво обаче, според доайена сред полските диригенти, е положението сега?
„Настоящето за композиторите и техните творби е сложно. Трудно е да си композитор в наше време – и не само в Полша, а в целия свят, защото как да напишеш нещо ново в музиката днес? Но, от друга страна, нивото на музикалния живот в Полша е доста високо, защото имаме много оркестри и те са винаги на отлично ниво, затова публиката може да открие удоволствие и удовлетворение, дори и в по-малките населени места и зали.“
Антони Вит разказа за професионалните си контакти с големия Кшищоф Пендерецки – една от най-важните личности в музиката на ХХ век в световен мащаб. Цялото интервю чуйте в звуковия файл.
Диджей BoYan е подготвил още един нов сингъл, който отново е под шапката на Stereofox, които се грижат за неговия каталог. Този път музиката го отвежда отвъд Океана. Куинси Мълфорд е световен артист, с който той се колаборира в новия си сингъл. “Куинси се появи, когато имах готово демо в нео соул стилистиката - бавно и леко насечено. Исках да..
Един от най-значимите артисти на нашето време Ник Кейв ще превърне Античния театър в Пловдив в първа среща с българската публика . Той ще излезе на сцената на 19 август. Сетлистът на турнето включва музика от богатия и вечен каталог на австралиеца – от дискографията на Nick Cave & The Bad Seeds до неговите солови проекти. Компания на..
Елтън, Джон, Йоко и белите орхидеи. Приказка за музиката и семейството Връщаме лентата в радиото назад. На една и съща улица в съседни кооперации порастват братята Димитър и Иван Милеви и братята близнаци Александър и Константин Петрови. Баба им ги нарича "Кокосашо" . Големия Бъндарак ги надушил, че са "нечувани..
Сър Род Стюарт, легендарният двукратно вписан в Залата на славата на рокендрола певец и композитор, ще изнесе специален концерт в България като част от европейското си турне през 2025 година. Новината съобщи днес промоутърът на певеца. Концертът на Род Стюарт ще е на 11 декември 2025 г. в Зала Арена 8888 София, където световната звезда ще..
В красива и нетипична концертна програма ще ни потопи съставът на Софийската филхармония "Кварто квартет" с необятната музика на Моцарт. Това ще се случи в световния ден на композитора – 27 януари от 19.00 часа. Концертът ще започне с увертюра от "Вълшебната флейта" с вече популярната по света преработка на Кристиян Байер за струнни инструменти. Това..
Вторият концерт с български творби на Симфоничния оркестър на БНР ще отбележи 60-годишнината на композиторката Албена Врачанска. Премиерното изпълнение на Концерта за пиано и оркестър, автор на който е самата Врачанска, ще бъде на 15 януари от 19.30 часа в Първо студио на радиото. Гост-диригент е Константин Добройков, а програмата ще започне с..
Вторият концерт с български творби на Симфоничния оркестър на БНР ще отбележи 60-годишнината на композиторката Албена Врачанска . Премиерното изпълнение на Концерта за пиано и оркестър, автор на който е самата Врачанска, ще бъде на 15 януари от 19.30 часа в Първо студио на радиото . Гост-диригент е Константин Добройков , а програмата ще започне с..