Mарио Бакалов е старши първи офицер в най-голямата авиокомпания в Европа, инструктор, част от отрядите за бързо реагиране след авиоинциденти и мотивационен лектор. Подкрепя инициативи, които имат за цел популяризирането на авиационните професии. През 2016 година пилотът приземи в София на демонстрационен полет най-големия пътнически самолет в света “Еърбъс A-380” , с което влезе в авиационната история на България.
Разговора води Таня Балабанова
- Сред най-силно засегнатите от COVID – 19 са авиокомпаниите в световен мащаб. Kак се промени ритъмът Ви на живот в дните на пандемия, г-н Бакалов?
- Намирам се вкъщи във Франкфурт. От последния ми полет се завърнах вече преди близо 3 седмици и оттогава ежедневието ми се промени изцяло. От един живот с голяма динамика, различни преживявания и предизвикателства, сред постоянно нови хора, а сега внезапно спиране и продължителен застой у дома. Но и това има своите предимства, имам времето и спокойствието да обърна внимание на моето семейство, и също така на себе си. Пиша домашни със сина ми, чета повече, използвам барбекюто почти всеки ден, спя дълго и спокойно и нямам никакъв джет лег, освен този един час миналата събота при промяната на времето. И още нещо, свалих всички куфари в килера. Отдъхвам си от живота в куфар.
-В какво е най – добър пилотът на земята?
-Някои от качествата, характерни за пилотската професия като например запазване на самообладание, аналитично мислене, вземане на решения в кризисни ситуации или управление на промяна и стрес, се оказват в тази криза от голяма полза. За това може би пилотите по-трудно се поддават на паника или нерационални постъпки и така помагат и на околните. Също така пилотите са свикнали да подхождат структурирано и планувано, това важи и за живота на земята. Като пример мога да дам, че се улавям как в ежедневието използвам ментални чек листи, даже и те да не са ми нужни.
-Как Германия се справя в тази извънредна ситуация? Ефективни ли са мерките, които предприемат властите, за да се ограничи разпространението на вируса?
-Смятам, че Германия се справя сполучливо и умерено в тази тежка ситуация. Разбира се, чак след време ще разберем дали наистина е било така. Приветствам мерките, взети от държавата, защото те са организирани така, че да могат да бъдат реално следвани от населението. Не са крайни, както в други държави, защото се залага на отговорността и дисциплината на хората. Във Франкфурт положението засега е спокойно, но прави впечатление разбира се, че няма хора по улиците и почти всичко е затворено.
-Предлага ли спасителни мерки държавата, за да се гарантират работните места в гражданската авиация и в подкрепа на сектора като цяло?
-Държавата обяви различни мерки в подкрепа на работещите в гражданската авиция, като например съкратено работно време. Също така държавата помага на предприятията с кредити, които целят запазване на ликвидността. Моят работодател въвежда работен режим със съкратено работно време за 31000 души.
-Какви са прогнозите Ви за авиоиндустрията след края на кризата?
-Много е трудно да се каже. Повечето експерти са на мнение, че авиацията като цяло ще се консолидира и обемът й осезаемо ще намалее, защото хората ще имат сериозни икономически и финансови проблеми, и няма да им е до летене. Аз лично съм склонен да вярвам, че по-скоро ще наблюдаваме обратен ефект - след дългата карантина и скучен живот, голяма част от населението ще пожелае разнобразие под формата на пътуване и почивка на екзотично място. Също така да не забравяме, че една от главните цели на авиацията е да свърза държави, народи, хора и култури. Това няма как да не бъде необходимост и след кризата. Смятам, че и бизнес пътуванията ще се възстановят, макар и не така бързо като туристическите пътувания. Така или иначе, обаче, едно е ясно - непроведените пътувания по време на кризата са невъзвръщаемо загубени за индустрията. Това означава огромни загуби, които за някои ще са пагубни.
-Проблемите с модела 737 Макс на компанията „Боинг“ ще променят ли авиацията на глобално ниво?
Не смятам, че в момента някой повече се интересува от 737 Макс и изобщо от самолети. Производителите на самолети ще бъдат за години напред силно ощетени и доминирани от кризата, защото никому няма да са нужни самолети в обозримо време. Междувременно „Боинг“ трябва да анализира изцяло направените грешки, за да има шанс да оцелее и в бъдеще.
-Как софтуерните разработки усъвършенстват кокпита и допринасят за сигурността на полетите през последните години?
Развитието в технологиите е невероятно и подобрява безопасността в стотици пъти. Разбира се, това води и до проблеми, защото пилотите трябва да реагират и да се адаптират на тази нарастваща автоматизация и дигитализация. Но мисля, че тази обширна тематика може да бъде повод за цял друг разговор.
-Колко важна ще бъде авиацията в бъдеще?
-Както споделих по-горе, убеден съм, че авиацията изпълнява важни функции в този глобален свят. Тя свърза хора и култури, унищожава предразсъдъци и така допринася за един по-добър свят. Убеден съм, че желанието на хората да летят и опознават света ще съществува и след тази криза, и силно се надявам скоро да може да полетим отново.
С авторския си музикално-театрален спектакъл, озаглавен „Танцът Живот", българската певица, композитор и продуцент Диана Дафова ще зарадва старозагорската публика на 1 септември. Началният час на зрелищното представление е 19.00, а мястото - Културен..
Полицейски служители от Второ РУ-Стара Загора вчера са извършили проверка в апартамент в Стара Загора, обитаван от 29-годишен мъж. Намерени са 4 боеприпаса и торбичка с прахообразно вещество. Над кабината на асансьор във входа на блока е намерен боен..
Полицейски служители от сектор "Противодействие на икономическата престъпност" при ОДМВР-Стара Загора са извършили проверка на магазин за дрехи в Стара Загора в сряда. Търговският обект е стопанисван от 42-годишна жена. Намерени и иззети са 218 артикула..
Твърде рано е за установяване на причините, довели до тежкия жп инцидент тази сутрин край Симеоновград. Тепърва предстои следствените органи да свършат своята работа. Това обяви от мястото, на което дерайлираха, а след това и се запалиха цистерни с..
97лв струва към момента потребителската кошница, като основната причина за по-високата й цена спрямо миналата година са по-скъпите зеленчуци, съобщи за Радио Стара Загора председателят на ДКСБТ Владимир Иванов. Доматът, краставицата, тиквичката..
В 11ч. днес ще бъде дадено началото на петото издание на фестивала Open Buzludzha . Тази година събитието е със свободен вход за желаещите, а причината е десетгодишнината на фондацията „Проект Бузлуджа“. Много музика, 3D мапинг шоу, работилници,..
256 жълти и зелени контейнери за разделно събиране на отпадъците ще бъдат поставени в град Казанлък, съобщават от общинската администрация. След близо 4 години договорът между Община Казанлък и фирмата „Булекопак“ е възобновен и част от..
Няма отклонения в качеството на въздуха в резултат на инцидента, при който влакова композиция дерайлира край Симеоновград и се запалиха цистерни с дизелово гориво. Това обяви областният управител на Хасково Стефка Здравкова. Проби за състоянието на..
Първият етап от проекта за подмяна на водопроводната мрежа в град Шипка се очаква да бъде завършен до края месеца. Това разкри кметът Василка Панайотова. В рамките на дейностите към момента е подменена ВиК инфраструктурата в югозападната част на..
Пожарът в товарния влак, който дерайлира тази сутрин край село Пясъчево, близо до Симеоновград, вече е потушен. В момента пожарникарите обливат с пяна 33-те цистерни пълни с дизелово гориво. А по-късно ще продължат със студена вода. По първоначална..
Студио на Радио Стара Загора
Телефон на слушателя
тел. 042 616440
Email: efir@radio-sz.net
Нюзрум на Радио Стара Загора
тел./факс 042 604227
Email: rsz@radio-sz.net
Рекламен отдел
тел. 042 616431, 042 616432
Email: reklama@radio-sz.net