Автомобилната индустрия във времена на криза е остров на стабилност за българската икономика и работещите в сектора. Това заяви пред Радио Стара Загора/ БНР арх. Любомир Станиславов, изпълнителен директор на Автомобилния клъстер и на Българската работодателска асоциация "Иновативни технологии"/БРАИТ/. В началото на пандемията през март и април миналата година компаниите преживяха истински шок и освободиха работна ръка заради очаквания за спад в поръчките. Продажбите на нови коли се сринаха с над 80% през второто тримесечие на 2020 г. в световен мащаб. Последва обаче плавно възстановяване и през септември бяха назначени на работа много повече хора, отколкото бяха освободени по-рано през годината, поясни арх. Станиславов. По думите му много от големите автомобилни компании в България изживяха вероятно най – добрите месеци в своята история. А за това повлия и ефектът nearshoring (б.ред. Nearshoring - връщане на производството в страни, географски по-близо до клиента). Освен това, отложени заради пандемията проекти, вече се рестартират.
„Компоненти и елементи, поръчвани досега в Китай, започнаха да се поръчват на по - близки дестинации, а цената е напълно сравнима с тази в Китай. Нашата индустрия се възползва от тази ситуация“, поясни той.
Големите напразни надежди: Затворена страница ли VW за България
Като пряк участник в разговорите на високо ниво с най – големия работодател в Европа, арх. Любомир Станиславов заяви, че „тези преговори позиционираха страната като добра дестинация за автомобилен бизнес“. Нови инвеститори проявяват интерес към България, а заслуга за това имат преговорите с немския автомобилен гигант. Той припомни, че оригиналният проект на VW включваше изграждане на голям завод на 3 етапа, който да произвежда малки, а на по – късен етап и големи SUV коли. От немска страна обаче последваха алтернативни разговори с Турция с ново задание - за завод, в който да се сглобяват седаните - VW Passat и Skoda Superb.
„Тези автомобили са конвенционални и тяхното време постепенно отминава. Твърде вероятно е след едно или две поколения въобще да нямат наследници, тъй като пазарът постепенно се пренасочва изцяло в посока SUV модели“, каза още изп. директор на Автомобилния клъстер.
Арх. Станиславов е категоричен, че оригиналният конкурс беше спечелен от България, а VW не е затворена страница, като подчерта настъпилите промени в световната икономика и индустрия, засегнали и автомобилната компания.
„VW има да решава други проблеми, а не за още една производствена локация. Въпреки че, ако тогава бяха проявили последователност и бяха взели това решение, вероятно днес щяха да са в по - изгодна ситуация“, заключи по темата изп. директор на Автомобилния клъстер.
Над 67 000 работници и служители са заети в автомобилния сектор у нас, който според прогнозните данни ще надхвърли 6,5 млрд. евро оборот за 2020 година. Фирмите от бранша генерират 12% от БВП на страната.
Каква е визията на бизнес организацията БРАИТ за бъдещето на Старозагорския регион в контекста на амбициозната "Зелена сделка", чуйте от приложения звуков файл:
Докато България през последните месеци е обхваната от пожари, няма как да не се сетим и за онези, които посвещават цялото си свободно време и сили на каузата да засаждат дървета и да опазват природата, в която живеем. За 12-те години на..
Либерализацията на пазара на електроенергия за домакинствата у нас беше отложена, но не и отменена. Това означава, че рано или късно всички ще трябва да се адаптираме към нова реалност – тази на свободния пазар, в която потребителите ще могат да..
IT секторът, маркетинг и PR специалисти са с намалено предлагане на пазара на труда през последните две години, но не толкова свързано с навлизането на изкуствения интелект, колкото с повишените претенции на компаниите към квалификацията на новите..
Андриана Маринова е художник и новатор . Завършила е Художествената академия в София със специалност "Текстил", направление свързано с името на световния артист Марин Върбанов. Творецът успял по красноречив начин да представи изкуство с хилядолетна..
Фишинг атаките, чрез SMS, имейли и социални мрежи, кражбата на самоличност са част от престъпните модели на киберпрестъпността през 2025 г., затова е изключително важно съвременния потребител да има необходимата дигиталната информираност и..
Климатичните промени вече не са абстрактна тема, а реалност, която засяга пряко земеделието в България. Това заяви в интервю за Радио Стара Загора председателят на Българската асоциация за растителна защита Милко Янев. По думите му секторът е изправен..
Едно от нещата, които екипът с новия ректор проф. Мирослав Карабалиев, си е поставил да развие е англоезичното обучение във всички факултети на университета . В Тракийски университет има над 10 –годишен опит в преподаването на английски в..
Подмяната на водопроводна мрежа в Свиленград е сред най-важните проекти, чието изпълнение предстои, каза в ефира на Радио Стара Загора кметът на общината арх. Анастас Карчев. В града водопроводът ще се подмени със средства от държавния бюджет. Tърси..
Ситуацията в община Чирпан остава спокойна, въпреки сериозния пожар, възникнал преди два дни в района на село Воденичарово. Благодарение на бързата реакция на екипите на пожарната и навременната подкрепа от местни арендатори с тежка техника, огънят е..
80% от работата ни е свързана с подготовка на жилища за продажба – наследствени имоти, апартаменти след наематели, мазета. Това каза за Радио Стара Загора Николай Борисов от фирма за почистване и извозване на отпадъци. По думите му хората търсят..
Студио на Радио Стара Загора
Телефон на слушателя
тел. 042 616440
Email: efir@radio-sz.net
Нюзрум на Радио Стара Загора
тел./факс 042 604227
Email: rsz@radio-sz.net
Рекламен отдел
тел. 042 616431, 042 616432
Email: reklama@radio-sz.net