"Не виждаме стратегическа визия за развитието на електрическата мобилност в България". Това заяви пред Радио Стара Загора Илия Левков, председател на Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ). В Плана за възстановяване и устойчивост има раздел, посветен на електрическата мобилност с предвидено финансиране, сътрудничество между бизнеса, държавни и общински структури, но няма реални стъпки след неговото приемане на национално ниво - в подготовка на законодателство, което да регламентира стимули за покупка на е-кола от гражданите у нас. Той подчерта европейския опит с прилагането на мерки с временен характер за покупка на кола на ток, максимум до 4 години. В Норвегия, която е успешен пример за масовото навлизане на колите с нулеви емисии в ежедневието, стимулите вече отпаднаха. Все още в съседна Румъния държавната субсидия за електромобил стига до 10 000 евро.
В навечерието на поредните извънредни парламентарни избори у нас, експертът призова кандидатите, устремили се към властта, да загърбят партийните си интереси и да осъзнаят, че това е огромна възможност за България и с поглед към младото поколение, защото те са хората, които управляват и електромобили, и тротинетки.
"За съжаление българската държава в действителност бяга от тази огромна възможност и потенциал и за бизнес, и за просперитет, и за екология, и за климат. Електрическата мобилност не е по вкуса на българските политици", подчерта Левков, който от 13 години се е посветил на темата.
В 15 професионални гимназии у нас се обучават над 900 младежи в две специалности, свързани с електрическите превозни средства по учебна програма на ИКЕМ. По думите му това е пробив в образователната система, но в същото време секторният модел за електрическа мобилност не получи нужната институционална подкрепа. И на този фон - професиите на бъдещето чукат на вратата, но ние не сме готови за тях заради липса на решителни действия.
У нас се създава софтуер за всички големи автомобилни производители, разработки на наши специалисти намират приложение в електромобилите на водещите в сектора компании, отбеляза достиженията Левков, но се аргументира, че това не е крайната цел:
"Нашата задача е да създадем повече изследователски и развойни центрове в България, да не бъдем държавата, в която се работи на ишлеме".
По думите му мантра е, че електромобилите са много скъпи. На българския пазар се продава е-кола за 37 000 лева. Софтуерът в една е-кола е около 30-35% от стойността й. Националният доверителен екофонд (НДЕФ), който субсидира държавни и общински структури за закупуване на електромобили, може да изиграе ключова роля за ускореното навлизане на тези превозни средства и сред гражданите, ако "реши да финансира авансовата вноска", каза още Левков и поясни, че след това "лизингови и други финансови институции ще се състезават да предложат подобен вид лизинг или наем".
Електрическата мобилност расте в геометрична прогресия. Е-коли, е-тротинетки и електробуси в градовете - това е сериозна крачка напред и ще изтегли електрическата мобилност напред. По данни на Центъра за градска мобилност - в София са регистрирани 6000 коли с нулеви емисии, извън столицата -10 000.
Гостът изтъкна бързото развитие на зарядната инфраструктура в страната. Вече има поставени около 1000 зарядни станции и техният брой ще продължи да расте заради инициативност на предприемачи със зелено мислене.
Запитан идва ли краят на една епоха, белязана от двигателя с вътрешно горене, Левков коментира, че електрическото задвижване в автомобилната индустрия няма алтернатива. Ако производител на традиционни автомобили не се преориентира към електрически превозни средства, ще фалира. Решението от 2035 г. да спрат продажбите на нови дизелови и бензинови коли в ЕС е достатъчно дълъг срок и компаниите следва да пренасочат инвестициите си.
37- годишен мъж от Стара Загора е задържан, след като е нанесъл побой на двете си деца, като едното е в болница. Това съобщават от ОДМВР - Стара Загора. Случаят е от вчера, когато в Първо РУ-Стара Загора е постъпил сигнал за скандал в апартамент в..
Лек спад в цените на пресните плодове и зеленчуци се наблюдава през тази седмица на пазара поради увеличеното предлагане. Въпреки това, някои хранителни продукти, като брашното и олиото, показват увеличение на цените спрямо миналата година. Това каза..
Частични поледици тази сутрин по пътищата в Старозагорска област има в районите на град Шипка, Павел баня, Гурково, Мъглиж и селата Ягода и Голеш, предупреждават от Областно пътно управление. Времето в региона е предимно облачно с температури от -6 до..
Продължава отпадането на ученици в гимназиалния курс в Ямболска област. За следващата учебна година се предвиждат 44 паралелките за осмокласници, броят на децата остава почти без промяна, стана ясно по време на обсъждането държавния план-прием за учебната..
Две извънредни сесии на Общински съвет Сливен ще се проведат днес. Първата започва в 9.00 часа и е свързана с изграждането на нови два физкултурни салона за две от гимназиите в града. Втората е насрочена за 9.30 часа. Първата извънредна сесия..
Продължават срещите на Областната дирекция по безопасност на храните в Стара Загора с жителите на селата в община Стара Загора за разясняване на процедурата по регистрация на лични стопанства. Целта на кампанията е да се ограничат до минимум..
Днес малчуганите в детските градини в Казанлък имаха възможност да опитат първата продукция от екологично отгледани зеленчуци в общинската зеленчукова градина. 270 марули и 15 кг лук бяха доставени и включени в пълноценния обяд на децата в..
Министерство на здравеопазването одобри искането на Община Стара Загора за още две щатни длъжности за здравни медиатори, с което броят им ще стане общо трима. Това обяви днес д-р Антония Тодорова, началник на отдел „Здравеопазване и социални дейности"..
„Правителството и партиите в коалицията работят усилено, за да бъде постигната точка на консенсус по отношение на бюджета“. Това заяви в интервю за предаването „60 минути повече политика“ в ефира на Радио Стара Загора народният представител от..
Над 50 са строителните обекти проверени в област Стара Загора от Инспекцията по труда от средата на януари до момента. Откритите нарушения са 137, съобщи Йордан Йорданов, началник отдел "Административно, информационно и правно осигуряване" в Дирекция..
Студио на Радио Стара Загора
Телефон на слушателя
тел. 042 616440
Email: efir@radio-sz.net
Нюзрум на Радио Стара Загора
тел./факс 042 604227
Email: rsz@radio-sz.net
Рекламен отдел
тел. 042 616431, 042 616432
Email: reklama@radio-sz.net