Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Илия Левков: Електрическата мобилност расте и без мерки от държавата

Темата не е по вкуса на българските политици

Снимка: Facebook /Илия Левков

"Не виждаме стратегическа визия за развитието на електрическата мобилност в България". Това заяви пред Радио Стара Загора Илия Левков, председател на Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ). В Плана за възстановяване и устойчивост има раздел, посветен на електрическата мобилност с предвидено финансиране, сътрудничество между бизнеса, държавни и общински структури, но няма реални стъпки след неговото приемане на национално ниво - в подготовка на законодателство, което да регламентира стимули за покупка на е-кола от гражданите у нас. Той подчерта европейския опит с прилагането на мерки с временен характер за покупка на кола на ток, максимум до 4 години. В Норвегия, която е успешен пример за масовото навлизане на колите с нулеви емисии в ежедневието, стимулите вече отпаднаха. Все още в съседна Румъния държавната субсидия за електромобил стига до 10 000 евро. 

В навечерието на поредните извънредни парламентарни избори у нас, експертът призова кандидатите, устремили се към властта, да загърбят партийните си интереси и да осъзнаят, че това е огромна възможност за България и с поглед към младото поколение, защото те са хората, които управляват и електромобили, и тротинетки. 

"За съжаление българската държава в действителност бяга от тази огромна възможност и потенциал и за бизнес, и за просперитет, и за екология, и за климат. Електрическата мобилност не е по вкуса на българските политици", подчерта Левков, който от 13 години се е посветил на темата. 

В 15 професионални гимназии у нас се обучават над 900 младежи в две специалности, свързани с електрическите превозни средства по учебна програма на ИКЕМ. По думите му това е пробив в образователната система, но в същото време секторният модел за електрическа мобилност не получи нужната институционална подкрепа. И на този фон - професиите на бъдещето чукат на вратата, но ние не сме готови за тях заради липса на решителни действия.  

У нас се създава софтуер за всички големи автомобилни производители, разработки на наши специалисти намират приложение в електромобилите на водещите в сектора компании, отбеляза достиженията Левков, но се аргументира, че това не е крайната цел:

"Нашата задача е да създадем повече изследователски и развойни центрове в България, да не бъдем държавата, в която се работи на ишлеме". 

По думите му мантра е, че електромобилите са много скъпи. На българския пазар се продава е-кола за 37 000 лева. Софтуерът в една е-кола е около 30-35% от стойността й. Националният доверителен екофонд (НДЕФ), който субсидира държавни и общински структури за закупуване на електромобили, може да изиграе ключова роля за ускореното навлизане на тези превозни средства и сред гражданите, ако "реши да финансира авансовата вноска", каза още Левков и поясни, че след това "лизингови и други финансови институции ще се състезават да предложат подобен вид лизинг или наем".

Средногодишните разходи за поддръжка на автомобил с електрически двигател възлизат на около 80 лева. За сравнение - поне 400 лева на година е обслужването на конвенционално МПС. Зареждането на електромобил в гаража на физическо лице струва около 3-4 лева за 100 км пробег, каза в отговор на въпрос Левков.

Електрическата мобилност расте в геометрична прогресия. Е-коли, е-тротинетки и електробуси в градовете - това е сериозна крачка напред и ще изтегли електрическата мобилност напред. По данни на Центъра за градска мобилност - в София са регистрирани 6000 коли с нулеви емисии, извън столицата -10 000. 

Гостът изтъкна бързото развитие на зарядната инфраструктура в страната. Вече има поставени около 1000 зарядни станции и техният брой ще продължи да расте заради инициативност на предприемачи със зелено мислене. 

Запитан идва ли краят на една епоха, белязана от двигателя с вътрешно горене, Левков коментира, че електрическото задвижване в автомобилната индустрия няма алтернатива. Ако производител на традиционни автомобили не се преориентира към електрически превозни средства, ще фалира. Решението от 2035 г. да спрат продажбите на нови дизелови и бензинови коли в ЕС е достатъчно дълъг срок и компаниите следва да пренасочат инвестициите си. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Снимка: община Стара Загора

Кметът на Стара Загора: Връщаме на хората заградения терен в парка на кв. „Три чучура-север“

Заграденият терен в парка на кв. „Три чучура-център“ ще бъде върнат на хората и открит за свободно преминаване, обяви днес кметът на Община Стара Загора Живко Тодоров. Заедно със своите заместници, секретарят на администрацията, десетки общински..

публикувано на 13.09.25 в 16:01

Превръща ли се в изчезващ плод сливенската праскова?

Застудяването през пролетта, както и вредителите станаха причина българската праскова тази година да се превърне в деликатес на трапезата.  А появата на сливенска праскова пък се счита направо за събитие.  Днес обаче на Фермерския пазар в Стара Загора..

публикувано на 13.09.25 в 13:37

Нов голям пожар избухна в Свиленградско, обявиха частично бедствено положение

Нов голям пожар избухна в Свиленградско. Община Тополовград обяви частично бедствено положение поради възникнал пожар между селата Филипово и Варник, който се разпространи и към територията на община Свиленград. Изгорели около 2 300 декара сухи треви,..

публикувано на 13.09.25 в 12:38

Държаватата подпомага финансово студентите

Студентите , които се обучават в специалности, за които е предвидена само редовна форма на обучение , имат право на месечна помощ по чл.9 от Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане. Това се удостоверява с документ от висшето учебно..

публикувано на 12.09.25 в 16:43

Свиленград е домакин на фестивал на духовите оркестри

В Свиленград се провежда шестото издание на Фестивала на духовите оркестри. Тази вечер програмата започва открива Гвардейския представителен духов оркестър с диригент подполковник Ради Радев - диригент на българската армия. Предвидени са..

публикувано на 12.09.25 в 15:57
 IX ОУ „Веселин Ханчев“ - Стара Загора

IX ОУ „Веселин Ханчев“ открива юбилейна учебна година с близо 650 ученици

Старозагорското IX ОУ „Веселин Ханчев“ ще посрещне първия учебен ден на 15 септември с общо 645 ученици. 100 са първокласниците в учебното заведение, което празнува своя 60 годишен юбилей. Това заяви за Радио Стара Загора директорът Мария Горчева. По..

публикувано на 12.09.25 в 15:51

По-малко пожари от началото на годината в област Стара Загора в сравнение с 2024-та отчетоха от РДПБЗН

По-малко пожари от началото на годината в област Стара Загора в сравнение с 2024-та отчитат от Регионална дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“. Това съобщи в навечерието на професионалния празник на пожарникарите – 14 септември,..

публикувано на 12.09.25 в 15:50
Синдикален дом, Стара Загора

Безплатен градски транспорт за учениците в Стара Загора на 15 септември

На 15 септември в страната ще бъде открита новата учебна година. По повод първия учебен ден и тази година градският транспорт в Стара Загора ще бъде безплатен за всички ученици. Традицията е съвместна инициатива на Община Стара Загора и общинския превозвач..

публикувано на 12.09.25 в 15:01

Фестивалът U.L.I.C.A. – Street Fest този уикенд в Стара Загора

Днес е утре, Стара Загора ще бъде домакин на първия уличен фестивал U.L.I.C.A. – Street Fest. Фестивалът, насочен към младите, ще се проведе на пешеходната част на бул. „Цар Симеон Велики“, непосредствено пред Универсалния магазин. Организатор е общинско..

публикувано на 12.09.25 в 14:40

Повече от 1000 са първокласниците в Ямболска област

Готови за старта на новата учебна година са училищата в област Ямбол. 11 724 е броят на учениците в региона от 1 до 12 клас. Над 4200 са децата в градините и предучилищните групи, показват данните на РУО-Ямбол. За първи път 1016 първокласници ще..

публикувано на 12.09.25 в 13:49