Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Илия Левков: Електрическата мобилност расте и без мерки от държавата

Темата не е по вкуса на българските политици

Снимка: Facebook /Илия Левков

"Не виждаме стратегическа визия за развитието на електрическата мобилност в България". Това заяви пред Радио Стара Загора Илия Левков, председател на Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ). В Плана за възстановяване и устойчивост има раздел, посветен на електрическата мобилност с предвидено финансиране, сътрудничество между бизнеса, държавни и общински структури, но няма реални стъпки след неговото приемане на национално ниво - в подготовка на законодателство, което да регламентира стимули за покупка на е-кола от гражданите у нас. Той подчерта европейския опит с прилагането на мерки с временен характер за покупка на кола на ток, максимум до 4 години. В Норвегия, която е успешен пример за масовото навлизане на колите с нулеви емисии в ежедневието, стимулите вече отпаднаха. Все още в съседна Румъния държавната субсидия за електромобил стига до 10 000 евро. 

В навечерието на поредните извънредни парламентарни избори у нас, експертът призова кандидатите, устремили се към властта, да загърбят партийните си интереси и да осъзнаят, че това е огромна възможност за България и с поглед към младото поколение, защото те са хората, които управляват и електромобили, и тротинетки. 

"За съжаление българската държава в действителност бяга от тази огромна възможност и потенциал и за бизнес, и за просперитет, и за екология, и за климат. Електрическата мобилност не е по вкуса на българските политици", подчерта Левков, който от 13 години се е посветил на темата. 

В 15 професионални гимназии у нас се обучават над 900 младежи в две специалности, свързани с електрическите превозни средства по учебна програма на ИКЕМ. По думите му това е пробив в образователната система, но в същото време секторният модел за електрическа мобилност не получи нужната институционална подкрепа. И на този фон - професиите на бъдещето чукат на вратата, но ние не сме готови за тях заради липса на решителни действия.  

У нас се създава софтуер за всички големи автомобилни производители, разработки на наши специалисти намират приложение в електромобилите на водещите в сектора компании, отбеляза достиженията Левков, но се аргументира, че това не е крайната цел:

"Нашата задача е да създадем повече изследователски и развойни центрове в България, да не бъдем държавата, в която се работи на ишлеме". 

По думите му мантра е, че електромобилите са много скъпи. На българския пазар се продава е-кола за 37 000 лева. Софтуерът в една е-кола е около 30-35% от стойността й. Националният доверителен екофонд (НДЕФ), който субсидира държавни и общински структури за закупуване на електромобили, може да изиграе ключова роля за ускореното навлизане на тези превозни средства и сред гражданите, ако "реши да финансира авансовата вноска", каза още Левков и поясни, че след това "лизингови и други финансови институции ще се състезават да предложат подобен вид лизинг или наем".

Средногодишните разходи за поддръжка на автомобил с електрически двигател възлизат на около 80 лева. За сравнение - поне 400 лева на година е обслужването на конвенционално МПС. Зареждането на електромобил в гаража на физическо лице струва около 3-4 лева за 100 км пробег, каза в отговор на въпрос Левков.

Електрическата мобилност расте в геометрична прогресия. Е-коли, е-тротинетки и електробуси в градовете - това е сериозна крачка напред и ще изтегли електрическата мобилност напред. По данни на Центъра за градска мобилност - в София са регистрирани 6000 коли с нулеви емисии, извън столицата -10 000. 

Гостът изтъкна бързото развитие на зарядната инфраструктура в страната. Вече има поставени около 1000 зарядни станции и техният брой ще продължи да расте заради инициативност на предприемачи със зелено мислене. 

Запитан идва ли краят на една епоха, белязана от двигателя с вътрешно горене, Левков коментира, че електрическото задвижване в автомобилната индустрия няма алтернатива. Ако производител на традиционни автомобили не се преориентира към електрически превозни средства, ще фалира. Решението от 2035 г. да спрат продажбите на нови дизелови и бензинови коли в ЕС е достатъчно дълъг срок и компаниите следва да пренасочат инвестициите си. 

БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Николай Диков: Дебатът не е за или против колоезденето в Стара Загора, а за безопасното колоездене

Дебатът за безопасното каране на колела и тротинетки в парковете, където има струпване на повече хора е необходим, за да се намери най-правилното решение, коментира в студиото на Радио Стара Загора секретаря на Община Стара Загора Николай Диков по..

публикувано на 04.11.25 в 17:11

Смъртен случай с пешеходец в Симеоновград

Пешеходец е починал след като е бил блъснат от специализиран автомобил в Симеоновград, съобщават от Областна дирекция на МВР - Хасково. Сигнал за инцидента е подаден около 10:00 часа тази сутрин. По първоначални данни 64-годишен водач на..

публикувано на 04.11.25 в 17:03
Мюмюн Искендер в съдебната зала

Окончателно: Мюмюн Искендер остава кмет на Минерални бани

Апелативен съд – Пловдив отмени решението на Окръжен съд – Хасково, с което на кмета на Минерални бани Мюмюн Искендер беше наложена мярка за процесуална принуда „отстраняване от длъжност“ по искане на прокуратурата.  Според съдиите от Пловдив няма..

публикувано на 04.11.25 в 16:47

Военна фотографска изложба „В служба на народ и Родина" в Сливен

Пътуващата военна фотографска изложба "В служба на народ и Родина", посветена на 147-та годишнина от създаването на Сухопътните войски и 140-та годишнина от славната победа на българската пехота в Сръбско-българската война при Сливница, беше..

публикувано на 04.11.25 в 16:09

В старозагорското с. Сладък кладенец ще открият първия си параклис

Първият православен храм в с. Сладък кладенец  ще бъде открит на 9 ноември 2025 г. (неделя) в 11.00 ч. в местността „Вълев рът” в селото. Тържествено Свето освещаване на храма ще извърши отец Петър. Новопостроеният параклис ще носи името на Свети Иван..

публикувано на 04.11.25 в 16:01

Венцислав Славов: Има дисбаланс в Бюджет 2026

Получава се един дисбаланс по отношение на Бюджет 2026. Това, което се очаква е да се понижи брутният вътрешен продукт на 2,7 процента, а дефицита да се повиши на 3 процента. Това заяви в ефира на Радио Стара Загора председателят на старозагорската..

публикувано на 04.11.25 в 15:57

Приключи прокопаването на тунела "Чирпан", част от модернизацията на жп линията Пловдив - Бургас

До края на 2027 г. се очаква да приключи изцяло завършена модернизацията на жп линията Пловдив - Бургас, която е с дължина близо 300 км. Това обяви зам. транспортният министър Любен Нанов по време на проверката на напълно прокопания тунел в района на..

публикувано на 04.11.25 в 15:53

20 души помагат на кметове на малки населени места в Старозагорско

20 души ще бъдат наети от Община Стара Загора, за да полагат труд в 17 населени места на територията на общината в помощ на кметовете и кметските наместници, съобщават от пресцентъра на администрацията. Хората ще бъдат назначени по Програма „Обучение и..

публикувано на 04.11.25 в 14:59

Изградиха изкуствена неравност на ул. „Търговска“ в Ямбол след подписка на живущите

Изкуствена неравност беше изградена на улица „Търговска“ в Ямбол, в участъка между кръстовището при ОУ „Христо Смирненски“ и кръговото кръстовище в близост до комлекс. Мярката е предприета след подадена молба и приложена подписка от живущите. В..

публикувано на 04.11.25 в 14:43
Община Болярово

Жители на Болярово настояват за ремонт на пътя Мамарчево - Воден

Остава протестната готовност на жителите на седем села в крайграничната община Болярово. Те настояват да бъде направен спешен ремонт на третокласния път Мамарчево - Воден, по който в момента има над 1220 дупки.  Жителите са готови да блокират..

публикувано на 04.11.25 в 14:34