"Не виждаме стратегическа визия за развитието на електрическата мобилност в България". Това заяви пред Радио Стара Загора Илия Левков, председател на Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ). В Плана за възстановяване и устойчивост има раздел, посветен на електрическата мобилност с предвидено финансиране, сътрудничество между бизнеса, държавни и общински структури, но няма реални стъпки след неговото приемане на национално ниво - в подготовка на законодателство, което да регламентира стимули за покупка на е-кола от гражданите у нас. Той подчерта европейския опит с прилагането на мерки с временен характер за покупка на кола на ток, максимум до 4 години. В Норвегия, която е успешен пример за масовото навлизане на колите с нулеви емисии в ежедневието, стимулите вече отпаднаха. Все още в съседна Румъния държавната субсидия за електромобил стига до 10 000 евро.
В навечерието на поредните извънредни парламентарни избори у нас, експертът призова кандидатите, устремили се към властта, да загърбят партийните си интереси и да осъзнаят, че това е огромна възможност за България и с поглед към младото поколение, защото те са хората, които управляват и електромобили, и тротинетки.
"За съжаление българската държава в действителност бяга от тази огромна възможност и потенциал и за бизнес, и за просперитет, и за екология, и за климат. Електрическата мобилност не е по вкуса на българските политици", подчерта Левков, който от 13 години се е посветил на темата.
В 15 професионални гимназии у нас се обучават над 900 младежи в две специалности, свързани с електрическите превозни средства по учебна програма на ИКЕМ. По думите му това е пробив в образователната система, но в същото време секторният модел за електрическа мобилност не получи нужната институционална подкрепа. И на този фон - професиите на бъдещето чукат на вратата, но ние не сме готови за тях заради липса на решителни действия.
У нас се създава софтуер за всички големи автомобилни производители, разработки на наши специалисти намират приложение в електромобилите на водещите в сектора компании, отбеляза достиженията Левков, но се аргументира, че това не е крайната цел:
"Нашата задача е да създадем повече изследователски и развойни центрове в България, да не бъдем държавата, в която се работи на ишлеме".
По думите му мантра е, че електромобилите са много скъпи. На българския пазар се продава е-кола за 37 000 лева. Софтуерът в една е-кола е около 30-35% от стойността й. Националният доверителен екофонд (НДЕФ), който субсидира държавни и общински структури за закупуване на електромобили, може да изиграе ключова роля за ускореното навлизане на тези превозни средства и сред гражданите, ако "реши да финансира авансовата вноска", каза още Левков и поясни, че след това "лизингови и други финансови институции ще се състезават да предложат подобен вид лизинг или наем".
Електрическата мобилност расте в геометрична прогресия. Е-коли, е-тротинетки и електробуси в градовете - това е сериозна крачка напред и ще изтегли електрическата мобилност напред. По данни на Центъра за градска мобилност - в София са регистрирани 6000 коли с нулеви емисии, извън столицата -10 000.
Гостът изтъкна бързото развитие на зарядната инфраструктура в страната. Вече има поставени около 1000 зарядни станции и техният брой ще продължи да расте заради инициативност на предприемачи със зелено мислене.
Запитан идва ли краят на една епоха, белязана от двигателя с вътрешно горене, Левков коментира, че електрическото задвижване в автомобилната индустрия няма алтернатива. Ако производител на традиционни автомобили не се преориентира към електрически превозни средства, ще фалира. Решението от 2035 г. да спрат продажбите на нови дизелови и бензинови коли в ЕС е достатъчно дълъг срок и компаниите следва да пренасочат инвестициите си.

Дебатът за безопасното каране на колела и тротинетки в парковете, където има струпване на повече хора е необходим, за да се намери най-правилното решение, коментира в студиото на Радио Стара Загора секретаря на Община Стара Загора Николай Диков по..
Пешеходец е починал след като е бил блъснат от специализиран автомобил в Симеоновград, съобщават от Областна дирекция на МВР - Хасково. Сигнал за инцидента е подаден около 10:00 часа тази сутрин. По първоначални данни 64-годишен водач на..
Апелативен съд – Пловдив отмени решението на Окръжен съд – Хасково, с което на кмета на Минерални бани Мюмюн Искендер беше наложена мярка за процесуална принуда „отстраняване от длъжност“ по искане на прокуратурата. Според съдиите от Пловдив няма..
Пътуващата военна фотографска изложба "В служба на народ и Родина", посветена на 147-та годишнина от създаването на Сухопътните войски и 140-та годишнина от славната победа на българската пехота в Сръбско-българската война при Сливница, беше..
Първият православен храм в с. Сладък кладенец ще бъде открит на 9 ноември 2025 г. (неделя) в 11.00 ч. в местността „Вълев рът” в селото. Тържествено Свето освещаване на храма ще извърши отец Петър. Новопостроеният параклис ще носи името на Свети Иван..
Получава се един дисбаланс по отношение на Бюджет 2026. Това, което се очаква е да се понижи брутният вътрешен продукт на 2,7 процента, а дефицита да се повиши на 3 процента. Това заяви в ефира на Радио Стара Загора председателят на старозагорската..
До края на 2027 г. се очаква да приключи изцяло завършена модернизацията на жп линията Пловдив - Бургас, която е с дължина близо 300 км. Това обяви зам. транспортният министър Любен Нанов по време на проверката на напълно прокопания тунел в района на..
20 души ще бъдат наети от Община Стара Загора, за да полагат труд в 17 населени места на територията на общината в помощ на кметовете и кметските наместници, съобщават от пресцентъра на администрацията. Хората ще бъдат назначени по Програма „Обучение и..
Изкуствена неравност беше изградена на улица „Търговска“ в Ямбол, в участъка между кръстовището при ОУ „Христо Смирненски“ и кръговото кръстовище в близост до комлекс. Мярката е предприета след подадена молба и приложена подписка от живущите. В..
Остава протестната готовност на жителите на седем села в крайграничната община Болярово. Те настояват да бъде направен спешен ремонт на третокласния път Мамарчево - Воден, по който в момента има над 1220 дупки. Жителите са готови да блокират..

Студио на Радио Стара Загора
Телефон на слушателя
тел. 042 616440
Email: efir@radio-sz.net
Нюзрум на Радио Стара Загора
тел./факс 042 604227
Email: rsz@radio-sz.net
Рекламен отдел
тел. 042 616431, 042 616432
Email: reklama@radio-sz.net
