Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Илия Левков: Електрическата мобилност расте и без мерки от държавата

Темата не е по вкуса на българските политици

Снимка: Facebook /Илия Левков

"Не виждаме стратегическа визия за развитието на електрическата мобилност в България". Това заяви пред Радио Стара Загора Илия Левков, председател на Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ). В Плана за възстановяване и устойчивост има раздел, посветен на електрическата мобилност с предвидено финансиране, сътрудничество между бизнеса, държавни и общински структури, но няма реални стъпки след неговото приемане на национално ниво - в подготовка на законодателство, което да регламентира стимули за покупка на е-кола от гражданите у нас. Той подчерта европейския опит с прилагането на мерки с временен характер за покупка на кола на ток, максимум до 4 години. В Норвегия, която е успешен пример за масовото навлизане на колите с нулеви емисии в ежедневието, стимулите вече отпаднаха. Все още в съседна Румъния държавната субсидия за електромобил стига до 10 000 евро. 

В навечерието на поредните извънредни парламентарни избори у нас, експертът призова кандидатите, устремили се към властта, да загърбят партийните си интереси и да осъзнаят, че това е огромна възможност за България и с поглед към младото поколение, защото те са хората, които управляват и електромобили, и тротинетки. 

"За съжаление българската държава в действителност бяга от тази огромна възможност и потенциал и за бизнес, и за просперитет, и за екология, и за климат. Електрическата мобилност не е по вкуса на българските политици", подчерта Левков, който от 13 години се е посветил на темата. 

В 15 професионални гимназии у нас се обучават над 900 младежи в две специалности, свързани с електрическите превозни средства по учебна програма на ИКЕМ. По думите му това е пробив в образователната система, но в същото време секторният модел за електрическа мобилност не получи нужната институционална подкрепа. И на този фон - професиите на бъдещето чукат на вратата, но ние не сме готови за тях заради липса на решителни действия.  

У нас се създава софтуер за всички големи автомобилни производители, разработки на наши специалисти намират приложение в електромобилите на водещите в сектора компании, отбеляза достиженията Левков, но се аргументира, че това не е крайната цел:

"Нашата задача е да създадем повече изследователски и развойни центрове в България, да не бъдем държавата, в която се работи на ишлеме". 

По думите му мантра е, че електромобилите са много скъпи. На българския пазар се продава е-кола за 37 000 лева. Софтуерът в една е-кола е около 30-35% от стойността й. Националният доверителен екофонд (НДЕФ), който субсидира държавни и общински структури за закупуване на електромобили, може да изиграе ключова роля за ускореното навлизане на тези превозни средства и сред гражданите, ако "реши да финансира авансовата вноска", каза още Левков и поясни, че след това "лизингови и други финансови институции ще се състезават да предложат подобен вид лизинг или наем".

Средногодишните разходи за поддръжка на автомобил с електрически двигател възлизат на около 80 лева. За сравнение - поне 400 лева на година е обслужването на конвенционално МПС. Зареждането на електромобил в гаража на физическо лице струва около 3-4 лева за 100 км пробег, каза в отговор на въпрос Левков.

Електрическата мобилност расте в геометрична прогресия. Е-коли, е-тротинетки и електробуси в градовете - това е сериозна крачка напред и ще изтегли електрическата мобилност напред. По данни на Центъра за градска мобилност - в София са регистрирани 6000 коли с нулеви емисии, извън столицата -10 000. 

Гостът изтъкна бързото развитие на зарядната инфраструктура в страната. Вече има поставени около 1000 зарядни станции и техният брой ще продължи да расте заради инициативност на предприемачи със зелено мислене. 

Запитан идва ли краят на една епоха, белязана от двигателя с вътрешно горене, Левков коментира, че електрическото задвижване в автомобилната индустрия няма алтернатива. Ако производител на традиционни автомобили не се преориентира към електрически превозни средства, ще фалира. Решението от 2035 г. да спрат продажбите на нови дизелови и бензинови коли в ЕС е достатъчно дълъг срок и компаниите следва да пренасочат инвестициите си. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

37- годишен мъж от Стара Загора е задържан след побой над двете си деца, едното е в болница

37- годишен мъж от Стара Загора е задържан, след като е нанесъл побой на двете си деца, като едното е в болница. Това съобщават от ОДМВР - Стара Загора.  Случаят е от вчера, когато  в Първо РУ-Стара Загора е постъпил сигнал за скандал в апартамент в..

публикувано на 14.02.25 в 09:24

Лек спад в цените на пресните плодове и зеленчуци през тази седмица

Лек спад в цените на пресните плодове и зеленчуци се наблюдава през тази седмица на пазара поради увеличеното предлагане. Въпреки това, някои хранителни продукти, като брашното и олиото, показват увеличение на цените спрямо миналата година. Това каза..

публикувано на 14.02.25 в 08:45

Поледици по пътищата в Старозагорска област

Частични поледици тази сутрин по пътищата в Старозагорска област има в районите на град Шипка, Павел баня, Гурково, Мъглиж и селата Ягода и Голеш, предупреждават от Областно пътно управление. Времето в региона е предимно облачно с температури от -6 до..

публикувано на 14.02.25 в 06:28
Община Ямбол

В Ямбол утвърдиха държавния план-прием за учебната 2025-2026г.

Продължава отпадането на ученици в гимназиалния курс в Ямболска област. За следващата учебна година се предвиждат 44 паралелките за осмокласници, броят на децата остава почти без промяна, стана ясно по време на обсъждането държавния план-прием за учебната..

публикувано на 14.02.25 в 06:20
Община Сливен

Две извънредни сесии на общинския съвет ще се проведат в Сливен

Две извънредни сесии на Общински съвет Сливен ще се проведат днес. Първата започва в 9.00 часа и е свързана с изграждането на нови два физкултурни салона за две от гимназиите в града. Втората е насрочена за 9.30 часа. Първата извънредна сесия..

публикувано на 14.02.25 в 05:00

Срещи по селата разясняват ползите от регистрацията на личните стопанства

Продължават срещите на Областната дирекция по безопасност на храните в Стара Загора с жителите на селата в община Стара Загора за разясняване на процедурата по регистрация на лични стопанства. Целта на кампанията е да  се ограничат до минимум..

публикувано на 13.02.25 в 18:08

Общинската зеленчукова градина осигури първи продукти за децата на Казанлък

Днес малчуганите в детските градини в Казанлък имаха възможност да опитат първата продукция от екологично отгледани зеленчуци в общинската зеленчукова градина. 270 марули и 15 кг лук бяха доставени и включени в пълноценния обяд на децата в..

публикувано на 13.02.25 в 16:32
Община Стара Загора

Община Стара Загора очаква още двама здравни медиатори

Министерство на здравеопазването одобри искането на Община Стара Загора за още две щатни длъжности за здравни медиатори, с което броят им ще стане общо трима. Това обяви днес д-р Антония Тодорова, началник на отдел „Здравеопазване и социални дейности"..

публикувано на 13.02.25 в 16:15

Тома Биков: Министрите в кабинета могат да бъдат сменяни във всеки един момент

„Правителството и партиите в коалицията работят усилено, за да бъде постигната точка на консенсус по отношение на бюджета“. Това заяви в интервю за предаването „60 минути повече политика“ в ефира на Радио Стара Загора народният представител от..

публикувано на 13.02.25 в 15:55
Йордан Йорданов

Продължават проверките на строителни обекти от Инспекцията по труда и в Стара Загора

 Над 50 са строителните обекти проверени в област Стара Загора от Инспекцията по труда от средата на януари до момента. Откритите нарушения са 137, съобщи Йордан Йорданов, началник отдел "Административно, информационно и правно осигуряване" в Дирекция..

публикувано на 13.02.25 в 15:11