Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Илия Левков: Електрическата мобилност расте и без мерки от държавата

Темата не е по вкуса на българските политици

Снимка: Facebook /Илия Левков

"Не виждаме стратегическа визия за развитието на електрическата мобилност в България". Това заяви пред Радио Стара Загора Илия Левков, председател на Индустриален клъстер „Електромобили“ (ИКЕМ). В Плана за възстановяване и устойчивост има раздел, посветен на електрическата мобилност с предвидено финансиране, сътрудничество между бизнеса, държавни и общински структури, но няма реални стъпки след неговото приемане на национално ниво - в подготовка на законодателство, което да регламентира стимули за покупка на е-кола от гражданите у нас. Той подчерта европейския опит с прилагането на мерки с временен характер за покупка на кола на ток, максимум до 4 години. В Норвегия, която е успешен пример за масовото навлизане на колите с нулеви емисии в ежедневието, стимулите вече отпаднаха. Все още в съседна Румъния държавната субсидия за електромобил стига до 10 000 евро. 

В навечерието на поредните извънредни парламентарни избори у нас, експертът призова кандидатите, устремили се към властта, да загърбят партийните си интереси и да осъзнаят, че това е огромна възможност за България и с поглед към младото поколение, защото те са хората, които управляват и електромобили, и тротинетки. 

"За съжаление българската държава в действителност бяга от тази огромна възможност и потенциал и за бизнес, и за просперитет, и за екология, и за климат. Електрическата мобилност не е по вкуса на българските политици", подчерта Левков, който от 13 години се е посветил на темата. 

В 15 професионални гимназии у нас се обучават над 900 младежи в две специалности, свързани с електрическите превозни средства по учебна програма на ИКЕМ. По думите му това е пробив в образователната система, но в същото време секторният модел за електрическа мобилност не получи нужната институционална подкрепа. И на този фон - професиите на бъдещето чукат на вратата, но ние не сме готови за тях заради липса на решителни действия.  

У нас се създава софтуер за всички големи автомобилни производители, разработки на наши специалисти намират приложение в електромобилите на водещите в сектора компании, отбеляза достиженията Левков, но се аргументира, че това не е крайната цел:

"Нашата задача е да създадем повече изследователски и развойни центрове в България, да не бъдем държавата, в която се работи на ишлеме". 

По думите му мантра е, че електромобилите са много скъпи. На българския пазар се продава е-кола за 37 000 лева. Софтуерът в една е-кола е около 30-35% от стойността й. Националният доверителен екофонд (НДЕФ), който субсидира държавни и общински структури за закупуване на електромобили, може да изиграе ключова роля за ускореното навлизане на тези превозни средства и сред гражданите, ако "реши да финансира авансовата вноска", каза още Левков и поясни, че след това "лизингови и други финансови институции ще се състезават да предложат подобен вид лизинг или наем".

Средногодишните разходи за поддръжка на автомобил с електрически двигател възлизат на около 80 лева. За сравнение - поне 400 лева на година е обслужването на конвенционално МПС. Зареждането на електромобил в гаража на физическо лице струва около 3-4 лева за 100 км пробег, каза в отговор на въпрос Левков.

Електрическата мобилност расте в геометрична прогресия. Е-коли, е-тротинетки и електробуси в градовете - това е сериозна крачка напред и ще изтегли електрическата мобилност напред. По данни на Центъра за градска мобилност - в София са регистрирани 6000 коли с нулеви емисии, извън столицата -10 000. 

Гостът изтъкна бързото развитие на зарядната инфраструктура в страната. Вече има поставени около 1000 зарядни станции и техният брой ще продължи да расте заради инициативност на предприемачи със зелено мислене. 

Запитан идва ли краят на една епоха, белязана от двигателя с вътрешно горене, Левков коментира, че електрическото задвижване в автомобилната индустрия няма алтернатива. Ако производител на традиционни автомобили не се преориентира към електрически превозни средства, ще фалира. Решението от 2035 г. да спрат продажбите на нови дизелови и бензинови коли в ЕС е достатъчно дълъг срок и компаниите следва да пренасочат инвестициите си. 



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Още от категорията

Летни температури в неделния ден

Днес времето ще бъде предимно слънчево , след обяд ще се развива купеста и купесто-дъждовна облачност и на места, повече в западната половина от страната, ще има краткотрайни валежи и гръмотевици. Има условия и за градушки.  Вятърът временно ще се..

публикувано на 02.06.24 в 09:55

С ритуален розобер и пъстро шествие отбелязват 121-те Празници на розата в Казанлък

В неделния ден по традиция е кулминацията на Празниците на розата, като фестивалът, който е сред най-старите в Европа ще навърши 121 години. Очакват се хиляди туристи от цял свят. Тържествата започват в 10 часа с ритуалите розобер и розоварене в..

публикувано на 02.06.24 в 06:00

Откриха „Златната липа“ 2024, Ели Скорчева не удържа сълзите си с наградата за цялостен принос в киното

Единадесетото издание на кинофестивала „Златната липа“ в Стара Загора официално беше открито тази вечер с тържествена церемония в залата на Старозагорската опера. Преди това обаче официалните гости на събитието и нетърпеливите зрители се..

публикувано на 01.06.24 в 21:34

Стара Загора отново става столица на европейското кино с откриването на фестивала "Златната липа"

Кинофестивалът „Златната липа“ стартира днес, точно в 17.30 ч., с официална церемония в Държавна опера Стара Загора.  Пресконференция за старта на Международния кинофестивал за ново европейско кино през 2024-та бе дадена по-рано през деня...

публикувано на 01.06.24 в 17:37

Казанлък се побратими с виетнамския град Лай Чау

На официална церемония днес кметът на Казанлък Галина Стоянова подписа Меморандум за разбирателство за установяване на приятелски отношения на сътрудничество между Казанлък и виетнамския град Лай Чау.  В документа представителите на виетнамския град Лай..

публикувано на 01.06.24 в 17:17

Читалището в Рупките празнува 150 години от създаването си

Едно от най-старите читалища в България - НЧ „Христо Ботев 1874“ в чирпанското село Рупките ще отбележи днес 150 години от създаването си. Културното средище е основано от Стоян Заимов - революционер от Априлското въстание и съратник на Васил..

публикувано на 01.06.24 в 14:38

"Върбова свирка свири" за 24-ти път в Болярово

В крайграничната община Болярово днес се провежда 24 -тото издание на Националния детски фолклорен събор "Върбова свирка свири" предава кореспондентът Даниела Костова. Гост на събора е и вицепрезидентът Илияна Йотова.  В конкурсната програма участват..

публикувано на 01.06.24 в 14:23

Болярово отново е домакин на националния детски фолклорен събор "Върбова свирка свири"

24 тото издание на Националния детски фолклорен събор "Върбова свирка свири" се провежда днес  в крайграничната община Болярово. За участие са записани близо 500 деца от цялата страна, гост на събора ще е и вицепрезидентът Илияна Йотова, информира..

публикувано на 01.06.24 в 11:18

Празникът на розата в Казанлък е пълен със събития във втория си кулминационен ден

Поредица от събития са включени в днешната програма на втория от кулминационните дни на Празника на розата в Казанлък, съобщиха от местната администрация. Проявите са както за деца, така и за всички жители и гости на града. Детско шоу започна в..

публикувано на 01.06.24 в 11:02

Децата в Сливен празнуват Първи юни с игри, работилници и истинска пожарна кола

Множество работилници - по стъклопис, грънчарство, плъстене, правене на сапуни и други очакват децата на Сливен в центъра на града по случай деня на детето 1 юни. На централния площад „Хаджи Димитър" ги очакват и безплатни надуваеми съоръжения...

публикувано на 01.06.24 в 10:37