Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Около 70% от българите се очаква да пазаруват в „Черен петък“

„Според статистиката, ако миналата година около 60% от българите са се възползвали от намаленията в Кампанията „Черен петък“, според проучване тази година, около 70%  от родните потребители са склонни да си купят нещо от тази Кампания“ – съобщи за Радио Благоевград Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите.

Според него, факт е и друга особеност, че през 2020 г. Кампанията стартира доста по-рано, в края на октомври месец и най-вероятно ще приключи след датата на голямото намаление, което тази година се пада на 27 ноември.

Очаква се повечето покупки да бъдат онлайн

Заради пандемията от COVID-19, се очаква тази година да има засилен интерес към онлайн пазаруването, затова и повече онлайн магазини вече стартираха кампании, свързани с „Черен петък“.

„Затова е възможно да има и повече нелоялни търговски практики, но ние вече сме стартирали проверките, като най-важното, за което следим, е дали намаленията ще са реални, дали в онлайн пространството ще има опити на търговците за хитруване и повишение на цените преди настъпването на определените промоционални периоди. Ние вече сме на терен и следим за нередностите“ – уточни Димитър Маргаритов.

Глобите за нелоялните търговци са „солени“

Председателят на Комисията за защита на потребителите припомни, че санкциите за нелоялни търговски практики са доста сериозни – при първо нарушение на търговеца се налага глоба до 30 хиляди лева, а при повторно – до 50 хиляди лева.

Три групи проблеми се очакват и тази година

Забавените доставки, привършването на наличностите и намаленията в много кратък срок, нереални намаления или обявяването на по-ниски цени само за някой стоки са част от проблемите, за които са сигнализирали през миналите години потребителите.

„Статистиката за миналата година сочи, че сме направили над 250 проверки в търговски обекти и около 65 проверки в електронна среда, при  които бяха установени около 15 – 20 нарушения, свързани с този тип проблеми“ – коментира още Димитър Маргаритов.

Около 450 лева средно се очаква да похарчат българите тази година

Над милиард и половина лева са били похарчени от българските потребителите в Кампанията „Черен петък“ миналата година.

„Проучването тази година показва, че българите са склонни да похарчат средно около 450 лева по време на тази Кампания, което означава, че имат доверие, но не трябва да се допуска и предоверяването. Особено в онлайн пазаруването е много важно да сме проследили цените на стоките, които искаме да купим, за да сме сигурни, че намалението е действително. Това може се установи както с проследяване на цената в някакъв период от време, така и със съпоставка на дадена стока, която се продава в други магазини“ – допълни председателят на Комисията за защита на потребителите. Той припомни, че не е добре да се изкушаваме и да купуваме стоки, които не са ни необходими и че имаме 14 дневен срок,  в който можем да върнем покупка от онлайн магазин.

Увеличава се потребителската ни култура

Маргаритов е категоричен, че потребителската култура на българина нараства, а при проблем, можем да сигнализираме както в онлайн платформата на Комисията за защита на потребителите, така и на горещите телефони, които вече са два.

Подробностите можете да чуете в интервюто на Биляна Славчева с Димитър Маргаритов:



БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Галерия

Вижте още

Община Петрич започна събиране на декларации за новия модел на такса "Смет"

Във връзка с предстоящото въвеждане на изцяло нов модел за определяне на таксата за битови отпадъци, предвиден в последните изменения на Закона за местните данъци и такси, които ще влязат в сила от 1 януари 2026 г., Община Петрич стартира събиране на декларации от жителите на общината. Отпада досегашният начин за изчисляване на такса битови..

публикувано на 11.08.25 в 09:33

Група „Юпитер 7“ с нов хит

„Няма смисъл“ – песен създадена преди няколко години, но чак сега идва моментът тя да бъде представена пред публика. „Написахме го заедно с баща ми Краси Куртев (от "Акага"). Знаете, той имаше такъв възглед – да гледаме по-леко на живота", каза в ефира на Радио Благоевград Нео Куртев. Това е техният трети сингъл след "Как искам" и..

публикувано на 10.08.25 в 09:00

Увеличиха се разходите за въвеждане на еврото в аптеките

Семейните аптеки в България посрещат поредно предизвикателство във връзка с прехода към еврото. Процесът изисква допълнителни разходи за софтуерни актуализации, етикети и техническа поддръжка – разходи, които не се регулират от държавата. „Искаме да сме коректни и да сме в услуга на законодателните органи, да спазим изискванията, но има..

публикувано на 08.08.25 в 14:25

Откриват „Парк Слатино“, изграден с труд и средства на жителите на селото

Нова придобивка ще радва жителите на село Слатино, община Бобошево. Утре от 10,30 часа официално ще бъде открит "Парк Слатино". “Зеленият парк e изграден изцяло с доброволния труд на жителите на селото, а парите идват от дарители”, обясни Весела Стоянова. Идеята дошла заради безопасността на децата, които нямало къде да играят. С помощта на..

публикувано на 08.08.25 в 13:50

Лозарите в Илинденци оптимисти за реколтата след падналия дъжд

Сравнително добра гроздова реколта очакват винопроизводителите от Югозапада, въпреки сушата. Стопани отчитат и наличието на значително по-малко болести този година заради високите температури, които не позволяват развитието на гъбични заболявания, от които най-много страдат растенията. „Няма много изгорели масиви в село Илинденци след..

публикувано на 07.08.25 в 11:50

С мисия за опазване на българското културно наследство

Националният етнографски музей е част от една по-голяма институция, а именно Института за етнология и фолклористика с Етнографски музей при БАН. Историята ни отвежда далече във времето назад, преди повече от едно столетие, в началото на 19 век, когато е създаден Народният музей в България с три отдела – етнографски, нумизматичен и..

публикувано на 07.08.25 в 09:21

Беглика Фест се завръща

След двегодишно прекъсване фестивалът “Беглика ” се завръща за 15-то си издание. Тази година организаторите поставят като основен фокус възстановяването на хармонията и баланса в семейството. Затова в богатата на събития и участници програма акцент е форумът „Солария“, в който млади родители ще представят идеи за развитието..

публикувано на 06.08.25 в 17:30