Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Търговският трик „намаление в намалението“ отиде в историята

През тази година, в кампаниите за „Черен петък“, Коледа и Нова година, търговците няма да могат да прилагат стария трик „намаление в намалението“. Познатият през годините некоректен подход отиде в историята с въведените промени в Закона за защита на потребителите. Това съобщи за Радио Благоевград Габриела Руменова, експерт в сферата на потребителската защита и създател на онлайн платформата „Ние, потребителите“.

„Преди време наблюдавахме следното явление – търговците преминаваха от едно намаление в друго, от есенните промоции, през „Черен петък“, който вече започна, за други предстои, към коледно-новогодишните и чак до януарските. Търговците сумираха процентите и към края на тази „композиция“, ако можем така да кажем, намаленията можеха да  стигнат до 80 или 90%, без реално обаче да са такива, защото, ако се изчислят тези проценти от реалната цена, от която е тръгнало намалението, от септември да речем, то със сигурност сметката няма да е вярна, спрямо цената, на която се продава стоката“ – обясни Габриела Руменова.

Тя даде пример с едно яке, което, ако е струвало 100 лева, през септември е било намалено с 20% и е станало 80 лв., през „Черен петък“ е намалено с още 40%, и така се сумират всички проценти до края на всяко следващо намаление, които всъщност, са нереални.

„Сега, изискването за обозначаване на намалението, е процентът да се изчислява от първата цена, от която е тръгнало намалението, тоест, от тази от нашия пример от септември месец. А преди, търговците изчисляваха всеки следващ процент от последната прилагана цена и сумираха изкуствено процентите. Проверката на тази нелоялна търговска практика изискваше много време и действия, затова законодателят е решил да въведе тази промяна“ – допълни още експертът по потребителска защита.

Габриела Руменова обърна внимание на някой маркетингови трикове, които прилагат търговците, особено по отношение на времето за пазаруване.

Създават се сайтове специално за кампаниите Черен петък или пък оферти във вече съществуващи електронни магазини. Поставят се броячи, които ни казват, че валидността на предложението изтича след един час или денонощие. Това е начин да ни подтикнат бързо да вземем решение и да не търсим още предложения на други търговци. Ако се поддадем, може да направим необмислена покупка, която излишно да натовари бюджета ни– за това предупреди още Габриела Руменова от онлайн платформата „Ние, потребителите“.

Тя припомни, че когато пазаруваме онлайн, на първо място е важно да се уверим, че сайтът е безопасени легитимен. На второ място да сравняваме цените ида не прибързваме с покупките.

Чуйте подробностите в интервюто на Биляна Славчева с Габриела Руменова:







Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Беседи на пет езика в гостуващата изложба „Fake for Real“- „Истина или лъжа?“

По повод Европейски ден на езиците на 26 септември екипът на Национален етнографски музей организира беседи на пет езика в пътуващата изложба на Дома за европейска история „Fake for Real“-„Истина или лъжа? История на подправянията и фалшификациите“ по проект на Европейския парламент , реализиран от Дома на европейската история в Брюксел ...

публикувано на 26.09.24 в 14:34

Отличното качество на тютюна тази година трябва да получи максимална цена

Тютюнопроизводителите през тази година се радват на добра реколта, но на прага на новата изкупна кампания очакват провеждането и на Консултативен съвет по тютюна, на който ще се поставят актуалните проблеми на бранша.   За втора поредна стопанска година, поради сухото лято, както през  2023 г., и сега през 2024 г., качеството на тютюневата..

публикувано на 26.09.24 в 12:37

Айдън Мустафов: Природата ни е дал лек за всякакви болежки

Природата ни е дала лек за всякакви болежки, ние само трябва да го търсим и да го открием. Това заяви в ефира на Радио Благоевград биотехнологът Айдън Мустафов. Преди дни той изнесе публична лекция в град Гоце Делчев на тема „Лечебната сила на природата срещу хроничните заболявания“. Билките притежават лечебни качества, но не бива да забравяме, че те..

публикувано на 26.09.24 в 10:24

Как географските информационни системи помагат на ученици и преподаватели да изследват света

Преди дни бе даден старт на образователния конкурс „Изучаваме света с ГИС“, организиран по програмата „ГИС в училище“, под патронажа на Министерството на образованието и науката. Конкурсът цели да насърчи преподаватели, ученици и студенти да използват иновативните възможности на Географските информационни системи (ГИС) за създаване на интерактивни..

публикувано на 26.09.24 в 10:01

„Разходка из миналото“ за 115 години на читалището в Разлог

115 години отбелязва Народно читалище - Разлог "15 септември 1909 г." с концерт-спектакъл „Разходка из миналото“. Участват самодейните колективи към читалището. Сценарият е на Велина Кулина. По идея на Иван Мишков. Разказвач е актрисата Жанет Керанова. “Разходка из миналото” съчетава театрално, танцово, музикално и певческо изкуство. „Полъхът..

публикувано на 26.09.24 в 09:46

Бих искала да насърча всички български общини да участват в конкурса „ЕкоОбщина”

Конкурсът „ЕкоОбщина – устойчив град и общество” стартира своето пето издание в България. Инициативата е на Посолството на Франция в България и на Френския институт в България в партньорство с Националното сдружение на общините в Република България (НСОРБ), екологичното сдружение "За Земята", фондацията „Център за енергийна ефективност“- ЕнЕфект“..

публикувано на 24.09.24 в 10:52

„Усмивка за Цецо“ – благотворителна кампания в Дупница

Сдружение „Близо до теб“- Дупница организира благотворителна кампания „Усмивка за Цецо“. Целта е набиране на средства за спешно стоматологично лечение на 28-годишния Цветан Керемидаров от Дупница, който страда от тежко психическо заболяване. Майка му е починала наскоро и младежът живее само с баща си Спартак, който се грижи изцяло за него...

публикувано на 19.09.24 в 13:20