Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Търговският трик „намаление в намалението“ отиде в историята

През тази година, в кампаниите за „Черен петък“, Коледа и Нова година, търговците няма да могат да прилагат стария трик „намаление в намалението“. Познатият през годините некоректен подход отиде в историята с въведените промени в Закона за защита на потребителите. Това съобщи за Радио Благоевград Габриела Руменова, експерт в сферата на потребителската защита и създател на онлайн платформата „Ние, потребителите“.

„Преди време наблюдавахме следното явление – търговците преминаваха от едно намаление в друго, от есенните промоции, през „Черен петък“, който вече започна, за други предстои, към коледно-новогодишните и чак до януарските. Търговците сумираха процентите и към края на тази „композиция“, ако можем така да кажем, намаленията можеха да  стигнат до 80 или 90%, без реално обаче да са такива, защото, ако се изчислят тези проценти от реалната цена, от която е тръгнало намалението, от септември да речем, то със сигурност сметката няма да е вярна, спрямо цената, на която се продава стоката“ – обясни Габриела Руменова.

Тя даде пример с едно яке, което, ако е струвало 100 лева, през септември е било намалено с 20% и е станало 80 лв., през „Черен петък“ е намалено с още 40%, и така се сумират всички проценти до края на всяко следващо намаление, които всъщност, са нереални.

„Сега, изискването за обозначаване на намалението, е процентът да се изчислява от първата цена, от която е тръгнало намалението, тоест, от тази от нашия пример от септември месец. А преди, търговците изчисляваха всеки следващ процент от последната прилагана цена и сумираха изкуствено процентите. Проверката на тази нелоялна търговска практика изискваше много време и действия, затова законодателят е решил да въведе тази промяна“ – допълни още експертът по потребителска защита.

Габриела Руменова обърна внимание на някой маркетингови трикове, които прилагат търговците, особено по отношение на времето за пазаруване.

Създават се сайтове специално за кампаниите Черен петък или пък оферти във вече съществуващи електронни магазини. Поставят се броячи, които ни казват, че валидността на предложението изтича след един час или денонощие. Това е начин да ни подтикнат бързо да вземем решение и да не търсим още предложения на други търговци. Ако се поддадем, може да направим необмислена покупка, която излишно да натовари бюджета ни– за това предупреди още Габриела Руменова от онлайн платформата „Ние, потребителите“.

Тя припомни, че когато пазаруваме онлайн, на първо място е важно да се уверим, че сайтът е безопасени легитимен. На второ място да сравняваме цените ида не прибързваме с покупките.

Чуйте подробностите в интервюто на Биляна Славчева с Габриела Руменова:







Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Вижте още

Първокласничка от Благоевград популяризира йогата сред децата със собствен видео канал

В предаването "С усмивка в събота" освен с усмивка, посрещнахме съботното утро и с йога. По-специално йога, подходяща за деца. Чрез игрови подходи и забавни асани (пози), йогата не само помага на децата да развият по-добра физическа координация, гъвкавост и сила, но и предлага чудесни възможности за подобряване на концентрацията и управлението на..

публикувано на 08.02.25 в 09:27

Рекорден брой сигнали за онлайн злоупотреби с деца

300 хиляди сигнала са обработени са подадени  в Националния център за безопасен интернет от януари до септември миналата година. Тревожната статистика сочи, че броят на обработените сигнали  е пет пъти повече в сравнение с цялата 2023 година. Това каза за Радио Благоевград Мирела Христова,  психолог в екипа на Центъра. Още..

публикувано на 07.02.25 в 16:45
Велизар Енчев

Велизар Енчев: Бойкотът на 13 февруари ще покаже силата на потребителите

Три граждански организации обявиха национален бойкот на всички хранителни магазини в България на 13 февруари. Движение „Системата ни убива“, Федерацията на потребителите в България и Обединени пенсионерски съюзи призовават гражданите да не пазаруват в този ден в знак на протест срещу високите цени на хранителните стоки. Според организаторите, цените..

публикувано на 07.02.25 в 11:40
Владислав Панев

Владислав Панев: Таваните на цените не спират поскъпването, а създават бюрокрация

Бившият депутат от "Продължаваме промяната – Демократична България" Владислав Панев разкритикува идеята за въвеждане на таван на надценките върху храните, като заяви, че подобни мерки не дават очакваните резултати. В интервю за предаването “Събития и личности” той припомни неуспешните опити за контрол на цените по времето на правителствата на Андрей..

публикувано на 07.02.25 в 11:35

Обновените екопътеки над село Ключ привличат все повече туристи

Достъпът до природните забележителности в района на петричкото село Ключ вече е по-лесен и безопасен, след обновяването на основните екопътеки. Това стана факт още през миналата година, благодарение на усилията, труда и средствата, вложени от страна на местната власт, на спонсори, като най-големият е таксиметрова фирма от София, на Сдружение..

публикувано на 06.02.25 в 13:15

Георги Колевичин: Въпреки успехите ми, далеч съм от Еверест

34-годишният алпинист от Разлог Георги Колевичин изпълни още една своя мечта, изкачи най-високия връх на Южна Америка – Аконкагуа (6960.8 м). Той се намира в Андите, в аржентинската провинция Мендоса и е най-високият изгаснал вулкан в света. На езика на инките Аконкагуа означава Каменен страж. На 12 януари Георги с още трима българи тръгват..

публикувано на 06.02.25 в 09:53

До две седмици ще бъде готова новата детска площадка в петричкото село Коларово

Предстоят финалните дейности по изграждането на детска площадка в петричкото село Коларово по проект „Обитатели на кестеновите гори“, финансиран по Националната програма „Чиста околна среда-2024“. Идейното предложение е на кмета на селото Евгени Мицков, чиято цел е съоръжението да допринесе за по-добра визия на входа и изхода на селото, особено..

публикувано на 03.02.25 в 13:52