Избрахме за заглавие тези думи на Теодор Ушев от разговора му с Георги Гаврилов, защото са и отговор, и въпрос на и за всичко, което води към енергийния център на това интервю: промяната, как можем да влияем на вече променящото се, има ли я волята за това, какви са „инструментите“, които я правят възможна, „механизмите“, които я спират…
В разговора – записан след премиерата на филма "φ 1.618", режисиран от Тео Ушев – който можете да чуете изцяло, е казано и:
„Представете си човек, който не е правил нищо друго, освен да преписва книги. Той е съставен от цитати, той е книгите, които е преписвал… Осъзнах, че Криптон е мое алтер его. И си казах „Щом правя филм за един преписвач, тогава ще направя „преписан“ филм, „копиран“ филм. Затова и вмъкнах всичките тези цитати от мои любими филми вътре – много от кадрите са буквални цитати и заемки от филмите, които харесвам. Същото се отнася, освен за филми, и за художници – много картини са цитирани, като сцени, като кадър Много важно беше за мен да накарам актьорите да „не играят“. Непрекъснато им повтарях „По-малко, по-малко“ (този фрагмент цитираме като тема за размисъл на критиците – ако превръщат в прицел на своята критика това, което режисьорът е искал да направи, сочейки го като недостатък, свидетелствайки, че той е успял да направи това, което е искал да направи, какво критикуват? Един от отговорите на Ушев в интервюто е „Всеки гледа различен филм“).
И: „Никога не съм бил икономически емигрант. Аз съм „културен емигрант“. Бих се върнал в момента, в който усетя една културна база, една културна, артистична атмосфера и маса, която е готова да направи една миниреволюция в културата и общественото съзнание. Хора, които са чисти, идеалистични – хора, които искат да променят средата… Въпросът не е в бройката, а в силата, която да промени тази атмосфера. Когато се появят едни такива малки пространства (бел. ред.: сочи към пространството на „Хралупата“, в което се провежда разговора) – знаем, че когато тръгват явления в културата, те винаги тръгват от едни такива малки места, от едни независими пространства. Обаче за да се развият тези пространства, трябва да има финансова помощ от някой. Критична културна маса, която да потребява културата, която тези места произвеждат. И когато тази маса се разрасне до мащаби, близки на мейнстрийма, когато тези малки културни създавания се разширят до размерите на цялата държава… тогава имаме налице трансформация, която е готова да направи революция в културата. И това по-скоро не е революция – това е еволюция. И когато има много такива хора, аз с удоволствие бих се върнал и бих участвал в този процес.
Въпросът е, че тази група трудно се създава в България, защото съзнателно, съзнателно така наречените „финансиращи органи“ вкарват разнобой между тях чрез начина си на финансиране…“.
В интервюто можете да чуете още:
„Всяка диктатура се продава в началото като „повече свобода”.
„Всяко стихотворение, всяка книга, всяка картина, всеки филм е инструмент за поправяне на света“.
„Изкуството трябва да е честно. Това е единственият начин по който може да се интепретира и критикува изкуството – доколко то е честно“.
Чуйте целия разговор:
Преподаватели от ЮЗУ „Неофит Рилски“ – Благоевград започнаха проучване на психологическата среда на работещите в местата за лишаване от свобода. Първият етап на проучването приключи, започва научната обосновка на проведените наблдения. Те са включени в проект, чиито резултати ще бъдат предоставени на Министерството на правосъдието, каза за Радио..
Бумът на имотния пазар в България през последните месеци създаде нови възможности, но и сериозни предизвикателства – не само за хората, които искат да купят или да наемат имот, но и за всички, които работят в този динамичен сектор. Често чуваме истории за неизгодни сделки, непрозрачни комисиони, некоректни оферти или липса на яснота в отношенията между..
Четящите хора в България знаят с какъв трепет отварят страниците на нов български роман. На книжния пазар е вече романът „Адажио за Мария“ на Георги Бърдаров. Роман на пръв поглед регионален от Кулата до Солун, история за една невъзможна любов под удара на времето, но действието прехвърля границите от космополитния град Солун и сгушенето между..
Допълнително камери, концентрирани на местата с най-много инциденти и вандалски прояви, са монтирани в Община Благоевград, това каза в ефира на Радио Благоевград главният експерт „Отбранително- мобилизационна подготовка“ (ОМП) в Община Благоевград Кирил Кочарков. Нови камери бяха поставени в зала „Орфей“, парк „Македония“, където се провеждат..
На 1 ноември - Деня на будителите за 18 поредна година стартира кампанията „Операция плюшено мече“. Това е инициатива, която сбъдва хиляди коледни мечти на деца и възрастни в нужда. Тази година, освен да зарадват с коледен подарък, желаещите ще могат да влезнат и в обувките на Дядо Коледа. Всеки, който иска да се включи, може да стане част..
Сектор „Тютюн“ посреща Световния ден на тютюнопроизводителите с цялата гама предизвикателства – нападки и рестрикции, най-вече на институционално ниво. „Например от Световната здравна организация и от няколкото европейски директиви, които в момента се преработват, и в тези предложения за промени има заплахи въобще за съществуването на..
Как да се ограничи агресията сред малолетните и непълнолетните лица? От какво се провокира девиантното поведение при децата? Все въпроси, които се повдигат след всяко медийно отразяване на фрапантен случай на невербална проява сред младежи. Последният подобен инцидент завърши с отнемане на живот. В много случаи, за да извършат престъпление,..