Над 600 са загиналите в катастрофи у нас през изминалата година, 8 000 са ранените, от началото на годината 270 души са загубили живота си на пътя. Статистиката показва, че 20% от всички пътни инциденти са направени от шофьори със стаж зад волана под две години. Това е мотивът, с който работна група към Министерството на образованието по инициатива на Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“, предлага за подпис на ресорния министър увеличение на часовете по кормуване от 31 на 42 часа.
Предложението идва след национално допитване до инструкторите. 36% от запитаните са за запазване на съществуващите 31 мото часа, 26% от бранша на обучаващите бъдещи шофьори настояват часовете да станат 36 часа, а 38% посочват, че най-голяма ще е ползата от 45 часа практика преди изпита. Представителят на Авто-инструкторския съюз Дойчо Пеев коментира:
„42 часа са прекалено много. Средностатистическият кандидат за 36 часа ще получи добра подготовка. Има такива, за които няма да са достатъчни, но и сега нормативната уредба дава възможност за допълнителни часове. През 1983 година, когато започнах работа, часовете бяха точно 36.“
Увеличаването на часовете подкрепя инструкторът с 10 годишен опит Тихомир Тотев.
„Практиката е малка, придобиват начални умения и навици, но реакцията на пътя все още не им е стабилна. Не че ще станат перфекттите шофьори за 42 часа, но може би по-бързо и по-сигурно ще вземат решения на пътя“, посочва той.
Според изчисленията един мото час сега струва 25 лева, а обучението в бургаско излиза около 650 лева. При приемане на мярката курсът ще скочи на 1000 лева. Въпросът е доста по-сложен и има няколко аспекта, коментира опитният инструктор Дойчо Пеев:
„Първо, желаещите да намалеят поради липса на финанси. Това ще увеличи лицата, които ще карат без книжка. Ако няма строг контрол, каква е гаранцията, че ще бъдат отработени тези 42 часа? Да не се стимулира и сивия сектор."
Според инструкторите вината за войната по пътищата не бива да се търси единствено и само в подготовката на бъдещите шофьори. За катастрофите има още куп фактори освен неопитността на водача като мощни коли, високи скорости, лоша инфраструктура.
Готвените промени предвиждат още намаление на часовете за теория от 40 на 26, което би трябвало не доведе до съществен ръст в цената за крайния потребител, твърдят вносителите на предложеинето. Ако предложенията, чиято цел е да излизат по-добри водачи след курсовете, бъдат одобрени, те ще влязат в сила най-рано наесен.
Интервю с Дойчо Пеев и Тихомир Тотев чуйте в прикачените файлове.
В Ямбол доброволците от сдружение „Бъди човек“ започват поредната си благотворителна кампания. В навечерието на Великден те ще предоставят хранителни продукти на повече от 300 самотни възрастни и семейства в неравностойно положение. Кампанията се организира три пъти годишно в навечерието на големите християнски празници – Възкресение..
Здравеопазването е приоритет за абсолютно всички социални, демографски и електорални групи, като единствено при хората над 65 г. е изместено от желанието за ръст на пенсиите. Според абсолютното мнозинство от българите, 57%, най-значително увеличение на средствата в Бюджет 2025 трябва да има за здравеопазване. Това показва национално представително..
Първият „ЖЕНФЕСТ“ започна в Бургас. Фестивалът е посветен на дамите и техния празник - 8 март. Организатори са фондация „Астика“, сдружение „Асоциация за стратегическо управление Делфи“ и Регионална библиотека – Бургас. Началото беше поставено от музикални и поетични изпълнения на възпитаничка от НУМСИ „Панчо Владигеров“, хорова група..
Две сгради в Атия с площ 36 кв. м и 239 кв. м. ще бъдат реновирани, за да бъдат преустроени в общински културен център и библиотека с читалня, както и обслужващи помещения. Центърът и библиотеката ще са обществено достъпни, няма да се генерират приходи от тях и няма да бъдат използвани за стопанска дейност. Това става възможно след като..
Главна подстанция и съоръжение Н.Н. 0,4kw. ще бъдат включени в концесията на "Пристанищен терминал Бургас изток-2”, част от пристанище Бургас. Това реши правителството със свое решение. Концесионерът ще ги обслужва и поддържа изцяло, като носи отговорност за точното и безопасно функциониране на терминала и непрекъснатостта на пристанищната..
Областния т.нар. "капан" за безстопанствени селскостопански животни ще бъде изграден в сливенското село Глушник, стана ясно днес на срещата на епизоотичната комисия при областния управител Чавдар Божурски. До момента в четирите общини на областта – Сливен, Нова Загора , Котел и Твърдица, няма изградено такова съоръжение. Т.нар. "капан"..
Традиционното Рали за жени „Елена Апостолова“ ще се проведе на 8 март - събота в Бургас. То се организира от АСК „Елена Тийм“, с подкрепата на Община Бургас. Ралито е част от спортния календар на града и всяка година се радва на голям интерес. Автомобилното шоу ще се проведе на паркинга пред Saxa Beach в Морската градина. Ралито ще стартира в събота в..
Общинският съвет в Созопол прие промени в Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на общината, които..
Областния т.нар. "капан" за безстопанствени селскостопански животни ще бъде изграден в сливенското село Глушник, стана ясно днес на срещата на..
Главна подстанция и съоръжение Н.Н. 0,4kw. ще бъдат включени в концесията на "Пристанищен терминал Бургас изток-2”, част от пристанище Бургас. Това реши..