Учителското съсловие отново показа, че може и контролира нишките на живота. Това смята Весела Иванова, председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета в България за Област Бургас. Тя припомня, че в миналото кметът, попът и даскалът са били ключовите фигури в обществото.
Споделяме мнението на Весела Иванова.
"Както в цялата страна, така и в цяла област Бургас от 16.03.2020 г., учебните заведения преминаха към обучение от разстояние - в електронна среда. Никой от гилдията не беше подготвен за тази ситуация, никой не знаеше какво го очаква, но пораснахме и показахме, че можем.
Много трудно и много тежко - за 2 дни всички ние трябваше да променим мисленето и съзнанието си, да се обучим и подготвим за новото и непознатото, да минем на последна предавка и да подготвим електронното обучение. За 2 дни трябваше всичко да се пренастрои по нови начини, да се въведат нови правила, да се ангажира много ресурс. През уикенда се обмениха хиляди постове с ресурси, указания, съвети, упътвания. Но успяхме... Безсънните нощи и целодневното обучение си струваше.
Изминалата седмица го доказа.
Защото учителите и директорите станаха модерните лидери в образованието, посланици на новото и креативното, зашото с професионализма си съхраниха българската духовност и доказаха, че училището винаги е било най-здравият стълб в историята на една нация.
И само за седмица - бавно и полека учителството порасна за няколко години и доказа, че е било, е и ще бъде ключова фигура във всеки един процес.
Какво се случи - революция в образованието!
За 2 дни, за броени часове.
В петък, 13.03.2020г. дойдоха първите инструкции, в понеделник, 16.03.2020 г, хиляди учители започнаха новото - онлайн занимания.
МОН даде cвoбoдaтa на вcякo училищe дa избeрe нaчинa, пo кoйтo тoвa дa cлучи, cпрямo възмoжнocтитe, c кoитo рaзпoлaгa. Тoвa мoжeше дa cтaнe чрeз рaзлични eлeктрoнни плaтфoрми зa cинхрoннo и acинхрoннo oбучeниe, кoитo чacт oт училищaтa вeчe изпoлзвaт - Шкoлo, учa. ce, Оffiсе 365, g suitе) или oнлaйн oбучeниe в рeaлнo врeмe c пoмoщтa нa рaзлични видeo урoци и eлeктрoннa кoмуникaция.
И училищата го направиха - бързо, качествено и отговорно.
Почти всички участници в образователния процес бяха снабдени с електронни устройства за работа и имаха достъп до интернет. Там, където беше проблем, медиаторите работеха на терен и разнасяха материали до всяко дете. Повечето учебни заведения организираха образователния процес от първия ден синхронно или асинхронно, със седмично разписание, по всички учебни предмети, с онлайн уроци и виртуални класни стаи по всеки предмет - Classroom, Google Meet.
Учителите продължиха образователния процес на учениците в избрани от тях електронни платформи (предимно Messenger, Google Classroom, Discord, E-mail, от 18.03.2020 г. - Shkolo.bg). Образователни платформи, издателства, национални и местни телевизии - всички бяха съпричастни с каузата образование. Ангажираността на учениците беше при спазване на дневния режим, утвърден със заповед на директорите, в който един учебен час за малките ученици беше 20 минути, а за останалите - продължителност 30 мин. с 20-минутни междучасия.
Учителската общност показа висок дух, себеотрицание, личен пример и инициативност, като споделяше уроци, разработки, материали. Учителите използваха всички виртуални "комуникатори", за да обхванат учениците, общуваха по телефона с родители и ученици, говориха един с друг, обменяха помощ и се подкрепяха един друг. Такава гигантска крачка в дигиталната среда би била невъзможна в ежедневната рутина. Извънредната ситуация отприщи невероятен стимул за справяне и овладяване на обстоятелствата и адаптирането им към действителността. Такова единение на усилията на учителите и ответна, адекватна, реакция от страна на родители и ученици е безпрецедентна реакция на единение в близката ни история поне от Възраждането насам. Този просветителски устрем - повлиян от личностната мобилизация на всеки един човек, поставен в условията на екстремален момент.
Направо потънахме в дистанционното море и това ни отклони от вятъра на медийния короновирус" - споделят самите учители.
Проведените образователни единици се отразяваха в електронния дневник на училищата чрез вписване на темите. Всеки ден учителите отчитаха своята работа чрез попълване на електронен доклад. На учениците се провеждаха часове с не повече от разпоредената от МОН ангажираност. Темите, преподавани от учителите, бяха с цел преговор и упражнение, насочени предимно към самостоятелна работа на учениците, за да се избегне постоянното стоене пред монитора. На учениците не бяха поставяни отсъствия и оценки. Отговорната им работата беше стимулирана с положителни «отзиви - похвали» в Школо.БГ.
За обратна връзка с родители и ученици повечето учебни заведения бяха подготвили онлайн анкети в които в 90 % от отговорите и на двете страни, се наблюдава положителна оценка по отношение на избраните от учителите платформи, методи на работа и възможност за обратна връзка. Към момента учителите и учениците на от цялата област работят върху активацията на профилите си в Office 365 и Teams.
А учениците? Как са?
Малките - много притеснени, защото до този момент са свикнали винаги пред тях да има учител. Големите - доволни, че се обучават в нова среда, че получават знания от разстояние.
Но всички бързо пораснаха и вече влязоха всеки в "своя електронен час".
И всички разбраха, че училището е един голям свят, не само сграда. Свят, в който и от разстояние могат да получават духовно богатство, знание, приятели.
А родителите?
С тази революционна крачка успяхме да убедим и скептиците, че да си учител е призвание, а не професия за всеки. Те ни повярваха, довериха ни се и осъзнаха, че училището не може да изпълни своята мисия без тяхното съдействие. За седмица станаха наши партньори във всички действия и дейности по пътя напред към знанието. Подкрепяха ни повече, вярваха ни, съдействаха ни, бяха търпеливи!
Защото ни разбираха, защото никой не беше работил в такава извънредна ситуация.
И тук - за психологическия баланс на всички в системата - много помогнаха училищните психолози, педагогически съветници и медиатори.
След екстремната адаптация с новата ситуация последва силна нужда от психологическо адаптиране, за да могат учениците и техните родители да успеят да се справят с новото и преодолеят кризата. По тази причина много учебни заведения обособиха рубрика "Виртуален психолог". Всеки психолог потърси най-правилният път да стигне до учениците си - къде със създаване на виртуални групи за обща и допълнителна подкрепа, къде чрез използване на различни игрови варианти, къде чрез лични консултации. Създадени са анкети за обратна връзка с родителите и с учениците. Всекидневни са публикациите в групата, на лични съобщения в месинджър, вайбър и телефон. Провеждани са разговори с всеки ученик с допълнителна подкрепа, както и тестове, и подкрепа през месинджър всеки ден от седмицата. Активно се поддържа връзка с УС за споделяне на това как протича всеки един "електронен ден" в изолация. Търсят заедно алтернативни варианти за добро прекарване на времето с близките хора у дома, правят проективни тестове за самопознание, играят игри и др.
Много трудности преживяхме всички заедно, много въпроси решихме, но направихме голяма крачка в процеса на дигитализация на училището. Чака ни много работа, но всички членове на училищната общност показаха гъвкавост, адаптивност, сила, трудолюбие и смелост.
А образователната система показа, че може да направи революция в кратки срокове."
Националната агенция за оценяване и акредитация (НАОА) организира в Бургас поредица от събития, свързани с осигуряването и повишаването качеството на предлаганото от висшите училища образование, както и със стандартите и насоките за осигуряване на качеството в европейското пространство за висше образование. На 10 септември експерти на Европейската..
На прага на новата учебна година се въвеждат няколко промени в образователните институции – една от тях е забраната за ползване на мобилни телефони в училищата. Законодателните промени ще бъдат гласувани допълнително от Народното събрание. През това време започва подготовката на учебните заведения, за да бъдат те готови. Забраната за телефони..
Близо 30 ще са първокласниците тази година в крайграничната община Болярово. Основно ремонтирани са училищните сгради, всички обявени свободни места за учители вече са заети. Вече приключва основният ремонт на средното училище „Д-р Петър Берон“, който започна през октомври миналата година. По Плана за възстановяване и устойчивост за дейностите по..
Синдиката на Българските учители подкрепя идеята за интегрирани задачи в националното външно оценяване. Според председателят на регионалния синдикат в Бургас Константин Янков, учениците ще имат стимул да учат от 5 до 7 клас и по другите учебни предмети, а не само математика и български както е сега. 1/3 от задачите в изпита по математика..
До началото на новата учебна година община Тунджа ще приключи ремонтът на детската градина в с. Веселиново за 1 млн. лв. и построяването на физкултурния салон на училището в сeло Скалица. За да се осъществи проектът за физкултурния салон, който е от 1986 г., когато са положени основите на сградата, Министерството на образованието е отпуснало 1,5 млн лв,..
Проф. д-р Сотир Сотиров официално встъпи в длъжността „ректор“ на Бургаския държавен университет „Проф. д-р Асен Златаров“. Това стана днес, след като подписа договор с министъра на образованието и науката. Сотиров беше избран в надпревара с още трима кандидати. Той е учен с международно признание в областта на изкуствения интелект и има активна..
В изпита по математика след 7. клас около 1/3 от задачите ще изискват познания по природни науки, обяви министърът на образованието Красимир Вълчев. Целта на промените в този изпит от Националното външно оценяване е да се спре наизустяването на формули и да се подобрят уменията на учениците да решават практически задачи. Според Вълчев промените в..
Синдиката на Българските учители подкрепя идеята за интегрирани задачи в националното външно оценяване. Според председателят на регионалния синдикат в..
Националната агенция за оценяване и акредитация (НАОА) организира в Бургас поредица от събития, свързани с осигуряването и повишаването качеството на..
Близо 30 ще са първокласниците тази година в крайграничната община Болярово. Основно ремонтирани са училищните сгради, всички обявени свободни места за..