Закон, който Австралийският парламент прие задължава технологичните гиганти да възмездяват медиите за публикуване на създадено от тях съдържание. Благодарение на него, се очаква двете водещи компании в дигиталния сектор Google и Facebook, да инвестират десетки милиони долара в споразумения за ползване на местно съдържание.
Това доведе и до големия скандал в края на февруари, когато „Фейсбук“ ограничи информационното съдържание на територията на Австралия.
Вени Марковски, председател на Интернет общество в България е на мнение, че това е въпрос, който не трябва да се решава законодателно, а чрез преговори.
"Ако трябва да се плаща за публикуване на препратки, в един момент може да се окаже, че трябва да се плаща за всички препратки. Това при предположение, че те не генерират печалба от подобни действия, не виждам как може да се финансира. Тъй като едно е да се споделят част от рекламните приходи, ако някое издание публикува издание, което се популяризира във Facebook, може да се преговаря за процент от рекламата да отиде при изданието. Но да се плащат пари, само защото човек е получил възможност да кликне някъде и да прочете информация..."
За БНР Анджела Милс Уейд, изпълнителен директор на Съвета на европейските издатели, сподели, че подходът на Австралия има подкрепа в много европейски страни.
„Някой членове на ЕП призовават за механизъм за арбитраж за разрешаване на спорове по Австралийски модел, който да бъде добавен към проекта на закона за цифровите пазари (DMA), с който да се контролират големите технологични компании. Бихме подкрепили това.
Съветът на европейските издатели, заедно с Microsoft излезе със становище, в което призоваваме за такъв механизъм в Европа."
Според нея се нуждаем от механизъм, който да задължава т.нар. „дигинални портиери“, които контролират достъпът до информация, да сключат споразумение с всички издатели, независимо от големината и влиянието им.
Със Закона за цифровите услуги (DSA) и Закона за цифровите пазари (DMA) ЕС иска да подложи цифровата икономика на нови правила. Първият предефинира правата и задълженията на доставчиците на съдържание в интернет. Особено големите платформи, които достигат до повече от десет процента от населението на ЕС, трябва да бъдат регулирани много по-строго. Това включва премахване на незаконно съдържание и поддържане на свободата на словото.
Законът за цифровите пазари трябва да адаптира законодателството в областта на конкуренцията към платформената икономика. Големите доставчици като Google, Facebook и Amazon постигнаха голяма пазарна мощ и вече имат т. нар. функция "пазачи на входа“. Тоест те дават достъп на по-малките компании до пазара. Ето защо е особено важно да се отнасят справедливо с тези компании и да не ги дискриминират заради собствените си предложения.
Нидерландския евродепутат Kим Ван Спарентак от Групата на зелените коментира, че нашето общество зависи от няколко големи платформи.
„Досега не успяхме да справим с предизвикателствата в цифровия пазар. Този закон за цифровите пазари цели да се ограничи растежа на тези големи играчи и да ги спрем да използват своята сила, за да навлизат във всички сфери на нашия живот. Така ще се намали ролята на дигиталните портиери върху нашите потребителите.“
Именно конфликтът между австралийското правителство и Facebook показа, че държавите и корпорациите са готови да предприемат строги мерки.
И още, френският евродепутат Дидие Жофроа предложи да е ясна самоличността на всеки с профил в социалните мрежи.
Подробностите в звуковия файл.
Репортажът е създаден като част от рубриката "Рестартирай Европа. По-силна - за теб", която се излъчва с финансовата подкрепа на Европейския Парламент.
Вторият ден, обявен за бойкот на пазаруването в хипермаркетите, както и минусовите температури не опразниха магазините в Ямбол. Клиентите са по- малко в сравнение с другите делнични дни, повечето от тях знаят за протеста, но не вярват, че цените в магазините ще паднат. „Показваме, че сме съпричастни, обаче мисля, че големите вериги няма да направят..
От -13 до -5 градуса е минималната температура в региона. Движението на автомобили в Бургаска област се осъществява при зимни условия . Всички пътни участъци са обработени срещу обледяване, налична техника и в момента е на места и продължава работата по почистване на заснежени и заледени участъци, съобщи за БНР Бургас Областно пътно управление...
Въпреки сериозната виелица от вчерашния ден, която блокира живота в общините на Юг от Бургас, в Царево няма да обявяват ваканция за ученици и детски градини. В рамките на вчерашния ден снежната стихията беше овладяна. Беше осигурен достъп до училища, детски градини, медицинския център и важните институции. Днес на терен продължава почистване на..
За три месеца затварят част от ул. „Св. Патриарх Евтимий“ в Бургас. От днес до 20 май се въвежда временна организация на движението на превозни средства в участъка между ул. „Георги С. Раковски“ и ул. „Княз Борис I“. Причината е продължаващите дейности за подмяна на водопроводната и канализационната мрежа.
От днес в цялата страна започват масирани проверки на екипи от Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ), Националната агенция за приходите (НАП) и Комисията за защита на потребителите (КЗП). Те са част от разпоредените мерки след свиканото от премиера работно заседание за цените на хранителните стоки, съобщиха от Агенцията по безопасност на..
Към 17 часа е възстановено движението по път I-9 Варна – Бургас в района проход „Приморски“ за МПС до 12 тона. Към 14 часа е възстановено движението за всички автомобили по 35-километровия участък от АМ "Тракия" между Карнобат и Бургас . Трасето е почистено, опесъчено и проходимо при зимни условия. Екипите на пътноподдържащата фирма са на терен..
По-високата цена от 2 лева на час ще намали потреблението на Синята и Зелена зона, основно в централната част на Бургас. Такова е становището на Пламен Димитров, управител на Общинско предприятие „Транспорт“. По думите му новата цена за платено паркиране ще ограничи автомобилния поток и ще освободи паркоместа. Според Мартин Кръстев от ПП-ДБ,..
Опит за измама с името на общинския превозвач „Бургасбус“. Фалшива страница във фейсбук публикува реклами, които обещават на бургазлии карти за..
Отпада ограничението за движение на тежкотоварни автомобили над 12 т по пътя Омуртаг–Котел в участъка Котел – Тича. Това съобщиха от Агенция "Пътна..
Към 17 часа е възстановено движението по път I-9 Варна – Бургас в района проход „Приморски“ за МПС до 12 тона. Към 14 часа е възстановено движението..