Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Разширяват Зоната за обществен достъп, архитекти – с редица възражения

Снимка: ДППИ

Яхтена марина, зони за отдих, амфитеатър…Всичко това трябва да се реализира в Зоната за обществен достъп на бургаското пристанище, която вече се разширява и в района около входа на порта. Вече има и стартирала обществена поръчка за изготвяне на работен проект, а от бургаската камара на архитектите изразиха редица възражения и поискаха процедурата да бъде прекратена.

От местната колегия изпратиха отворено писмо с техните възражения до редица институции. Проектът предвижда зоната в района около седмо до девето корабно място да се изчисти от товаро-разтоварна дейност и да стане за обществен достъп и яхтено пристанище. Според арх. Костадин Христов, някои от процедурите са нарушени. В момента има открита такава за изработване на генерален план на Зоната за обществен достъп, при одобрено задание, посочва той. Те се бавят и се минава към частично реализиране на елементи от този план, без да е ясна цялостната визия за развитие на участъка. Преди време се организира конкурс за идейна концепция именно за тази зона, на който да стъпи бъдещият работен проект. Самият Христов е участвал в него, но посочва, че не е обжалвал решението на журито. А относно процедурите той и колежката му Венета Иванова поясняват, че генералният план е градоустройствената основа, върху която трябва да стъпи всичко, което ще се реализира в тази територия. А в този случай не се върви от общото към частното, а обратно. Така обществената поръчка за работен проект е пусната на база на спечелилия конкурса за идейна концепция, а Венета Иванова допълва:

Без да е обсъдено нито с обществеността, нито с регионалната колегия, което е наясно с тази проблематика. И, мен лично, много ме смущава фактът, е зоната, в която ще случват най-големите обществени нови сгради, зона, която е изключително значима и е връзката между града и морето, стават без обществено презентиране“, коментира Иванова.

В идейния проект има интересни идеи, но имаме притеснения относно транспортната обвързаност с останалата част от зоната, посочва Костадин Христов. Затова беше важно да видим и останалите предложения, но те не бяха обсъдени с нас и не получихме достъп до тях, поясняват архитектите.

По първоначалния генерален план е предвиден, в оста на входа на пристанището, да бъде реализиран един пешеходен мост, който да подобри достъпността до южната част на зоната. В проекта, който е премиран на първо място, този пешеходен мост е отпаднал, защото тази зона, тихата, седмо – девето корабно място, се предвижда за зона за т. нар. „елитни яхти“, казва Христов.

Автогарата стеснява достъпа до зоната, а по първоначално предвиждане, трябваше да има голям площад, който към момента е с намалени размери, добавя Костадин Христов. Архитектите настояват за широко обществено обсъждане на проектите, за да се намери най-доброто решение за бъдещата зона за обществен достъп.

Тенденциите в съвременните градове са да могат хората не просто да се разхождат покрай кея и да се любуват на яхти, а да могат да се докоснат и до морето. Най-грубият пример е масовата посещаемост на понтонните мостове на Кристо Явашев на езерото Комо. Реално, ние имаме възможност тук, в сърцето на пристанището, да реализираме подобна идея. Тук е водна повърхност, която целогодишно е тиха. Тук може да има водни колелета; лодки за разходка; понтони; аквапарк; водни ски… Атракции, които да обслужват целия град и да привличат туристически поток. Яхтите привличат, ама не са всичко“, смята архитектът.

Няма да се прекрати на обществената поръчка за работен проект на разширението на Зоната за обществен достъп в Бургас. Затова са категорични от Държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“ (ДППИ). Към момента има подадени две оферти за изработването на работен проект на зоната, която трябва да отвори Бургас към морето и от страната на ж.п. гарата. На базата на спечелилите конкурса проекти за идейна концепция на зоната, е изготвена техническа спецификация, а предложенията в настоящата процедура трябва максимално да съответстват на нея. Именно в тези проекти е отпаднал моста, който трябва да минава над морето. От ДППИ казват, че той не е задължителен елемент, но не посочват причини, освен че той просто не бил предвиден в проектите и отрекоха, че това е, за да не се пречи на акостирането на яхтите. Но посочват, че може и да се направи мост в бъдеще.

А защо яхтена марина? На първо място, казват от предприятието, защото сме пристанище и е нормално да има пристанищна дейност, в случая - за пасажерски плавателни съдове. Казват, че имало и желание за марина, защото все повече хора имали лодки и яхти. Според тях - ще привлича и туристи. Също така - ще носи и приходи на порта.

И още - пешеходният достъп трябва да бъде осигурен през ул. „Александровка“, покрай автогара Юг и да излиза в зоната. Той трябва да е съобразен със съществуващата инфраструктура.  Автомобилният ще бъде през входа на пристанището. Предвижда се между 1 и 4 корабно място да има паркинг, четириетажен, с 400 места.

От ДППИ отговорят уклончиво за провеждане на обществено обсъждане. Такова, на този етап, няма как да се проведе, поясняват и добавят, че в последствие ще бъдат спазени всички законови процедури. А относно конкурса за идейна концепция, поясняват, че представител на архитектите е участвал в него и е имало време да се отправят възражения. Темата ще бъде разглеждана и от местните общински съветници, така че тя ще търпи развитие. В момента, от държавното предприятие са категорични, че няма да прекратят обществената поръчка, каквото е желанието на камарата на архитектите в Бургас.




Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Жълт код за силен вятър е обявен за Черноморието

Жълт и оранжев предупредителен код за силен вятър издаде за днес Националният институт по метеорология и хидрология за 26 области в страната. Според прогнозата на НИМХ днес облачността ще бъде променлива, по-често значителна. На отделни места, главно в Югозападна България и планинските райони, отново ще има краткотрайни валежи от дъжд. Там е възможно..

публикувано на 13.03.25 в 08:15

Ето къде няма да има вода днес

Във връзка с все още нормализиращия се режим на водоподаване, след отстраняваните аварии по водопреносната мрежа от вчера, в отделни зони на гр. Айтос ще има смущения във водоснабдяването до възстановяване на работното налягане на мрежата. Поради авария вода няма да има в селата Винарско /от 8:30 до 13:30ч./ и Черни връх /от 8:30 до..

публикувано на 13.03.25 в 08:00

платена публикация
Хоби готвачи и ученици готвят заедно в третото издание на Кулинарен двубой

Хоби готвачи и бъдещи професионалисти ще готвят заедно в третото издание на кулинарния двубой организиран от информационен сайт „Черноморие-БГ“. Домакин ще е Професионална гимназия по туризъм „Асен Златаров“ в Бургас, а всички участници ще разполагат с еднакви продукти осигурени от Lidl. В традиционния бургаски „Кулинарен двубой“ ще премерят сили..

публикувано на 12.03.25 в 20:00

"Правосъдие за всеки": Никой няма право да блокира Конституционния съд

Бургазлии излязоха на символичен протест пред сградата на Съдебната палата. Организатор е инициативата "Правосъдие за всеки". Причината - недоволство от случващото се в държавата и неспазването на закона и Конституцията.  Протест под мотото" Кой блокира конституцията?" тази вечер в Бургас "Конституционният съд е най-висшият правов орган в..

публикувано на 12.03.25 в 18:53

Възстановяват надгробния паметник на Коджакафалията в Бургас

Започва проектиране и изграждане на реплика на надгробния паметник на Александър Георгиев Коджакафалията в Бургас. Оригиналният монумент е поставен през 1916 г. в близост до бул. "Сан Стефано", до югозападния край на оградата на бившето Помощно училище "Отец Паисий". През 1950 г. е премахнат, а каменните елементи са преместени пред Механотехникума...

публикувано на 12.03.25 в 17:00

Изграждат нови маневрени зони в акваторията на пристанище Бургас

Правителството прие изменения в Програма „Транспортна свързаност”.  В  областта на водния транспорт предвиждат приключване на капиталното драгиране на басейна в пристанище Бургас, с което ще се създадат необходимите условия за подход и нови маневрени зони за корабите в акваторията на пристанище Бургас.

публикувано на 12.03.25 в 14:30

Да помогнем на 36-годишната Петя да победи рака

Кампания под надслов "Заедно в борбата на Петя" се обединява да помогне на 36-годишната Петя Матева от Варна. От 3 години жената води неравна битка с рака. След като откриват бучка в гърдата ѝ, на Петя е поставена диагнозата  ниско диференциран инвазивен дуктален тройно негативен карцином. Тогава лекари-онколози не са давали особена надежда, съветвайки..

публикувано на 12.03.25 в 14:00