Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Размива ли се отговорността за контрола на тежките камиони

Казусът с движението на тежкотоварният трафик става вече показателен за размиване на отговорност, която хем е в компетенциите на няколко институции, хем те си я прехвърлят. Кой и как ще следи за камионите, които, след като бяха отбити от Айтос, се насочиха към руенските и поморийските села. 

След пренасочването на трафика и ултиматумът, който кметът на Поморие Иван Алексиев постави, че ако не бъдат предприети мерки за контрол, той ще затвори общинските пътища, отговорността започва да се размива. (подробности вижте тук)

БНР-Бургас се обърна към няколко институции, задължени и по закон, да осъщестяват подобни мерки.

От Агенция „Пътна инфраструктура“ коментираха в резюме, че тяхната работа са си я свършили и те отговарят само за републиканските пътища. Транзитният тежкотоварен трафик, който беше ограничен за Айтос, е пренасочен само по такива участъци, отговориха оттам на поставени от нас въпроси. Той трябва да се движи през Ришкия проход и пътищата Карнобат – Айтос; Руен – Просеник – Горица и Оризаре – Каблешково – Бургас. Предвидените участъци, коментират оттам, не включват общинската пътна мрежа, за която кметът на Поморие сигнализира, че по нея се движат камионите. През селата Страцин, Бата, Порой, Горица и Гълъбец.

Не е наш път – не е наш проблем.

Факт, че органите на МВР започнаха да осъществяват контрол поне в руенското село Просеник. Причината е, че основният път минава пред училището и детска площадка, а според местни жители, някои от камионите не спазват ограничението на скоростта. Полицията осъществява засилен контрол в общините Айтос, Руен и Поморие, след забраната за транзитния тежкотоварен трафик в Айтос. Това коментира началникът на „Охранителна полиция и КАТ“ Неделчо Рачев. Стартирахме още преди това да се случи и увеличихме присъствието си в тези участъци, добави той:

„На различни пунктове се поставят камери за скорост, както и допреди седмица, повече от десет дни, на територията общините Руен, Айтос, както и на част от територията на община Поморие, бяха разположени средства за измерване на общата маса на товара на автомобилите, както и се осъществяваше контрол на спазване на забраните по маршрутите за Руен и Айтос. Продължаваме устойчиво с тези мерки, като през следващата седмица ще има също организирани мероприятия за контрол на скорост, контрол на други нарушения, свързани с товарните автомобили и контрол на общата маса на тегло на преминаващите товарни автомобили“, добави той.  

Има санкционирани шофьори и за скорост, и за претоварване, поясни Неделчо Рачев, но те са сравнително малко. Местата на следващите проверки ще се сменят, подчерта той и гарантира, че контролът ще бъде устойчив във времето.

Проблемът остава с опасността някои от камионите да са претоварени. От Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация“ посочват, че вече са започнали да местят т. нар. кантар на различни точки в региона. С това далеч не се решава проблемът. Защото в бившето ДАИ има цифром и словом 15 кантара в цялата страна и недостатъчно служители. Проверките на пътя траят поне 40 минути, трябва да са при определени атмосферни условия и инспекцията буквално не смогва.

А има ли друг кой да следи?

От Министерството на транспорта насочват към Агенция „Пътна инфраструктура“. В нейните правомощия също влиза измерването на товарните автомобили. Нещо повече – това би трябвало да е част от тол системата. Още през юли 2019 г. е обявено на пресконференция от тогавашния заместник – министър Николай Нанков.

„Подземни кантари в обхвата на тол системата ще изчисляват в реално време теглото на преминаващите по платените пътища тежкотоварни превозни средства. Камери ще отчитат броя на осите, а датчици в пътното платно, чийто монтаж вече започна, ще изчисляват натоварването на ос на автомобилите. При претоварване електронната система автоматично ще ги регистрира като нарушители и те ще бъдат санкционирани от контролните органи“, се казва в част от прессъобщението, публикувано на страницата на АПИ.

Според наши източници, въпросните „подземни кантари“ са монтирани, но дали работят – не е ясно. Възможната причина, която ни изтъкнаха е прозаична – че тогава ще се види колко много са нарушителите.

Дали това е така – БНР-Бургас ще продължи да следи темата и да търси отговори на постоянно увеличаващите се въпроси относно това кой ще гарантира нашата безопасност по пътища и в населени места.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Възстановено е движението по АМ "Тракия", както и по пътя Бургас - Варна /ОБНОВЕНА/

Към 17 часа е възстановено движението по път I-9 Варна – Бургас в района проход  „Приморски“ за МПС до 12 тона. Към 14 часа е възстановено движението за всички автомобили по 35-километровия участък от АМ "Тракия" между Карнобат и Бургас . Трасето е почистено, опесъчено и проходимо при зимни условия. Екипите на пътноподдържащата фирма са на терен..

обновено на 19.02.25 в 17:28
снимката е илюстративна

Затварят за три месеца бургаската улица „Св. Патриарх Евтимий“

За три месеца затварят част от ул. „Св. Патриарх Евтимий“ в Бургас. От 20.02.2025 г. (четвъртък) до 20.05.2025 г. (вторник), се въвежда временна организация на движението в участъка между ул. „Георги С. Раковски“ и ул. „Княз Борис I“. Причината е продължаващите дейности за подмяна на водопроводната и канализационната мрежа.

публикувано на 19.02.25 в 17:00

Платеното паркиране ще стане ли 2 лева на час в Бургас

По-високата цена от 2 лева на час ще намали потреблението на Синята и Зелена зона, основно в централната част на Бургас. Такова е становището на Пламен Димитров, управител на Общинско предприятие „Транспорт“. По думите му новата цена за платено паркиране ще ограничи автомобилния поток и ще освободи паркоместа. Според Мартин Кръстев от ПП-ДБ,..

обновено на 19.02.25 в 16:37

2 лева за синя и зелена зона в Бургас - дебати преди сесията /ОБНОВЕНА/

Предложението за поскъпване на синята и зелената зона в Бургас от 1,30 на 2 лева влезе в комисиите към местния парламент и предизвика дебати . Докладната записка е на общинската администрация и предстои да бъде гласувана на заседанието на общинския съвет на 25 февруари.  Мярката цели ограничаване на трафика и паркирането в централната градска..

обновено на 19.02.25 в 15:34

Дървена ваканция за учениците от Созопол, Приморско и поморийските села /ОБНОВЕНА/

Заради усложнената метеорологична обстановка и очакваните ниски температури, 19, 20 и 21 февруари 2025 г ще бъдат неучебни за всички училища и детски градини на територията на община Поморие, с изключение на тези в Поморие и Ахелой. Това обяви със своя заповед кметът  Иван Алексиев.  Целта е запазване живота и здравето на учениците от училищата и..

обновено на 19.02.25 в 14:17

Отворен е пътят Рудник-Брястовец /ОБНОВЕНА/

Обстановката на територията на община Бургас е нормална. Всички пътища са отворени и проходими при зимни условия, съобщават от Общината.  Снегопочистващата техника е на терен и остава в готовност да реагира при необходимост.  Градският транспорт се движи без затруднения и по разписание. За днес е обявен предупредителен оранжев код за опасно ниски..

обновено на 19.02.25 в 13:50

Бургас почете паметта на Апостола на свободата (СНИМКИ И ВИДЕО)

Бургас се преклони пред паметта на Васил Левски , 152 години след неговата гибел . Заупокойна молитва бе отслужена от бургаското духовенство. Проведен бе и военен ритуал от представителни части от гарнизон Бургас.  Десетки граждани, общественици, представители на институции, организации и политици отрупаха с венци и цветя..

публикувано на 19.02.25 в 13:23