Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Размива ли се отговорността за контрола на тежките камиони

Казусът с движението на тежкотоварният трафик става вече показателен за размиване на отговорност, която хем е в компетенциите на няколко институции, хем те си я прехвърлят. Кой и как ще следи за камионите, които, след като бяха отбити от Айтос, се насочиха към руенските и поморийските села. 

След пренасочването на трафика и ултиматумът, който кметът на Поморие Иван Алексиев постави, че ако не бъдат предприети мерки за контрол, той ще затвори общинските пътища, отговорността започва да се размива. (подробности вижте тук)

БНР-Бургас се обърна към няколко институции, задължени и по закон, да осъщестяват подобни мерки.

От Агенция „Пътна инфраструктура“ коментираха в резюме, че тяхната работа са си я свършили и те отговарят само за републиканските пътища. Транзитният тежкотоварен трафик, който беше ограничен за Айтос, е пренасочен само по такива участъци, отговориха оттам на поставени от нас въпроси. Той трябва да се движи през Ришкия проход и пътищата Карнобат – Айтос; Руен – Просеник – Горица и Оризаре – Каблешково – Бургас. Предвидените участъци, коментират оттам, не включват общинската пътна мрежа, за която кметът на Поморие сигнализира, че по нея се движат камионите. През селата Страцин, Бата, Порой, Горица и Гълъбец.

Не е наш път – не е наш проблем.

Факт, че органите на МВР започнаха да осъществяват контрол поне в руенското село Просеник. Причината е, че основният път минава пред училището и детска площадка, а според местни жители, някои от камионите не спазват ограничението на скоростта. Полицията осъществява засилен контрол в общините Айтос, Руен и Поморие, след забраната за транзитния тежкотоварен трафик в Айтос. Това коментира началникът на „Охранителна полиция и КАТ“ Неделчо Рачев. Стартирахме още преди това да се случи и увеличихме присъствието си в тези участъци, добави той:

„На различни пунктове се поставят камери за скорост, както и допреди седмица, повече от десет дни, на територията общините Руен, Айтос, както и на част от територията на община Поморие, бяха разположени средства за измерване на общата маса на товара на автомобилите, както и се осъществяваше контрол на спазване на забраните по маршрутите за Руен и Айтос. Продължаваме устойчиво с тези мерки, като през следващата седмица ще има също организирани мероприятия за контрол на скорост, контрол на други нарушения, свързани с товарните автомобили и контрол на общата маса на тегло на преминаващите товарни автомобили“, добави той.  

Има санкционирани шофьори и за скорост, и за претоварване, поясни Неделчо Рачев, но те са сравнително малко. Местата на следващите проверки ще се сменят, подчерта той и гарантира, че контролът ще бъде устойчив във времето.

Проблемът остава с опасността някои от камионите да са претоварени. От Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация“ посочват, че вече са започнали да местят т. нар. кантар на различни точки в региона. С това далеч не се решава проблемът. Защото в бившето ДАИ има цифром и словом 15 кантара в цялата страна и недостатъчно служители. Проверките на пътя траят поне 40 минути, трябва да са при определени атмосферни условия и инспекцията буквално не смогва.

А има ли друг кой да следи?

От Министерството на транспорта насочват към Агенция „Пътна инфраструктура“. В нейните правомощия също влиза измерването на товарните автомобили. Нещо повече – това би трябвало да е част от тол системата. Още през юли 2019 г. е обявено на пресконференция от тогавашния заместник – министър Николай Нанков.

„Подземни кантари в обхвата на тол системата ще изчисляват в реално време теглото на преминаващите по платените пътища тежкотоварни превозни средства. Камери ще отчитат броя на осите, а датчици в пътното платно, чийто монтаж вече започна, ще изчисляват натоварването на ос на автомобилите. При претоварване електронната система автоматично ще ги регистрира като нарушители и те ще бъдат санкционирани от контролните органи“, се казва в част от прессъобщението, публикувано на страницата на АПИ.

Според наши източници, въпросните „подземни кантари“ са монтирани, но дали работят – не е ясно. Възможната причина, която ни изтъкнаха е прозаична – че тогава ще се види колко много са нарушителите.

Дали това е така – БНР-Бургас ще продължи да следи темата и да търси отговори на постоянно увеличаващите се въпроси относно това кой ще гарантира нашата безопасност по пътища и в населени места.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Сливенската полиция с призив да подготвим автомобилите за зимата

Полицията в Сливен отправи апел към шофьорите да подготвят автомобилите си за предстоящия зимен сезон. Най-важната сред препоръките е смяната на летните гуми със зимни и окомплектоване на автомобилите за зимни условия. От първи ноември започва акция „Зима“ по пътищата на цялата страна.   Три кампании се предвиждат, които да информират водачи и..

публикувано на 31.10.24 в 17:20
Жельо Вардунски, кмет на Община Камено

Три инфраструктурни проекта в Камено ще получат финансиране

Кметът на Община Камено, Жельо Вардунски, подписа споразумения за изпълнението на три инфраструктурни проекта, финансирани от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).  Един от проектите включва изграждането на надлез – втори и последен етап от проект за рехабилитация на път III-539 / Русокастро- Ливада -Тръстиково-..

публикувано на 31.10.24 в 16:02

В Каблешково готвят местен референдум за и против създаването на кариера

Започване на подписка против създаване на кариера на територията на Каблешково и провеждане на местен референдум в най-кратки срокове. Това решиха местните жители на общо събрание, проведено снощи в читалището. На него присъстваха над 700 души, както и кметовете на община Поморие Иван Алексиев и на Каблешково Ивайло Иванов. Повод за..

публикувано на 31.10.24 в 13:25

Със скандал започна сесията в Средец, кметът напусна залата

Кметът Иван Кичев напусна днес заседанието на Общинският съвет в Средец. Причината бяха изказвания на Ангел Ангелов и Георги Манев преди същинската част на сесията.  В тях имаше обвинения към кмета и неговото управление.  Ангелов е част от Земеделски съюз "Александър Стамболийски", организацията, която  издигна преди година Кичев за кмет. В началото на..

публикувано на 31.10.24 в 12:40

Внесоха в МОСВ петиция за обявяване на първия изцяло морски резерват (снимки)

В деня на Черно море представители на Грийнпийс - България внесоха в МОСВ петиция за обявяване на първия изцяло морски резерват. Тя е подписана  от 15 хиляди души. Заедно с това екозащитниците „подариха“ и стара шамандура изоставена от  ферма за миди в местността Маслен нос, южно от Созопол. Природозащитници искат строго защитени морски зони в..

публикувано на 31.10.24 в 11:46

В Болярово учредяват Местна инициативна рибарска група

Общинските съветници на община Болярово единодушно приеха  учредяване на Местна инициативна рибарска група, която да подпомага с  европейски средства дейността на рибовъдните стопанства на териториите  на общините Болярово, Елхово и Тополовград. Те гласува на заседанието си и годишния план  за ползване на дървесина от общинските горски..

публикувано на 31.10.24 в 11:05
(архив)

Признание за младите учители на Бургас

148 бургаски млади учители и техните ментори ще получат благодарности и признание за успешен старт в кариерата на официална церемония днес. Събитието, което се превърна в традиционно за Община Бургас, е посветено на Деня на народните будители - 1 ноември. Инициативата има за цел да поощри младите педагози, избрали да се посветят на професията, която..

публикувано на 31.10.24 в 10:44