Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Размива ли се отговорността за контрола на тежките камиони

Казусът с движението на тежкотоварният трафик става вече показателен за размиване на отговорност, която хем е в компетенциите на няколко институции, хем те си я прехвърлят. Кой и как ще следи за камионите, които, след като бяха отбити от Айтос, се насочиха към руенските и поморийските села. 

След пренасочването на трафика и ултиматумът, който кметът на Поморие Иван Алексиев постави, че ако не бъдат предприети мерки за контрол, той ще затвори общинските пътища, отговорността започва да се размива. (подробности вижте тук)

БНР-Бургас се обърна към няколко институции, задължени и по закон, да осъщестяват подобни мерки.

От Агенция „Пътна инфраструктура“ коментираха в резюме, че тяхната работа са си я свършили и те отговарят само за републиканските пътища. Транзитният тежкотоварен трафик, който беше ограничен за Айтос, е пренасочен само по такива участъци, отговориха оттам на поставени от нас въпроси. Той трябва да се движи през Ришкия проход и пътищата Карнобат – Айтос; Руен – Просеник – Горица и Оризаре – Каблешково – Бургас. Предвидените участъци, коментират оттам, не включват общинската пътна мрежа, за която кметът на Поморие сигнализира, че по нея се движат камионите. През селата Страцин, Бата, Порой, Горица и Гълъбец.

Не е наш път – не е наш проблем.

Факт, че органите на МВР започнаха да осъществяват контрол поне в руенското село Просеник. Причината е, че основният път минава пред училището и детска площадка, а според местни жители, някои от камионите не спазват ограничението на скоростта. Полицията осъществява засилен контрол в общините Айтос, Руен и Поморие, след забраната за транзитния тежкотоварен трафик в Айтос. Това коментира началникът на „Охранителна полиция и КАТ“ Неделчо Рачев. Стартирахме още преди това да се случи и увеличихме присъствието си в тези участъци, добави той:

„На различни пунктове се поставят камери за скорост, както и допреди седмица, повече от десет дни, на територията общините Руен, Айтос, както и на част от територията на община Поморие, бяха разположени средства за измерване на общата маса на товара на автомобилите, както и се осъществяваше контрол на спазване на забраните по маршрутите за Руен и Айтос. Продължаваме устойчиво с тези мерки, като през следващата седмица ще има също организирани мероприятия за контрол на скорост, контрол на други нарушения, свързани с товарните автомобили и контрол на общата маса на тегло на преминаващите товарни автомобили“, добави той.  

Има санкционирани шофьори и за скорост, и за претоварване, поясни Неделчо Рачев, но те са сравнително малко. Местата на следващите проверки ще се сменят, подчерта той и гарантира, че контролът ще бъде устойчив във времето.

Проблемът остава с опасността някои от камионите да са претоварени. От Изпълнителната агенция „Автомобилна администрация“ посочват, че вече са започнали да местят т. нар. кантар на различни точки в региона. С това далеч не се решава проблемът. Защото в бившето ДАИ има цифром и словом 15 кантара в цялата страна и недостатъчно служители. Проверките на пътя траят поне 40 минути, трябва да са при определени атмосферни условия и инспекцията буквално не смогва.

А има ли друг кой да следи?

От Министерството на транспорта насочват към Агенция „Пътна инфраструктура“. В нейните правомощия също влиза измерването на товарните автомобили. Нещо повече – това би трябвало да е част от тол системата. Още през юли 2019 г. е обявено на пресконференция от тогавашния заместник – министър Николай Нанков.

„Подземни кантари в обхвата на тол системата ще изчисляват в реално време теглото на преминаващите по платените пътища тежкотоварни превозни средства. Камери ще отчитат броя на осите, а датчици в пътното платно, чийто монтаж вече започна, ще изчисляват натоварването на ос на автомобилите. При претоварване електронната система автоматично ще ги регистрира като нарушители и те ще бъдат санкционирани от контролните органи“, се казва в част от прессъобщението, публикувано на страницата на АПИ.

Според наши източници, въпросните „подземни кантари“ са монтирани, но дали работят – не е ясно. Възможната причина, която ни изтъкнаха е прозаична – че тогава ще се види колко много са нарушителите.

Дали това е така – БНР-Бургас ще продължи да следи темата и да търси отговори на постоянно увеличаващите се въпроси относно това кой ще гарантира нашата безопасност по пътища и в населени места.


БНР подкасти:



Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Земетресението с магнитуд от 6.1 в Турция усетено и в Източна България (ОБНОВЕНА)

Земетресение с магнитуд 6,1 разтърси западната част на Турция, съобщи турската служба за управление на бедствията.  Земетресението е регистрирано в 19.53 часа  в провинция Балъкесир, близо до най-големия град в Турция Истанбул.  Към момента няма информация за жертви или щети в някоя от засегнатите окръзи. Земетресението е било с дълбочина 11..

публикувано на 10.08.25 в 21:00

Силният вятър пречи за овладяване на пожара в сунгурларските села

Силен вятър пречи на работата на пожарникарите  край  сунгурларските села. Той се е появил следобед, обясни началникът на бургаската пожарна старши комисар Николай Николаев. Разнася пожара, но на този етап няма опасност за населението. Той уточни, че има няколко огнища. Гаси се по земя и въздух. Хеликоптер и два самолета помагат. Над 10 са екипите на..

публикувано на 10.08.25 в 14:49

7 големи гари в страната вече имат безплатен интернет

7 големи гари в страната вече имат безплатен интернет. Пътниците могат да използват Wi-Fi в жп гарите в София, Пловдив, Стара Загора, Бургас, Горна Оряховица, Русе и Варна. Това е част от програмата на Националната компания "Железопътна инфраструктура" за модернизация, подобно на много държави в Европейския съюз, където в зоните за пътници на основните..

публикувано на 10.08.25 в 12:51

След ремонт отваря врати за миряни храм "Св. Богородица" в Бургас

Негово Високопреосвещенство Сливенският митрополит Арсений ще отслужи света архиерейска света литургия в бургаския храм „Света Богородица“ в Бургас.  По този начин ще бъде извършено обновление на храма, който беше затворен за служби в продължение на три месеца.  След основен ремонт, който включваше монтиране на подово отопление и подмяна на старите..

публикувано на 09.08.25 в 17:30

Буйове измерват вълнението и температурата на морето на шест места по Черноморието ни

Буйове, които измерват вълнението на морето и температурата на водата, са инсталирани на шест места по Българското Черноморие.  Проектът за създаване на системата е на НИМХ, информира директорът на института - Иван Иванов. Националният институт по метеорология и хидрология във Варна участва в консорциум от осем научни институти и университети, които..

публикувано на 09.08.25 в 14:30

Зърнопроизводителите са ожънали над 7 млн. тона пшеница

Тази година в България е произведена повече от 7 млн тона пшеница- сочат последните данни на агростатистиката . Увеличението се дължи на по-големите площи, засети през есента на миналата година. 7 131 095 тона пшеница - това е количеството, което българските зарнопроизводители успяха да ожънат това лято. Данните са от официалната статистика на..

публикувано на 09.08.25 в 13:30
Снимката е илюстративна

Ловният сезон усложнява пожароопасната обстановка в Болярово

Откриването на ловния сезон за пернат дивеч допълнително усложнява пожароопасната обстановка в крайграничната община Болярово. Кметът Христо Христов, който е и председател на Ловно рибарското сдружение Странджа, призова за строг контрол по време на излетите.   "В тази горещина и вятър няма безопасна искра! Моля не палете огън!" С тези думи кметът на..

публикувано на 09.08.25 в 08:30