Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Михаил Попов: Сигналите в ИПБ са най-често за лоша пътна инфраструктура и проблеми с пешеходното придвижване


Преди седмица Община Карнобат забрани електрическите тротинетки в пешеходните зони и парка в града. Ограничението включва и придвижването със скутери и мотопеди.


В Бургас все по-често хора предпочитат движението именно с такива средства и на подобни места, защото се придвижват много бързо. За пешеходците обаче е все по-трудно пресичането, особено в центъра на града на основни булеварди, където няма светофари.  Как се стигна дотук  коментира за БНР Бургас експертът Михаил Попов, от Института за пътна безопасност (ИПБ):

„Не знам защо една Община ще пуска допълнителна заповед след като в Закона за движение по пътищата си пише точно и ясно си ги пише тези неща. Превозните средства каквито се водят според закона тротинетките - индивидуално електрическо превозно средство, на тях им е забранено да се движат в пешеходните зони.  Затова казвам, че в Закона за движение по пътищата си ги пише всички тези ограничения и правила, не виждам смисъл Общините да правят нещо допълнително, а просто трябва да осъществят контрол. 

Защо за пешеходците е проблемно пресичането в града и се заличават пешеходни пътеки?

Много отдавна казвам, че това няма да доведе до нищо добро. Самата Наредба за планиране и проектиране на нови комуникационно-транспортните системи в урбанизираните територии е записано точно и ясно, в чл.3 - в едно населено място движението приоритетно трябва да е организирано първо в полза на пешеходците, след това за обществения транспорт, велосипедното движение, едва след това на леките и товарни автомобили. 
Не знам защо се премахват и пешеходни пътеки в централната част на града, където особено там пешеходците трябва да са с предимство, да не говорим, че навсякъде трябва да са предимство. В Бургас обаче гледаме да вкарваме в града все повече автомобили.  След като самата Община заявява, че иска да има малко автомобили, въвежда и Синя или Зелена зона,  в същото време действията ѝ показва точно обратното. 
За какво сигнализират хората най-често в Института за пътна безопасност?

На национално ниво Институтът за пътна безопасност получава сигнали за лоша пътна инфраструктура. Тук на местно ниво сигналите са най-често за пешеходното придвижване, с достъпността.

С институциите през последните години се изгуби обратната връзка с нас.

В момента няма никаква обратна връзка към нас - организациите, които се занимаваме с безопасността на движението. Институциите го приемат това като някакво задължение, което не е приятно за тях. Правят някакви акции, които имат само някакъв моментен резултат и после всичко си тръгва по стария начин.  

Преди време не случайно пуснахме една обява, че си търсим Правителство, което иска да изпълни плана на ИПБ за подобряване а пътната безопасност.

От нас тръгна и инициативата за създаването на Държавна агенция за пътна безопасност. На този принцип действат и всички останали държави, които са по-напред от нас в пътната безопасност Има една агенция, която носи цялата отговорност за пътната безопасност и тази агенция контролира всички институции, които имат някакви отговорности по отношение на тази пътна безопасност. Правителството тогава откликна на тази наша идея, създаде се тази агенция, но лошото е, че тя започна да работи като една неправителствена организация, без да осъществява контрол а службите и министерствата, без да налага някакви указания, а хората започнаха да искат тази Държавна агенция да бъде закрита.  

По-добре е тази държавна агенция да заработи, отколкото а се закрие, защото това само може да е в полза за пътната безопасност в България.
Едно от нещата, което предложихме на агенцията е да се обследват всички пътища и да се набележат всички черни точки.“, коментира още Михаил Попов. 
Във връзка със слушателски сигнал за все по-трудно пресичане  в централната част на града, в участъка по улица „Генерал Гурко“ от подземната улица до ул.„Цар Симеон I“ заради единствената, но премахната вече пешеходна пътека, от Общината отговориха писмено така:

„Пешеходната пътека в района на ул. „Гурко“ и ул. „Цар Симеон“ бе премахната преди повече от година, с решение на Комисията по безопасност и с цел по-голяма сигурност при пресичане на живущите и пешеходците в района, след регистрирането на редица инциденти. Наблизо се намира светофар, регулиращ най-безопасно движението на автомобили и пешеходци в този участък.“ 
А БНР Бургас продължава да следи темата. 


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

В Мамарчево започна изграждането на социален комплекс

В боляровското село Мамарчево започна изграждането на социален комплекс, в който жени с интелектуални проблеми  от цялата страна, ще бъдат настанени в среда, близка до семейната. Средствата за изграждането на жилищата са осигурени по плана за възстановяване и устойчивост.  Строителството на комплекса вече започна, като по план трябва да приключи до..

публикувано на 22.11.25 в 17:20

Ремонтират най-опасния участък между селата Воден и Малко Шарково

Областното пътно управление – Ямбол ремонтира най-опасния участък между селата Воден и Малко Шарково, съобщават от община Болярово.  Ремонтните дейности започнаха след заявената готовност за протест от жители на седем села в община Болярово, недоволни от дългогодишното лошо състояние на третокласния републикански път. По информация на кмета на..

публикувано на 22.11.25 в 12:00

Остава топло, променлива облачност

В събота, 22 ноември облачността ще е променлива, по-значителна над северните райони, а след обяд и над югоизточните, където на места ще превали дъжд, сочи прогнозата на НИМХ. В западната част от Дунавската равнина ще се задържи мъгливо. Ще продължи да духа умерен, в Източна България и на север от планините и временно силен южен вятър. След обяд в..

публикувано на 22.11.25 в 09:00

Църковен календар – 22 ноември 2025 г.

На 22 ноември възпоменаваме свети апостол Филимон и свети Михаил воин, българин. Светият апостол Филимон и съпругата му Апфия живеели в Кол о са, древен град в Царство Фригия в Мала Азия (днес в Турция ). След като приели кръщение от светия апостол Павел, те превърнали дома си в молитвен дом, където всички колосяни вярващи в Христос се събирали за..

публикувано на 22.11.25 в 07:47

Вицепремиерът Ат. Зафиров: Песимист съм, че украинската страна ще приеме точно този тип условия

Планът на Доналд Тръмп за Украйна зависи от развитието на военните действия. Това заяви в Бургас вицепремиерът Атанас Зафиров и уточни: "Искрено се надявам да сработи. Честно казано съм песимист, че украинската страна ще приеме точно този тип условия на този етап. Остава надеждата, че въпросът ще бъде разрешен по възможно най-бързия и..

публикувано на 21.11.25 в 18:13

20% увеличение на заплатите поискаха след НСИ и от НОИ - Бургас

Близо 50 служители на НОИ в Бургас протестираха, за по-високи заплати, пред сградата на институцията. Те настояват освен за 20% увеличение на трудовите им възнаграждения и за отпадане на статута „държавен служител“.  157 са щатните служители на НОИ в Бургас. 90% от тях имат статут на „държавен служител“, според който те не плащат осигуровки, но не..

публикувано на 21.11.25 в 15:36
архив

АПИ: Започна строителството на временен път след компрометирането на моста над река Изгревска

Започна изграждането на временен път - брод, който ще възстанови транспортната свързаност между селата Кости, Бродилово и Българи и общинския център Царево, съобщи Агенция "Пътна инфраструктура". Припомняме, че поради обилните валежи в началото на октомври, мостът на река Изгревска по път II-99 Царево–Малко Търново беше компрометиран. С цел гарантира..

публикувано на 21.11.25 в 13:22