Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Михаил Попов: Сигналите в ИПБ са най-често за лоша пътна инфраструктура и проблеми с пешеходното придвижване


Преди седмица Община Карнобат забрани електрическите тротинетки в пешеходните зони и парка в града. Ограничението включва и придвижването със скутери и мотопеди.


В Бургас все по-често хора предпочитат движението именно с такива средства и на подобни места, защото се придвижват много бързо. За пешеходците обаче е все по-трудно пресичането, особено в центъра на града на основни булеварди, където няма светофари.  Как се стигна дотук  коментира за БНР Бургас експертът Михаил Попов, от Института за пътна безопасност (ИПБ):

„Не знам защо една Община ще пуска допълнителна заповед след като в Закона за движение по пътищата си пише точно и ясно си ги пише тези неща. Превозните средства каквито се водят според закона тротинетките - индивидуално електрическо превозно средство, на тях им е забранено да се движат в пешеходните зони.  Затова казвам, че в Закона за движение по пътищата си ги пише всички тези ограничения и правила, не виждам смисъл Общините да правят нещо допълнително, а просто трябва да осъществят контрол. 

Защо за пешеходците е проблемно пресичането в града и се заличават пешеходни пътеки?

Много отдавна казвам, че това няма да доведе до нищо добро. Самата Наредба за планиране и проектиране на нови комуникационно-транспортните системи в урбанизираните територии е записано точно и ясно, в чл.3 - в едно населено място движението приоритетно трябва да е организирано първо в полза на пешеходците, след това за обществения транспорт, велосипедното движение, едва след това на леките и товарни автомобили. 
Не знам защо се премахват и пешеходни пътеки в централната част на града, където особено там пешеходците трябва да са с предимство, да не говорим, че навсякъде трябва да са предимство. В Бургас обаче гледаме да вкарваме в града все повече автомобили.  След като самата Община заявява, че иска да има малко автомобили, въвежда и Синя или Зелена зона,  в същото време действията ѝ показва точно обратното. 
За какво сигнализират хората най-често в Института за пътна безопасност?

На национално ниво Институтът за пътна безопасност получава сигнали за лоша пътна инфраструктура. Тук на местно ниво сигналите са най-често за пешеходното придвижване, с достъпността.

С институциите през последните години се изгуби обратната връзка с нас.

В момента няма никаква обратна връзка към нас - организациите, които се занимаваме с безопасността на движението. Институциите го приемат това като някакво задължение, което не е приятно за тях. Правят някакви акции, които имат само някакъв моментен резултат и после всичко си тръгва по стария начин.  

Преди време не случайно пуснахме една обява, че си търсим Правителство, което иска да изпълни плана на ИПБ за подобряване а пътната безопасност.

От нас тръгна и инициативата за създаването на Държавна агенция за пътна безопасност. На този принцип действат и всички останали държави, които са по-напред от нас в пътната безопасност Има една агенция, която носи цялата отговорност за пътната безопасност и тази агенция контролира всички институции, които имат някакви отговорности по отношение на тази пътна безопасност. Правителството тогава откликна на тази наша идея, създаде се тази агенция, но лошото е, че тя започна да работи като една неправителствена организация, без да осъществява контрол а службите и министерствата, без да налага някакви указания, а хората започнаха да искат тази Държавна агенция да бъде закрита.  

По-добре е тази държавна агенция да заработи, отколкото а се закрие, защото това само може да е в полза за пътната безопасност в България.
Едно от нещата, което предложихме на агенцията е да се обследват всички пътища и да се набележат всички черни точки.“, коментира още Михаил Попов. 
Във връзка със слушателски сигнал за все по-трудно пресичане  в централната част на града, в участъка по улица „Генерал Гурко“ от подземната улица до ул.„Цар Симеон I“ заради единствената, но премахната вече пешеходна пътека, от Общината отговориха писмено така:

„Пешеходната пътека в района на ул. „Гурко“ и ул. „Цар Симеон“ бе премахната преди повече от година, с решение на Комисията по безопасност и с цел по-голяма сигурност при пресичане на живущите и пешеходците в района, след регистрирането на редица инциденти. Наблизо се намира светофар, регулиращ най-безопасно движението на автомобили и пешеходци в този участък.“ 
А БНР Бургас продължава да следи темата. 


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Безплатна вода за жителите и гостите на Царево в горещите дни

В отговор на високите температури през последните дни, Община Царево стартира кампания за раздаване на безплатна бутилирана вода на жителите и гостите на града. Инициативата е насочена към възрастни хора, семейства с деца и всички, които са по-уязвими в условия на продължителни горещини. На централния площад в Царево служители на общинската..

публикувано на 08.07.25 в 14:30

Жеги до сряда, после хлад, от събота – пак жеги

Оранжев код за горещо време е в сила за Бургаска област заради очаквани температури до 42 градуса, информират от Националния институт по метеорология и хидрология (НИМХ). Според синоптиците максималните стойности ще се движат между 38° и 42°, като денят ще бъде слънчев и горещ, с незначителна купеста облачност следобед и слаб до умерен югоизточен..

публикувано на 08.07.25 в 07:00

Оранжев код за опасно горещо време с 38 °до 41°

Оранжев код за опасно горещо време е издаден за 8 юли от НИМХ-МОСВ.  Областният управител Владимир Крумов призовава гражданите и гостите на областта да бъдат особено внимателни поради очакваните високи температури между 38° и 41°  В тази връзка са в сила са и няколко препоръки -д а се избягва излизане на открито в най-горещите часове на деня между..

публикувано на 07.07.25 в 19:59

5.6 дка треви са засегнати от пожара край Солниците

При пожара в района на Поддържан резерват „Атанасовско езеро“ са засегнати 5,6 дка,  установиха служители на РИОСВ - Бургас при извършения днес обход за оценка на последиците след потушаването на огъня. Не са открити следи от други изгорели животински видове, съобщават от екоинспекцията. Установяват щетите и засегнатите площи от пожара на..

публикувано на 07.07.25 в 17:26

Китайската култура ще бъде представена в Бургас на 11 юли

Алеята пред Културния център „Морско казино“ и сцената „Охлюва“ в Бургас ще се превърнат в сцена на традиционната китайска култура на 11 юли от 18:00 часа. Събитието се организира за трета поредна година от Институт „Конфуций“ към Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“, със съдействието на Община Бургас и Културния център „Морско..

публикувано на 07.07.25 в 16:30

Представиха проект за борба с дискриминацията на пазара на труда

Проект, който ще бори дискриминацията на пазара на труда, представи в Бургас Комисията за защита от дискриминация. Целта е превантивно да се възпрепятства и да се намали това негативно явление в обществото, подчертаха организаторите. Проектът е на стойност от 1 599 000 лева и е съфинансиран от Европейския съюз по програма „Развитие на човешките..

публикувано на 07.07.25 в 16:15

Ротарианци канят на вечер с кауза под надслов „Спаси живот“

Ротари клуб Бургас-Приморие организира благотворително събитие в подкрепа на живота. Целта на инициативата е осигуряване на средства за закупуване на нов дефибрилатор. Той ще бъде поставен на обществено място в града ни, за да бъде използван при необходимост, съобщи д-р Светослав Тодоров, зам. директор на УМБАЛ – Бургас и инициатор на..

публикувано на 07.07.25 в 13:04