Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Онлайн платформата „Ние, потребителите“:

Пазаруваме все повече хранителни продукти на промоция. Как да се пазим от търговските трикове?

Габриела Руменова

Предизвикателствата пред българските потребители са и ще бъдат през следващите периоди сходни с тези пред потребителите от други страни по света – да отрият, всеки сам за себе си, изкуството да управляват личните си финанси в условията на растяща инфлация и динамични търговски практики. Това заяви пред БНР Габриела Руменова от онлайн платформата „Ние, потребителите“, създадена за безвъзмездна взаимопомощ от граждани за гражданите.

„Стана ясно от проведено наскоро проучване, че расте броят на промоционалните продукти в потребителската кошница и те вече достигат 1/3 от покупките ни. Това означава, че все повече пазаруваме стоки с намалени цени, отбеляза тя. И добави, че за тенденцията допринася и поскъпването на живота, отразено в данните на Националния статистически институт, според които измерената с индекса на потребителските цени годишна инфлация в България за септември 2022 г. спрямо септември миналата година е 18.7%, а месечната – 1,2%.

Личната инфлация за всеки от нас обаче е различна в зависимост от доходите ни и от стоките и услугите, които купуваме. За да планираме и управляваме по-успешно своя бюджет, може да ни помогне калкулаторът на НСИ, чрез който всеки може да изчисли своята лична инфлация: https://bit.ly/3E08nFV

Идва следващото голямо предизвикателство – нелоялните търговски практики, към които ставаме все по-уязвими в опитите си за намиране на трудния баланс между това да си набавим необходимото и правилно да разпределим средствата от бюджета си“, коментира Габриела Руменова. „Противно на очакванията за потребителската култура, която следва да сме изградили, все по-притъпено е вниманието ни, когато виждаме изгодни на пръв поглед оферти дори когато информацията е оскъдна, а понякога и подвеждаща или се изисква много спешно взимане на решение за покупка, тъй като броят на стоките е ограничен или пък периодът на валидност на предложението е твърде кратък, каза още тя.

Изискванията към търговците при обявяване на намаление на бързо развалящи се стоки са преди отстъпките продуктът да е продаван на редовната му цена поне 7 дни. Посочената продажна цена трябва да е за съответната мерна единица и за разфасовката (ако е различна от нея) или за брой.

При покупка на храни с намаление задължително вижте какъв е срокът на минимална трайност или на годност и дали не е отминал. Проверете също така дали не е намален грамажът (т.нар. шринкфлация") и попитайте дали не се изисква закупуване на други стоки/услуги, за да се възползвате от промоционалната цена, за да не го разберете на касата. Не пропускайте да поискате касова бележка и я пазете, за да имате възможност да върнете стоката, защото дори да е в срок на годност, може да се окаже развалена поради неспазени условия за съхранение. А при здравословни проблеми в резултат на консумацията ще можете да потърсите и обезщетение, съветват още от „Ние, потребителите“. 


По публикацията работи: Стефка Бакърджиева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Плаж „Атанасовска коса“ има нов концесионер

Определен е концесионер на морски плаж „Атанасовска коса“ - част 1, община Бургас. След проведена открита процедура, Министерският съвет упълномощава Министъра на туризма да сключи договор за концесия с „Еспи Агро“ ООД. Концесионерът се задължава за целия срок на договора за концесия от 15 г. да предоставя цена за чадър в размер до 1 лв . с..

публикувано на 20.11.24 в 16:58

Догодина село Лъка и кв. Каменар ще имат нова водопроводна мрежа

Близо пет милиона лева е стойността на проекта за реконструкция на водопроводната мрежа в село Лъка и на поморийския квартал Каменар.Средствата са по ПУДОС.  Изграждането на водопроводите ще продължи година, имаме готовност да започнем до края на този месец, обясни кметът на Поморие Иван Алексиев: "Проблемът със загубите на вода е много голям.Това..

обновено на 20.11.24 в 16:34

Внесоха в МС документите за плащания на хотелиери за настанени украинци

Министерството на туризма внесе в Министерския съвет новия пакет документи за одобряване на средствата на хотелиери, осигурили нощувки по Програмата за хуманитарно подпомагане на разселени лица от Украйна с предоставена временна закрила у нас.  Кандидатите  са по списък №24, в който са включени средствата към хотелиери, държавни, общински и..

публикувано на 20.11.24 в 08:58

Обсъдиха приоритетите за Лято 2025 в управлението на морските плажове

Три министерства- Министерството на туризма, Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Министерството на околната среда и водите, заедно с концесионери и наематели на плажове, дискутираха възможности за справяне с предизвикателствата и опазването на черноморското крайбрежие в ранен етап на подготовка за следващия туристически..

публикувано на 20.11.24 в 08:32

130 таксита ще има през Лято 2025 в Созопол

Броят на автомобилите, които ще извършват таксиметрова дейност на територията на Община Созопол следващото лято, отново ще е 130. Решението за лицензите е на Общинския съвет след бурен дебат, на който присъстваха и представители на бранша. Един превозвач да извършва дейност с един автомобил, а браншът да има думата в разпределянето на..

обновено на 19.11.24 в 16:13

Пламен Димитров в Бургас: Данъчните ставки трябва да се върнат на 20%

Данъчните ставки за ресторантьорството и за хляба трябва да се върнат на 20%. Причината е, че тези мерки сработиха в помощ на бизнеса, но не и за потребителите, които така и не усетиха намаление на цената на хляба, напротив стойността му се повиши. На бизнеса трябва да се помага през разходната политика на държавния бюджет. Изключение трябва да се..

публикувано на 19.11.24 в 15:24

Такситата в Бургас излизат на протест в сряда

Бургас се включва в националния таксиметров протест на 20 ноември. Това съобщи Снежана Никова, председател на браншовата организация на таксиметровите превозвачи и шофьори за морския град. Причината за недоволството е резкият скок на застраховката „Гражданска отговорност“ за бранша. Повишението е между 300 и 1 000 %, поясни Никова:..

обновено на 19.11.24 в 13:17