Размер на шрифта
Българско национално радио © 2025 Всички права са запазени

Онлайн платформата „Ние, потребителите“:

Пазаруваме все повече хранителни продукти на промоция. Как да се пазим от търговските трикове?

Габриела Руменова

Предизвикателствата пред българските потребители са и ще бъдат през следващите периоди сходни с тези пред потребителите от други страни по света – да отрият, всеки сам за себе си, изкуството да управляват личните си финанси в условията на растяща инфлация и динамични търговски практики. Това заяви пред БНР Габриела Руменова от онлайн платформата „Ние, потребителите“, създадена за безвъзмездна взаимопомощ от граждани за гражданите.

„Стана ясно от проведено наскоро проучване, че расте броят на промоционалните продукти в потребителската кошница и те вече достигат 1/3 от покупките ни. Това означава, че все повече пазаруваме стоки с намалени цени, отбеляза тя. И добави, че за тенденцията допринася и поскъпването на живота, отразено в данните на Националния статистически институт, според които измерената с индекса на потребителските цени годишна инфлация в България за септември 2022 г. спрямо септември миналата година е 18.7%, а месечната – 1,2%.

Личната инфлация за всеки от нас обаче е различна в зависимост от доходите ни и от стоките и услугите, които купуваме. За да планираме и управляваме по-успешно своя бюджет, може да ни помогне калкулаторът на НСИ, чрез който всеки може да изчисли своята лична инфлация: https://bit.ly/3E08nFV

Идва следващото голямо предизвикателство – нелоялните търговски практики, към които ставаме все по-уязвими в опитите си за намиране на трудния баланс между това да си набавим необходимото и правилно да разпределим средствата от бюджета си“, коментира Габриела Руменова. „Противно на очакванията за потребителската култура, която следва да сме изградили, все по-притъпено е вниманието ни, когато виждаме изгодни на пръв поглед оферти дори когато информацията е оскъдна, а понякога и подвеждаща или се изисква много спешно взимане на решение за покупка, тъй като броят на стоките е ограничен или пък периодът на валидност на предложението е твърде кратък, каза още тя.

Изискванията към търговците при обявяване на намаление на бързо развалящи се стоки са преди отстъпките продуктът да е продаван на редовната му цена поне 7 дни. Посочената продажна цена трябва да е за съответната мерна единица и за разфасовката (ако е различна от нея) или за брой.

При покупка на храни с намаление задължително вижте какъв е срокът на минимална трайност или на годност и дали не е отминал. Проверете също така дали не е намален грамажът (т.нар. шринкфлация") и попитайте дали не се изисква закупуване на други стоки/услуги, за да се възползвате от промоционалната цена, за да не го разберете на касата. Не пропускайте да поискате касова бележка и я пазете, за да имате възможност да върнете стоката, защото дори да е в срок на годност, може да се окаже развалена поради неспазени условия за съхранение. А при здравословни проблеми в резултат на консумацията ще можете да потърсите и обезщетение, съветват още от „Ние, потребителите“. 


По публикацията работи: Стефка Бакърджиева


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!
Новините в развитие можете да следите и в нашата Facebook страница, както и в Twitter. Последвайте ни и в Instagram и YouTube за различния поглед на събитията от деня.
ВИЖТЕ ОЩЕ

Странджа е част от общата визия за туристическо развитие на Южното Черноморие

Малко Търново и богатствата на Странджа бяха във фокуса на срещата между министъра на туризма Мирослав Боршош, областния управител на Бургас Владимир Крумов, народния представител Галя Василева и кмета на града Илиян Янчев, на която беше обсъдена стратегията за обща реклама на Южното Черноморие. Разговорът е продължение на решенията, взети през август..

публикувано на 13.09.25 в 11:33

До края на годината ще бъдат договорени 50% от бюджета на Програмата за морско дело и рибарство

Около 50 % от бюджета на Програмата за морско дело, рибарство и аквакултури 2021–2027 г. ще бъде договорен до края на 2025 г. Това стана ясно по време на среща на заместник-министъра на земеделието и храните Стефан Бурджев с представители на сектора в Бургас. Общият бюджет възлиза на над 237 млн. лв., като вече са сключени 84 договора на стойност..

публикувано на 12.09.25 в 18:00

Комисията по туризъм даде старт на Туристическия гаранционен фонд

Комисията по туризъм в Народното събрание прие на първо четене промени в Закона за туризма, които предвиждат създаването на Туристически гаранционен фонд за защита на потребителите на пакетни туристически услуги. Фондът, чието учредяване се бави от години, ще осигурява финансова защита при несъстоятелност на туроператори. Министърът на туризма..

публикувано на 12.09.25 в 13:40

Трудна година отчитат лозарите от община Стралджа

С високи изкупни цени, но ограничени количества започна гроздоберът в община Стралджа. Голяма част от  лозовите масиви бяха засегнати от ниските пролетни температури и сланите, пожари унищожиха над 2000 декара лозя през лятото.  Втора изключително трудна година за лозарите от региона, тъй като климатичните аномалии продължават, а пожарите унищожават..

публикувано на 10.09.25 в 09:10

Държавен фонд „Земеделие“ отваря допълнителен прием по схемите „Училищен плод“ и „Училищно мляко“

Държавен фонд „Земеделие“ отваря допълнителен прием по схемите „Училищен плод“ и „Училищно мляко“, съобщават от ведомството.  В периода 9 септември – 11 септември 2025 г. могат да се подават заявления за одобрение на заявители по училищните схеми за доставка на плодове, зеленчуци, мляко и млечни продукти през настоящата учебна година 2025/2026 г. Целта е..

публикувано на 08.09.25 в 17:00

С писма и обаждане по телефона НАП напомня на граждани да декларират доходите си

НАП стартира информационна кампания спрямо физически лица, за които има данни, че през 2024 година са получили  доходи от хонорари, земеделски субсидии, суми от наложени платежи от продажби в Интернет, наеми и др., но са пропуснали да ги декларират. Над 27 000 лица ще получат писма, имейли или обаждане по телефона, като гражданите трябва да обявят..

публикувано на 05.09.25 в 14:00

Царево предпочитано от висок и среден клас туристи, отчитат успешен сезон

Успешен туристически сезон отчитат в община Царево. Курортните места в района се утвърждават като дестинация за висок и среден клас туристи , каза кметът Марин Киров. Традиционно те са предпочитани от летовници от България, както и от гости от Полша, Чехия, Германия, за първи път и от Дания. Киров коментира:„ Успешен сезон в продажбата на..

публикувано на 05.09.25 в 09:30