5
С промени в наредбата за опазване на обществения ред се регламентират правилата за движение на електрическите превозни средства на територията на Бургас. Сред забраните е електрически тротинетки и скутери да се карат по главните улици „Александровска“ и „Богориди“, както и другите пешеходни зони. За тези и други нарушения водачите вече ще могат да се санкционират и от общински служители. Предлаганите глоби са до 50 лв.
„Всички сме свидетели какво е движението по главните пешеходни улици на Бургас. Не рядко се е стигало до инциденти, лично аз съм бил свидетел на такива. Това гражданско недоволство наложи предложената от нас промяна. Всъщност, ние с нея, не забраняваме движението на такива превозни средства, защото то така или иначе е забранено със закон. Ние даваме възможност на общинските служители, определени със заповед на кмета, да извършват контрол на това движение и да могат да налагат административни наказания“

По главните улици „Александровска“ и „Богориди“ и другите пешеходни зони ел. тротинетки нямат право да се движат. А изграждането на велоалеи там, според Дракалиев, е невъзможно и ненужно.
„Те са изцяло пешеходни. В самия закон пише, че когато зоната е изцяло пешеходна е забрането за достъп на подобни средства. Няма как при този вид настилка с декоративни плочки и от двете страни разположени търговски обекти и заведения да се поставят велоалеи. И не е и необходимо, все пак законът дава право ползващите ел. скутери да се движат по пътната мрежа, ака че вместо да се движат по „Александровска“ могат да се предвижват по „Христо Ботев“ и „Стефан Стамболов“
Вносителите докладната записка посочват, че причината за промените са масовото навлизане на електрически превозни средства и риска от произшествия с тях поради липсата на актуална нормативна регламентация за движението им.
Хора с ел. тротинетки в Бургас недоумяват от къде и как да се предвижат безопасно от комплексите към центъра. Много от тях ползват алтернативното превозно средство, за да стигнат до работа. По думите им, ако се движат по пътното платно, както регламентира закона, е рисковано и опасно.
„От една страна шофьорите се дразнят, когато сме на улицата, от друга страна е опасно и рисковано, особено по по-оживените булеварди, където се движат и автобуси. От друга страна самите тротоари също са забранени за тротинетки“, казва журналистът Елена Димитрова.
Тя е категорична, че водачите на електрически превозни средства не са равностойни участници в движението.

„Тротинетките никъде не ги искат – нито на пешеходните зони, нито по булевардите", посочва Димитрова.
Нейното предложение е да се изградят велоалеи по големите натоварени булеварди в Бургас, без по тях да минават автомобили, а където не е възможно, да се обособят по тротоарите.
„Електрическите тротинетки са екологични, но без необходимата инфраструктура те стават неизползваеми в градска среда и се обезсмисля основната им цел - да заменят личния автомобил и автобуса“, допълва още Димитрова.
Не общинска наредба, а по-засилен контрол ще реши проблема с карането на тротинетки по пешеходните зони. Това мнение изрази пред БНР-Бургас депутатът Андрей Рунчев. Законът ясно е забранил управлението им сред пешеходците и е нужно и полицията да контролира процесът, посочи той: „По-скоро проблемът е по двете главни пешеходни улици – „Александровска“ и „Богориди“. Аз смятам, че в Приморския парк, особено в този есенно-зимен период, няма чак толкова водачи. Всеки един, ако е съвестен водач на превозно средство, предпоставките за произшествие ще бъдат занижени“, поясни депутатът. Особено по ул. „Александровска“ се наблюдава как се спускат с висока скорост хора на колело или тротинетка, посочи Андрей Рунчев.

Експерти по пътна безопасност смятат, че е крайно време велоалеите от тротоарите да се прехвърлят на пътното платно. Така ще се увеличи сигурността на водачите на ел. тротинетки и велосипеди и ще се намалят конфликтните ситуации, които сега съществуват между различните участници в движението.
„Вече има оплаквания от доста хора, които са имали инциденти, както с тротинетки, така и с велосипеди, точно поради тази причина, че на тротоарите е създадена такава възможност за предвижване на тези пътни превозни средства. Мисля, че е крайно време да се използва нуждата от този вид предвижване и тези велоаели, които в момента са на тротоарите да се прехвърлят на пътното платно“, посочва Михаил Попов от Института по пътна безопасност.
Според Попов при добро желание на общината и общинските съветници това може да се случи. Що се отнася до предложената възможност санкции да могат да налагат и от страна на общината, той коментира:
„Не трябва да се прекалява. Първо трябва да се започне от създаването на необходимите условия и оттам нататък да се мине към много по-сериозен контрол. Но дори и да вървят успоредно нещата – и от полицията, и от общината, ще е даже още по-добре“
Предстои наредбата да се гласува от общинския съвет.
Повече чуйте в звуковите файлове:

На 2 ноември от 10:00 ч. стартира Супер Рали Созопол 2025. Трасето е отсечката от сградата на Община Созопол до разклона за с. Равадиново с дължина 6 км. Участниците преминават индивидуално по еднакъв маршрут, като времето за преодоляване на дистанцията се измерва. Ралито не е състезателно и се провежда в съответствие със Закона за физическото..
"Будител" – българската дума, която е трудно да бъде преведена. Свързваме я с "Народните будители" – просветители, книжовници и революционери, които през различните епохи са допринесли за духовния и културен възход на народа, съхранявайки националната ни идентичност. Но какво означава будител днес? Какво е будителство? Кой и защо има нужда от..
Село Веселие се намира в община Приморско и в него живеят около 500 човека. Разположено е в долина, близо до река Ропотамо, в Странджа планина и е на 30 километра от областния си център Бургас. За съществуването на живот от дълбока древност около селото свидетелстват останките на няколко калета. Недалеч от селото се намира местността "Куманският юрть",..
На Архангелова (мъжка) задушница Сливен се поклони пред паметта на героите от славния сливенски Седми конен полк, останали завинаги на бойните полета. Венец на признателност поднесе областният управител Чавдар Божурски. Венци в знак на почит бяха поднесени и от името на кмета Стефан Радев, както и от председателя на Общински съвет-Сливен Димитър..
Българите сме сред малкото народи, които имат свой празник на духовността — Денят на народните будители. Отбелязваме го всяка година на 1 ноември, за да отдадем почит, но не на владетели или военни герои, а на хората на духа – онези българи, които са пробуждали нацията за свобода, знание и достойнство в мрачните години на подтисничество. Днес, във..
Регионалният исторически музей – Бургас и Институтът за балканистика с Център по тракология при Българската академия на науките представят триезичната постерна изложба "Египетските култове край Черно море / Cultes égyptiens en Mer Noire / Egyptian Cults around the Black Sea". Експозицията е част от научния проект "Тракия и Египет в..
Днес е Архангелова (мъжка) задушница – ден на почит към паметта на починалите, както и ден на признателност към загиналите за България воини. Това е една от трите най-големи Задушници в църковния календар. Община Бургас организира няколко ритуала, от 7.30 е въведена и реорганизация на движението в района. Информира Стефка Бакърджиева..
В Регионалната екоинспекция в Бургас е започнала проверка от инспектората към МОСВ. Това заяви в Созопол министър Манол Генов. Поводът е противоречиви..
По цялото Черноморие са направени заснемане и кадастрална проверка за непочистени и застроени дерета и корита на реки. Това заяви в Созопол министърът на..
Село Веселие се намира в община Приморско и в него живеят около 500 човека. Разположено е в долина, близо до река Ропотамо, в Странджа планина и е на 30..